• MSI

Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.

silverstream: Den enda förändring som nu är aktuell för föräldrapenningen är att den ska multiplceras med en faktor om 0.989

för din del, innebär du att om du tjänar 19000 kronor och tar ut FP 7 dagar i veckan så förlorar du ca 4 kronor om dagen (eller 120 kronor i månaden om man hellre vill utrycka det så)

I övrigt ingen skillnad.

• MSI

mulena: "Är inte det lite snedvriden jämställdhetspolitik? De som är hemma mest är kvinnor, så det är kvinnor som inte kommer att få sattesänkningar i samma omfattning som de arbetande männen."

Du har rätt. Det är snedvridet. Snedvridet har det alltid iofs varit då kvinnorna mest har varit hemma och detta då påverkat framtida pensioner etc. Men det gör det ju inte mer rätt nu, för att det alltid har varit så.

Å andra sidan är väl dagarna lika många för män och kvinnor, egentligen. Så det är väl lite upp till ens eget ansvar också, att fördela ledigheten?

En ljusning kan ju var jämställdhetsbonusen, som innebär 3.000 kronor i skatteavdrag för den förälder som tjänar minst när den som tjänar mest är föräldraledig.

När det införs är dock oklart. Tidigt i mandatperioden är allt de har lyckats kläcka ur sig som startdatum.

Den som lever får se.

• MSI

Silverstream: "Hur gammal måste ett barn vara för att få gå på dagis?"

1 år enligt skollagen (vissa undantag finns, men normalt är det 1 år som gäller)

• MSI

mulena: "Detta är alltså ingen debattråd, utan det är endast en tråd för att stötta varandra.."

• MSI

CuteElliz: det ska inte finnas någon koppling mellan a-kassa och fackförening överhuvudtaget.

• MSI

Springsteen: a-kassan är fristående ifrån facken.

• MSI

mulena: "Sen hörde jag också att de ska dra in biståndet till u-länder."

Biståndet ligger kvar på 1% av BNP, precis som föregående budgetar.

Förutom detta bistånd så skänks ytterligare 250 miljoner till världsbanken.

• MSI

mulena: "Just nu orkar jag inte debatera med dig MSI, eftersom den här tråden inte är till för det. "

till skillnad mot dig har jag inte debatterat någonting alls i den här tråden. Jag har enbart presenterat fakta.

• MSI

Molnet tyckte arbetarbladet redogjorde ganska så sakligt varför hon var lämpad.

• MSI

MrsL: Sorry, det slås lätt av kandidat nr 2

"Tidigare politik erfarenhet: Jag är med i alla partier. Jag är för rättvisa."

Svar på tråden Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.