• Långbenopluto

Hur få min 13 åring att gilla skolan?

Min 13 åring (nyss fyllda) går i 6:an och hatar skolan och läxor.

Han vill bara dit för att vara med kompisar....

Är det läxor så har vi KRIG hemma....Ledsen

Jag tjatar inte, men påminner honom om läxorna.

VAD SKA JAG GÖRA????

• Svar på tråden Hur få min 13 åring att gilla skolan?
  • Wilowa

Prata med hans lärare, det kanske är något som tynger honom! jag tycker även att du kan besöka honom på skolan och se själv hur han har det!

• Långbenopluto

Det har jag gjort, och han trivs bra där. Han har mycket kompisar, utan det har med själva lektionerna att göra. Han VILL helt enkelt inte jobba.....

• Wilowa

Fast jag syftade inte bara på kompisrelationer! Det kan ju vara så att han tycker att lektionerna är för svåra eller för lätta. Han kanske behöver hjälp av en speciallärare att hitta sin motivation igen!

• Wilowa

Jag kan även säga att jag är lärare och att ha sexor är väldigt jobbigt! Det säger en del om hur det är att vara en sexa! De är äldst på skolan och de vet att de snart ska lämna skolan. Dessutom är de barn som tror att de är stora! Det är en jobbig tid för honom just nu! Hittar du inget direkt fel, så låt honom vara och ge honom en chans att gå igenom den här perioden på sitt sätt. visa dock att du finns där för honom!

• Filifjonkan1

jag har inga sånna stora barn men det var dock inte så länge sen jag själv var 13 år o hatade skolan o läxorna...
    Jag gjorde inga läxor heller, men min mamma tjatade på mej varje dag när jag kom hem från skolan o undrade om jag hade läxor som hon kunde hjälpa mej mej...det funkade för mej.
    Sen var det ju enbart kompisarna man gick i skolan för..
    kolla upp om det är nån han kanske, blir retad av i skolan..
    sen är ju 13 åringar väldigt känsliga...
    usch jag kan tyvär inte hjälpa dej....men lycka till!

• peppigapia

ger du honom vecko/månades peng så kan du ju knyta den till hur han sköter sig i skolan, tex
    om han har noll i vecko/månads peng från dag ett i månaden sen förtjänar han tex 20kr per dag om han sköter de åtagnaden han har, i detta fall läxan annars, de dagar han inte gör läxan blir det ingen peng, på å sätt blir det upp till honom hur mkt pengar han ska ha i slutet av veckan/månaden, bra sätt att lära ut ansvar inför framtiden....har sett exempel på att detta funkar kanonbra!!

• Hemma hos oss

Har samma problem med min kille som också går i sexan.
    Han är helt ointresserad av skolan och av att göra sina läxor.

Jag var med honom en dag i skolan och förstår nu varför han inte trivs. Det var det värsta jag varit med om! Alla eleverna gjorde det de kände för,pratade med varandra, gick in och ut i klassrummet. Ingen lyssnade på fröken som stod och mumlade längst fram.
    Min son försökte koncentrera sig, men det var verkligen omöjligt i det klimatet.

Så i vårt fall var det klassrums-situationen det var fel på, och framförallt läraren. Hon har bara haft dem sedan -Ht 06, och är faktiskt ingen vidare bra lärare.

Nu hoppas jag att sonen står ut den här terminen och att det blir bättre i sjuan.

• Wilowa

Hemma hos oss: Jag tycker inte att du ska acceptera att situationen är som den är! Det är inte alls säkert att det är fel på läraren, ingen orkar vad som hellst och hur länge som hellst. Jag tycker att du ska prata med rektorn och kräva att klassen får hjälp! En sådan respektlös klass orkar man inte styra själv och jag förstår om läraren gett upp!

• Wilowa

Hemma hos oss: ni borde även ta ett akut föräldramöte angående situationen i klassen, för ni som föräldrar har också ett ansvar att era barn sköter sig i skolan!

• Supermamsen

På mina barn skola får de inga läxor just av den anledningen.de får göra allt arbete på skolan...

• TrueStory

Jag har en lillebror som går i 7:an och han bokstavligen hatade skolan och allt som hör därtill.
    Vi i familjen satte oss ner en dag och pratade ut om allt som har med skolan att göra. Vi berättade att utan utbildning så kommer man inte långt i livet. Och vi berättade även att engelska (som är min lillebrors stora fasa) är väldigt viktigt och engelska är kul när man väl lär sig det. Nu har min lillebror börjat tänka om och gör det han ska på lektionerna och gör sina läxor. Han har börja tänka på ett annat sätt. Ge era 13 åringar mycket beröm när dom gör sina läxor och hjälp dom sitt med och diskutera läxor och lektioner. det hjälper

• ormizen

Ger mig in i diskussionen eftersom jag har en trettonåring som gåri sexan. Han har ganska bra månadspeng - och den får han för att han jobbar. Och jag menar jobbar. Hans jobb är att sköta skolarbetet. Gör han inte det går lönen ned. Så enkelt är det - nej, men det tog mig 2 timmar att få honom göra något som tog 10 minuter. Tillslut ledsnade jag och han ville ha ett jobb för att tjäna pengar. Nu tjänar han pengar och pluggar (vill ju inte bli utan). Men som sagt alla är de olika. Mina grabbar 15 o 13 arbetar och det är skolarbetet och inget annat. Jag är villig att betala för det - men då vill jag se resultat också, det är inte = bra betyg utan arbete arbete och återigen arbete De har tom kontrakt. Timpenning, månadlön osv. Det får man väl ta efter förmåga och vad man anser. Jag har många kompisar som gör samma sak - och det fungerar som sagt.

Lycka till

Svar på tråden Hur få min 13 åring att gilla skolan?