• Melle

Tina oxfilé??

Finns det någon som vet hur lång tid det tar att tina 1,8 kg oxfilé? Vi ska bjuda på det imorgon kväll och jag såg nu att den inte tinat det minsta under de 12 timmar den legat i kylen. Jag har lagt ut den i rumstemperatur nu, men är ändå lite orolig. Kommer den att hinna tina till senast kl. 17 imorgon då jag måste börja tillaga den?

• Svar på tråden Tina oxfilé??
  • Melle

Bra! phu! Jag är ju helt kass när det gäller det här med matlagning. Sambon är helt övertygad om att den kommer att tina även i kylskåpet. Men personligen tycker jag ändå att det verkar smartast att ha den framme under natten och om den är tinad imorgon när vi vaknar så kan vi väl lägga in den i kylen då? För inte hinner väl köttet bli "varmt" under natten?

• Melle

Haha, kankse låter lite "dubbelt" när jag först skriver att jag är orolig för att den inte ska hinna tina, å sen i nästa inlägg skriver att jag är orolig för att den ska typ ruttna. Men det är så att jag och min sambo är lite oense, det är HAN som tror att den kommer ligga för varmt. Jag vidhåller att det är bättre att lägga in den i kylen imorgon bitti om den är tinad då. (Tror inte att den kommer ligga "för varmt" under natten.) För om vi lägger den i kylskåp nu är det väl kört? Den har ju liksom inte tinat det minsta under de 12 timmar den legat i kylskåp idag.

• Melle

Ok, tack så mycket för alla svar! Nu blir det så som jag har bestämt. Sambon sitter å är lite småsur i soffan Men trots att jag är urdålig på det här med matlagning så är han faktiskt ännu sämre, så det blir nästan löjligt när han ska komma "och visa hur man gör"

• Melle

Tänkte faktiskt också på det där med vattenkokaren.... Inte för att jag är nån expert, men det är väl inte direkt nån toppenidé?

• Melle

Hahahah! 1,8 kilo oxfilé i micron! Det skulle se ut det!! Förlåt, men jag tror att det blir lite "platsbrist" om man säger så
    Dessutom känns det sådär fräscht att micra en oxfilé... men det är kankse jag som är petig?

• Melle

Ja varmvatten funkar ju i värsta fall... eller åtminstone lite ljummet vatten.

• Melle

Tack så mkt för alla svar! Hoppas att den blir god nu bara... Det är nästa problem...

• Melle

Ja, TS är nöjd! Men hon undrar fortfarande hur stor micro Anna i Göteborg har, som får in en 1 meter lång oxfilé?...

• Melle

mälaröbo: Jag brukar ta kallvatten... det känns liksom fräschare...

• Melle

Jodå det gick prima! Den var tinad å klar när jag vaknade imorse. Lade in den i kylen då. Även tillagningen gick jättebra. Våra gäster var sååå nöjda å hyllade min kok-konst! (som egentligen inte existerar, men det vet ju inte dem... ) Nu har de precis gått hem å jag sitter här och försöker sluta pimpla vin, för att slippa må så dåligt imorrn, men det går inte så bra... Hoppas alla ni andra också haft en trevlig nyårsafton!

Svar på tråden Tina oxfilé??