• Ferno

Inåtvända bröstvårtor

Undrar här å nu i v 33 om inåtvända bröstvårtor ställer till problem vid amning? Någon med erfarenhet/tips/råd??

• Svar på tråden Inåtvända bröstvårtor
  • lilla sandra

Mina var/är oxå innåtvända.
    Jag tyckte inte att det var svårt vid amning pga det.

• Ferno

skönt att höra! Vill så gärna amma!

Fler där ute?? *puffpuff*

• karin76

har samma problem. min lilla tjej har haft svårt att få bra tag pga. detta. Hon har rätt liten mun åxå vilket gjorde det ännu svårare att få bra tag, särskilt när mjölken rann till och brösten svullnade upp. Hon är nu tre veckor och vi ammar alldeles utmärkt med hjälp av sk. amningsnapp (liten plastnapp man sätter på bröstvårtan för lättare tag).
    Försöker dock vänja henne vid att amma utan och det går bra ibland, hoppas det ska ordna sig helt tillslut.

Så: mitt råd är att du inte ska vara orolig. För mig är det lite kämpigt men det löser sig alltid på något sätt!

• SatuSv

det finns ju såna "vårtutdragare"som man ska börja använda tror d e 6v innan bebisen föds... finns på avent.se tror jag...Eller så e amningsnapp bra.

• EveLiten86

Det bör inte vara några problem. Det är ju inte själva vårtan, utan vårtgården, som barnet ska suga på. Jag kan rekomendera "Amningsboken" om du känner dig orolig/osäker. Den var min räddare i nöden

• mammatillpojkar

fastt det ska inte ha nån betydelse, det är ju inte bröstvårtan dom ska ta tag om

• Eliama

Det kan vara svårt för barnet att förstå var det ska suga och att få bra grepp i början när man inte har något som tydligt sticker ut. Kläm till om bröstet/utanför vårtgården ungefär som man gör om en hamburgare så att det sticker ut en bit bröst för barnet att greppa kring. Då brukar det fungera bra. När bebisarna blir lite "varma i kläderna" och har lärt sig hur det ska vara funkar det ofta bra även utan detta "hamburgergrepp" (fast ibland kan det bli tokigt, min dotter har siktat fel ibland och börjat suga på vårtgården, bredvid bröstvårtan (AJ!)).

Fungerar det inte ändå så är amningsnapp ett bra hjälpmedel att använda i början av amningen. När barnet sugit en stund har bröstvårtan sugits ut lite och man kan ta bort amningsnappen.

Lycka till med förlossing, amning och bebis!

• agda06

Jag har liksom "platta" bröstvårtor, och för mig fungerade aldrig amningen. Hon fick inte tag, där var ju inget att få tag runt....

Men det är säkert olika..

Jag kämpade med amningen i tre månader sedan pallade jag inte psykiskt med det längre....

• petsod

Jag utgick ifrån att det skulle bli problem så jag tog med mig en amningsnapp till bb som jag använde så länge jag ammande. Jag testade att amma utan någon gång och det gick också men min dotter hade ju vant sig vid nappen och föredrog den. De tar ju ett större tag än bara runt bröstvårtan så det bör funka ändå.

Svar på tråden Inåtvända bröstvårtor