• Astrid80

Hjälp,springmask!!!!

Min dotter kom hem från sin pappa och berättade att hon varit och lekt med en kompis nu i fyra dagar i sträck som har haft springmask.Dom upptäckte inte det på honom förrän dom kommit hem.Alltså har hon haft en treåring klättrat och klängt på sig som har haft springmask.Har läst mig till hur man kan upptäcka om man är smittad men vet inte hur lång tid det tar innan man kan ropa hej?Läste oxå om att springmask kan vandra vidare på oss kvinnor och göra så att det är svårare att bli gravid?????
    Snälla snälla ni som vet något skriv gärna och berätta,jag har GRYMT många frågor!!!!!
    Tacksam för många och snabba svar!!!!

• Svar på tråden Hjälp,springmask!!!!
  • Kathrine

Ok Smittar ganska lätt vid nära kontakt.
    Du märker snart på barnet om det fått mask för det kliar så oerhört ffa kvällstid och nattetid. Titta runt anus mskarna ser ut som vit sytråd cirka cirka 1 cm långa. När man kliar sig fastnar ägg på fingrarna och som sedan kommer in i munnen och sväljs ned och kläcks i tarmarna. Om din dotter smittas så skall hela familjen behandlas med medicin i engångsdos som upprepas efter två veckor.

Det är jättevanligt med springmask! Reinfektion är tyvärr också det vanligt.

• Astrid80

Kathrine:alltså kan man nästan "räkna" med att hon är smittad eller?Kan man medicinera innan man är säker eller ska man vänta?

• IrmelinFraNorge
    Man skal vente ettersom medisinen ikker er for forebygging.
    Gran Canaria 13-20 januar. Lei av regnet her hjemme...
  • Kathrine

Barn lekar ju nära varandra så det är väl stor risk att hon blir sjuk men man kan aldrig vara säker. Behandling skall inte sättas igång i onödan dvs vänta tills bevis finns på att hon är sjuk. Det finns både receptbelagda och receptfria läkemedel. Vanquin alt Vermox

• Astrid80

Tack snälla för era svar en sista fråga bara!
    NÄR tror ni att man kan nli lugn igen?Alltså hur lång tid tar det innan man kan räkna in henne som att hon inte blev smittad???Borde hon ha maskar nu eller kan det dröja en vecka innan dom visar sig eller vad pratar vi om för tidsperspektiv?

• Kathrine

Jag läste lite på SMI hemsida kopierade detta. För övrigt så stod det att 10-30% av alla förskolebarn antas ha denna infektion.

Inkubationstiden är svårdefinierad, eftersom symtom ses först efter upprepade återinfektioner och månader efter den första infektionen. Maskens livscykel varar 2?6 veckor.

• IrmelinFraNorge

2 uker tar det vel for eggene å klekkes til du ser om det er mask...

Gran Canaria 13-20 januar. Lei av regnet her hjemme...
  • Gisela73

Springmask vanlig men ofarlig tarmparasit
    Alla kan få springmask men det är vanligast hos barn. Ofta märker man att barnet har springmask genom att det kliar sig i stjärten. Klådan är intensiv, framför allt på kvällen och natten. Det beror på att masken ofta blir mer aktiv när barnet ligger stilla i sängvärmen.

Klådan orsakas av att springmask som lever i tarmen tar sig ner mot ändtarmsöppningen för att precis utanför öppningen lägga sina ägg, där de också kläcks. Maskarna är vita, trådtunna och centimeterlånga. Man kan se dem vid ändtarmsöppningen och ibland i avföringen.

Det händer att springmask också orsakar klåda i slidöppningen hos flickor. Slemhinnan i slidan blir då röd, irriterad och svullen.

Lättast att upptäcka dem på natten
    Man kan upptäcka springmask hos barnet genom att försiktigt titta runt ändtarmsöppningen. Det är lättast att se maskarna sent på kvällen eller natten när barnet sover och maskarna är mest aktiva.

Sprids via äggen
    Springmask sprids genom att man får i sig äggen. Man kan andas in dem eftersom de kan finnas i damm och luft. De sprids också via fingrar, leksaker, underkläder och sängkläder. Äggen kan leva minst ett par veckor utanför människokroppen. Barn återinfekteras ofta av sina egna maskars ägg, om de stoppar fingrarna i munnen efter att tidigare ha kliat sig i stjärten.

Receptfri medicin
    Man kan få bort springmask genom att använda en receptfri medicin, Vanquin. Den finns i tablettform eller som lösning. Läkemedlet dödar maskar och larver, men äggen påverkas inte. De kan leva i ett par veckor och nya maskar kan födas. Därför behöver man ta medicinen en gång till efter två till tre veckor för att säkert bli av med masken. Det kan också vara bra att veta att Vanquin innehåller ett färgämne som färgar avföringen röd.

Man ska inte börja behandlingen med läkemedel utan att verkligen ha sett maskar, eftersom klåda i ändtarmen kan ha andra orsaker.

