• Långbenopluto

Hur få min 13 åring att gilla skolan?

Min 13 åring (nyss fyllda) går i 6:an och hatar skolan och läxor.

Han vill bara dit för att vara med kompisar....

Är det läxor så har vi KRIG hemma....Ledsen

Jag tjatar inte, men påminner honom om läxorna.

VAD SKA JAG GÖRA????

• Svar på tråden Hur få min 13 åring att gilla skolan?
  • Wilowa

Prata med hans lärare, det kanske är något som tynger honom! jag tycker även att du kan besöka honom på skolan och se själv hur han har det!

• Långbenopluto

Det har jag gjort, och han trivs bra där. Han har mycket kompisar, utan det har med själva lektionerna att göra. Han VILL helt enkelt inte jobba.....

• Wilowa

Fast jag syftade inte bara på kompisrelationer! Det kan ju vara så att han tycker att lektionerna är för svåra eller för lätta. Han kanske behöver hjälp av en speciallärare att hitta sin motivation igen!

• Wilowa

Jag kan även säga att jag är lärare och att ha sexor är väldigt jobbigt! Det säger en del om hur det är att vara en sexa! De är äldst på skolan och de vet att de snart ska lämna skolan. Dessutom är de barn som tror att de är stora! Det är en jobbig tid för honom just nu! Hittar du inget direkt fel, så låt honom vara och ge honom en chans att gå igenom den här perioden på sitt sätt. visa dock att du finns där för honom!

• Filifjonkan1

jag har inga sånna stora barn men det var dock inte så länge sen jag själv var 13 år o hatade skolan o läxorna...
    Jag gjorde inga läxor heller, men min mamma tjatade på mej varje dag när jag kom hem från skolan o undrade om jag hade läxor som hon kunde hjälpa mej mej...det funkade för mej.
    Sen var det ju enbart kompisarna man gick i skolan för..
    kolla upp om det är nån han kanske, blir retad av i skolan..
    sen är ju 13 åringar väldigt känsliga...
    usch jag kan tyvär inte hjälpa dej....men lycka till!

• peppigapia

ger du honom vecko/månades peng så kan du ju knyta den till hur han sköter sig i skolan, tex