Inlägg från: Bidrottningen |Visa alla inlägg
  • Bidrottningen

Näsbenet saknas! Kan det gå bra ändå?

Oceanpet, det finns bara ett sätt för dig att dämpa din oro och det är att gå vidare med fostervattensprov eller moderkaksprov. Avsaknad av näsben är ju, precis som en del innan här har skrivit, något som kan indikera på att det finns en risk att ditt barn har DS. Men så tidigt som NUPP och KUB göres så kan det finnas en del saker som faktiskt inte syns tillräckligt tydligt på UL.

Jag själv gjorde KUB (NUPP + blodprov och ålder sammantaget vid riskbedömningen) och fick riktigt dåligt resultat 1:66. Jag blev helt skräckslagen och hade några helvetesveckor fram till fvp. Nu vet jag att jag väntar på en frisk liten flicka och det känns MYCKET skönt.

Man ska komma ihåg detta när det gäller KUB och NUPP att det är aldrig annat än en riskbedömning. Även med fint ultraljud där man kan se en liten nackspalt och även lokalisera näsbenet kan det faktiskt finnas fall där man missar att upptäcka DS. Så vill du få ett svar som ger dig säkerhet till 100 % så rekommenderar jag att du går vidare med antingen fvp eller mkp. För mig kändes det i vart fall viktigt att kunna njuta av kvarvarande graviditet istället för att gå och oroa sig. FVP-svaret hjälpte mig väldigt med detta.

Svar på tråden Näsbenet saknas! Kan det gå bra ändå?