• Ferno

Inåtvända bröstvårtor

Undrar här å nu i v 33 om inåtvända bröstvårtor ställer till problem vid amning? Någon med erfarenhet/tips/råd??

• Svar på tråden Inåtvända bröstvårtor
  • NovJenny

Läste att det inte alls spelar någon roll hur de ser ut. Barnet ska ju inte suga på vårtan, då suger hon/han fel.
    Suga på vårtgården, och en sådan har väl alla?
    Inga problem alltså.

Men min son har haft problem med snuttandet från början, så vi har amningsnapp. Så skulle det inte funka så har du ju alltid amningsnappen.
    Nu kan han dock suga på bröstet också.

• josssan84

Att de e inåtdragna spelar ingen roll, de e mina med. Mjölken kommer ut ändå.
    Jag har däremot väldigt känsliga bröstvårtor och tycker inte om beröring, dålig vårtgård också. + att mina barn inte fick ordentliga grepp.
    Själv palla ja inte mer än 2veckor-1månad innan jag gav upp, och då blev livet mycket roligare för både mig och mina barn.

Lycka till och oroa dig inte, det ordnar sig på¨ett eller annat sätt

Leo -03 & Filippa -06
  • EveLiten86

vill bara varna lite för amningsnapp. när vi använde sådana så gick inte hampus upp som han skulle i vikt, min mjölk ville inte rinna till ordentligt. de var en skänk från ovan, eftersom jag fick stora sår, men var lite försiktig i fall att...

• NovJenny

EveLiten86: tror väl inte att det har med amningsnappen att göra? Vem har sagt det isf? Fundersam

Jag har använt amningsnapp hela tiden, och Noah går upp mer än ett halvt kilo i veckan...

• EveLiten86

min bvc-sköterska. med amningsnappen så stimuleras inte bröstet på samma sätt som utan, och om man (som jag) har lite "krongliga" bröst så kan det påverka. det är ju givetvis inte så för alla, men det kan vara bra att veta.

• NovJenny

EveLiten: Okej. jag har nemligen inte hört något om det. MAn lär sig något nytt varje dag.
    För mig är det tvärt om iaf, mjölken rinner lättare till när jag har nappen, men det är kanske för att vi är vana med nappen.

• EveLiten86

novjenny
    ja, man gör ju det
    alltså, mjölken rann väl till, men själva mjölkproduktionen ville inte riktigt komma igång... så han fick inte i sig det han behövde.

• NovJenny

Eveliten: Okej. Det sticker mycket mer för mig när jag har nappen. Det är därför jag tycker att mjölken rinner till bättre då.

• Snibes

Jag har också platta bröstvårtor och barnen fick inte alls tag, även om jag klämde och drog ut och gjorde allt möjligt som barnmorskorna trodde skulle hjälpa. Första dottern ammade jag i 9 månader med amningsnapp och nu min andra också som är 5 månader. Det är klart man önskar att det skulle gå utan och det gör det ibland för 5 sekunder...Jag har amningsnappen i bh:n med mig hela tiden, funkar hur bra som helst. Det är bara skölja och när man är hemma koka den. Lättare än flaska ialla fall.
    När jag var gravid läste jag också att alla kan amma...bullshit. Det är så jobbigt när barnmorskan säger det när hon ser hur jag kämpar och det bara går inte, man känner sig värdelös. Det gjorde jag med första barnet, med andra barnet visste jag själv bättre vad som funkar för mig och hade med amningsnappen till bb:n. Fast jag försökte utan också förstås. Så jag vill inte på något sätt säga att du inte ska kämpa, det måste många göra i början. Jag vill bara säga att det finns andra lösningar i fall det behövs.
    Lycka till

• StoltMama
    agda06 skrev 2007-01-09 13:59:14 följande:
    Jag har liksom "platta" bröstvårtor, och för mig fungerade aldrig amningen. Hon fick inte tag, där var ju inget att få tag runt.... Men det är säkert olika..Jag kämpade med amningen i tre månader sedan pallade jag inte psykiskt med det längre....
    Samma här, mina va så då jag va gravid o efter kunde jag inte amma alls.
    Guld förblindar många; kärleken förblindar alla. ---->Libanon In&Ut
  • Månsson

Platta bröstvårtor här! (Ibland indragna om jag frös) Hade problem, dottern hade dåligt grepp. Även om jag nöp i dem så fösvann styvnaden på 1 sekund.
    Amnningsmottagningen lärde mig följande: Jag gjorde så att jag nöp i huden stax utanför bröstvårtan, på det håll dotterns mungipa var. Satt jag upp och ammade tex på vänster bröst, höll jag dottern på höger hand, med huvudet i handen, och nöp i huden under bröstvårtan med höger hand. Bröstet formas då som en macka och är lättare för barnet att få grepp om. När barnet fått grepp kan man släppa bröstgreppet.
    Ett annat problem var att eftersom bröstvårtorna i alla år varit mer skyddade än de som har utåtstående bröstvårtor, tog det ett tag att härda dem. Aj.
    Efter ett tag vande bröstvårtorna sig, styvnade av sig själva och efter ca 5 veckor gick det som en dans. Min dotter är nu 7 mån och vi ammar fortfarande. Nu är de varken platta eller indragna längre, men det kommer kanske tillbaka efter amningen?

• Dinosaurien

Jag har en inåtvänd och en "vanlig" bröstvårta och det funkade verkligen inget bra med den inåtvända. Lillen fick inget grepp och sög fel. Med amningsnapp fick han bättre grepp och sög men jag fick bara mjölkstockningar av det och mjölken slutade att rinna till. Till sist sket jag i alltihop och började med ersättning. Och då blev min ledsna familj en glad familj! Fantastiskt! KOmmer aldrig kämpa så igen med att få igång amningen för det var inte värt det. Alla mådde bättre av att jag slutade. Men jag hoppas att det kommer funka bra för dig. Det kan det göra. Men tro inte att det bara är dig det är fel på om barnmorskorna säger att inåtvända bröstvårtor inte är nåt hinder...för vissa är det det! Ocvh det blir bra ändå!
    Lycka till!

• stinamaria

Jag har platta bröstvårtor och jag hade problem. Jag fick använda amingsnapp i ca 3 månader tror jag. Sen började jag försöka utan och det gick ibland. Tillsut valde min son bort amingsnappen helt och ville bara suga direkt på bröstet. Nu är han snart 9 månader och ammas fortfarande. Jag försökte med amningsnappen igen för nån vecka sen för han har börjat bita mig men han fattade inte alls vad han skulle göra med den Han har helt glömt bort att man kan suga på den oxå ^^

• Ferno

Å tack så mkt för alla svar! Känns mkt bättre nu att få höra lite olika erfarenheter Drar slutsatsen att det för det mesta funkar utmärkt ändå, annars finns det hjälpmedel! å att för ett fåtal funkar inte hjälpmedlen heller å då finns ju alltid ersättningen
    Hoppas verkligen att jag kan amma, det har alltid varit en "längtan" eller vad man ska kalla det *skratt*

Tack så mkt igen för alla svar!!

Svar på tråden Inåtvända bröstvårtor