Nödvändigt att hålla rent
    För att säkert bli av med springmasken måste de som drabbats vara extra noggranna med att tvätta sig och hålla rent under den två veckor långa behandlingstiden.
    Tänk på att

tvätta händerna efter toalettbesök och före maten

använda flytande tvål och egen handduk

hålla naglarna kortklippta

duscha stjärten varje dag och använda flytande tvål

sova i pyjamas eller åtsittande byxor

byta underkläder och pyjamas varje dag

byta sängkläder ofta

tvätta smutsiga underkläder och sängkläder så fort som möjligt, helst samma dag som de byts

rengöra badrum och sovrum varje dag.

Vilka ska behandlas?
    För det mesta räcker det med att enbart den som har springmask behandlas med Vanquin, men det finns delade uppfattningar om detta. Men om besvären återkommer bör hela familjen behandlas samtidigt.

Kan barnet gå på dagis?
    Barnet behöver inte vara hemma från dagis eller skola. För att förhindra att springmasken sprids bör man informera de vänner och släktingar som barnet umgåtts nära med den senaste tiden. Dessutom behöver man informera dagis- eller skolpersonal så att de kan upplysa andra föräldrar.

Källa: Sjukvårdsupplysningen
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

• Astrid80

Tack snälla för svaren!
    Då ska vi väl bara vänta på maskarna nu då
    Usch springmask känns som om det är VÄÄÄÄLDIGT smittosamt....

• Anonym

Vad har du läst om att det skulle vara svårare att bli gravid om man får mask?????

• rebecca271

Första symtomen brukar komma efter ca 14 dagar efter smitt-tillfället, symtom med ändtarmsklåda på kväll- och nattetid.
    Vermox är bästa medicinen mot springmask, behandla hela familjen samtidigt...upprepa behandlingen efter två veckor. Bädda rent i sängar ofta, städa sovrum, byt underkläder dagligen, handdukar, rengör toaletter och badkarl.
    Vermox är receptbelagt men finns även annan medicin receptfritt.

• Astrid80

Anonym:jag letade bland ngr trådar här inne och där stod det att det skulle vara det.Minns inte ordagrant men sä här stod det ungefär:masken kunde vandra över och upp i livmodern och vidare till äggledarna och där försvåra möjligheterna.Sök med ordet springmask så kan du säkert hitta den tråden igen.

rebecca 271:Tack för svaret!
    Verkar inte vara så lätt att få tag på receptfritt längre då jag fick svaret att alla medel som va receptfria va slut.Men men skulle vi nu behöva så får man ju ringa läkaren så får han/hon skriva ut ett recept!
    Nu håller vi tummarna på att inte maskarna ska komma på besök hos oss

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Urban)
    Astrid80 skrev 2006-12-30 15:03:45 följande:

Anonym:jag letade bland ngr trådar här inne och där stod det att det skulle vara det.Minns inte ordagrant men sä här stod det ungefär:masken kunde vandra över och upp i livmodern och vidare till äggledarna och där försvåra möjligheterna.Sök med ordet springmask så kan du säkert hitta den tråden igen.

rebecca 271:Tack för svaret!
    Verkar inte vara så lätt att få tag på receptfritt längre då jag fick svaret att alla medel som va receptfria va slut.Men men skulle vi nu behöva så får man ju ringa läkaren så får han/hon skriva ut ett recept!
    Nu håller vi tummarna på att inte maskarna ska komma på besök hos oss

Familjeliv är kanske inte den bästa källan va 😊.
  • Anonym (...)
    kirsatte skrev 2024-08-25 13:30:13 följande:

+1 Vermox - euhealth247.com/se/drug/vermox Kidsen hade springmask och skulle återbehandlas efter tio dagar om jag inte missminner mig. Vi gav lite mer än dosen föreskrev och redanefter sex dagar var de tillbaka så vi gjorde ombehandlingen redan då plus en gång till efter ytterligare sex dagar. Då var de borta! Vi sanerade sängar, sovrum, toalett, soffor och nästan alla kläder. På dagis rensade vi, och personal, ur och tvättade.Äggen sprids i luften och man kan andas in dem och vips är det igång igen. Alla vet inte om att de har mask då de får lindriga symtom eller inga symtom alls medan andra antagligen inte berättar om det. Det är ju lite pinsamt.

Tråden är från 2006, jag hoppas att springmasken är borta för längesen 
  • Anonym (Urban)
    Anonym (...) skrev 2024-08-25 14:32:39 följande:
    Tråden är från 2006, jag hoppas att springmasken är borta för längesen 
    Finns kanske nya akuta rövhål.
  • Anonym (...)
    Anonym (Urban) skrev 2024-08-25 19:48:27 följande:
    Finns kanske nya akuta rövhål.
    Hahahahaha, jag skrattade högt, bästa
  • Anonym (Urban)
    Anonym (...) skrev 2024-08-25 22:41:06 följande:
    Hahahahaha, jag skrattade högt, bästa
    Haha så pass. Trevligt 😊. Hoppas det varit fler skratt under helgen?
Svar på tråden Hjälp,springmask!!!!