• Nuet

Frågor om äggdonation

Jag funderar på att åka utomlands för äggdonation. Är till "åren" iaf vad gäller barnafödande ålder. Så om någon har kunskap detta ämne får du/ni hemskt gärna svara. Om kvinnan är 40+ hur många procents chans har man att bli gravid då? För övrigt inga komplikationer. Finns det någon åldersgräns förresten? Någon som vet? Sitter här idag och har full panik för tiden börjar rinna ut.

• Svar på tråden Frågor om äggdonation
  • Fiaflopp

jag gör också ÄD,har gjort 1 försök i Finland,dom har som åldersgräns 43 tror jag,eller 45.
    En vän till mig är 48 år nu och lyckades med äggdonation och allt flyter på som en "vanlig" graviditet,chanserna att lyckas genom äd blir ju den donerade kvinnans eftersom du tar emot hennes ägg.
    Fråga gärna mer om du vill veta...

• Nuet

Fiaflopp: Tack för ditt svar. Får jag fråga hur det gick för dig? Eller är det en korkad fråga? Om det är den donerande kvinnans chanser så antar jag att hon genomgår tester av något slag? Usch det här låter ju hemskt men jag hoppas du förstår vad jag menar. Roligt att det har gått bra för din väninna!

• Fiaflopp

Såklart får du fråga,tyvärr så gick det inge bra för oss i finland men jag tror att jag vet varför,kommer till det snart...

Ja den donerande kvinnan genomgår flera tester,hormon-prover och så så det är NOGA kollat!Dessutom så kollas proverna flera ggr innan de donerar.

Vi har gjort 6 ivf utan att få något embryo till frysen,efter de 6 behandlingarna så ansåg läkarna att det ej var ide att fortsätt amed mina egna ägg så vi åkte till finland för äd,fick donator ganska snabbt.
    Dock så rökte/röker jag och DET är boven,det lovar jag...nästan i alla fall eftersom att nikotinet sätter sig som en hinna över livmodersslemhinnan och stryper blodtilförseln.
    Nu står vi i landstingskön för äggdonation och vi har tur och fann en underbar människa på familjeliv som ska hjälpa oss fram i kön,dvs hon lämnar ägg till en sk äggbank och då hon gjort det så letar dem efter en passande donator till oss så kanske innan sommaren så får vi försöka igen och nu i slutet av januari så börjar kag äta det nya läkemedlet Champix som ska hjälpa till vid rökavvänjning.

• Nuet

Fiaflopp: Lycka till med ÄD. Röker inte själv men är som sagt snart 42. Lycka till också med rökavvänjningen!

• Fiaflopp

tack tack,det är inga som helst problem med din ålder så lycka till du med!

• Nuet

Fiaflopp: Det om min ålder var rart sagt.

• Fiaflopp

Jag var bara ärlig ju...fast nog är jag rar alltid Flört

• Mirva

I Sankt Petersburg, paa AVA Peter-kliniken utfoers aeggdonation. Chansen vid IVF aer daa cirka 50%. Saa laenge du aer 40+ gaar det bra.

• snuzan

Läste tråden och blev lite nyfiken.... Äggdonation.....får man göra det i Sverige????

• Fiaflopp

Ja absolut...numera får man det!

• amn

Hej,efter ett antal IVF försök i Danmark (pga min ålder) vände vi oss till Finland när jag var 45 år (2005). Hade då sen länge anmält mig till klinikens äggdonations kö "in case" det inte skulle fungera med IVF.
    Sommaren 2005 beslöt vi oss för att försöka med donation. Kliniken hittade snabbt en donator och i augusti blev det insättning - fyllde 46 i september!
    Det lyckades!!!!! I april 2006 kom vår lilla efterlängtade dotter till oss efter en normal graviditet!!!!!
    Men det är inte slut än...i oktober åkte vi tillbaka för det fanns 5 nedfrysta ägg kvar - två sattes in och tro det eller ej - vi vänta nu ett syskon till dottern - lagom till sommaren!

Alltså, vi kan inte bli lyckligare - det finns stort hopp för alla som genomgår äggdonation - vi är ett perfekt lyckat exempel på detta!

• Nuet

amn: underbart att läsa!!! Jag hoppas på nästa IVF försök men sedan är jag nog redo för äggdonation. Blir jätteglad för din skull syskon i sommar jisses! Lycka till med allt och tack för ditt inlägg suger i mig allt positivt jag kan hitta.

Svar på tråden Frågor om äggdonation