• danitra

Varför är man med i Mensa?

VAd är poängen med att vara med i Mensa? Vad gör man?
    Sitter man och dunkar varandra i ryggen och säger "Å vad smart du är!" "Ja, och du med!"
    Eller diskuterar man hur det är att ha hög IQ, diskriminering, utanförskap?
    Har man ett medlemskort och när använder man det?

Berätta!

Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • Svar på tråden Varför är man med i Mensa?
  • Kazoo

För att vara konkurrenskraftigare på arbetsmarknaden?

• SuperMumy

Min man gick med och det är mer en gemenskap, social grej. Han hade ingen aning om vad han skulle göra med kunnskapen och fick hjälp därigenom.
    Han är skitnöjd att han nu officiellt har något att skylla sin virrighet på Flört. Men nej det är inget som han "skryter" med för han tycker att det är en sådan "nörd" stämpel över det hela. hihihi

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • iolanthe

Det enda testet visar är att man är bättre än andra på att ordna olika figurer i rätt ordning typ.

När jag gjorde det så sa dom dessutom att ungefär hälften av alla som gör testet klarar det. Dom förklarade det med att det är bara dom som känner på sig att dom är "smartare" som kommer och gör testet.

Men jag tror inte på det. Tester ska vara oberoende av kultur och skolning, men det var från 60- eller 70-talet. Men det finns ju mycket mer knep och knåp och sånt i tidningarna nu än vad som fanns då. Och det är ju sånt som kan tränas upp, så jag tror att det är betydligt fler än dom 2% som dom säger kvalar in kan klara testet.

• iolanthe

Tester som jag gjorde var mycket svårare än det som finns på nätet. Uppgifterna var likadana, med figurer och man skulle välja vilken som kommer nästa eller vilken som inte passar in eller vilka 2 som är mest lika varandra.

Men det var uppdelat i flera delar, ca 15 uppgifter i var del. Och tiden som man hade på sig var jättekort, man hann inte fundera alls. Visste man inte med detsamma så var det bara att gissa.

• SuperMumy

De säger att för att det ska bli 100% riktigt test så ska det göras på en 10-åring. I min mans fall var det att han hade lärt sig läsa själv innan han fyllde 3år!!! Tyvärr var det ingen som tog vara på hans kunskap då. Men jag tycker det är mest synd om överinteligenta barn.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Dash

Har man en logisk och analytisk intelligens så är det givetvis mer intressant att kunna diskutera och umgås med andra människor som ligger på samma nivå som en själv.

Finns det någon förening för extremt korkade personer frässten?

• Nightfall

Angående intelligensen och att inte alltid kunna svara på alla frågor, så är ju inte hög intelligens synonymt med bra allmänbildning.

Man kan ha ett enormt bra logiskt tänkande men ändå inte ha koll på vem som är nuvarande statsminister, typ.

• ReRant

Här har ni ett IQ-test. Får ni över 140 i IQ så har ni antagligen en god chans att gå med i Mensa. Fega inte ur nu och skriv vad ni fick. "Testen är ju sååå enkla".

www.iqtest.dk/main.swf

• klocka

Jag är med i Mensa för att det ger mig möjligheter att hålla intressanta diskussioner på en hög nivå med människor av alla de slag, för att det är ett bra sätt att lära känna nya människor när man flyttar och för att medlemstidningen är välskriven och intressant.

Inträdesprovet var ganska svårt ? jag gjorde det inte i Sverige, så att det inte var på mitt modersmål gjorde det lite svårare; några frågor var inte så svåra (i mitt tycke då - berättade om det jag kom ihåg för delar av familjen efteråt och några av dem klarade inte det), men de flesta krävde mycket tankeverksamhet och framför allt hade man oerhört lite tid på sig. Jag hann inte alls med alla frågor, och då är jag i normala fall *mycket* snabb.

Man får ett medlemskort som man officiellt sett skall ha med sig på alla möten, men det är typ ingen som frågar efter det. Man kan också skaffa sig ett kreditkort där det står mensa, det vore väl höjden av show off kanske

• brünnhilde

Ok, det där "provtestet" de har på internet är inte i närheten av det riktiga testet i svårighetsgrad.

• Terralith

Jag är medlem.

Det är mer en gemenskapsgrej, även om jag inte har engagerat mig särskilt mycket. Finns träffar lite hela tiden och tror det arrangeras något årligt för hela Sverige (vanligtvis organiseras vi genom lokala föreningar).

Dessutom har man tillgång till alla internationella möten och tillställningar. Dessutom en "kontakttjänst" är man kan få kontakt med lokala mensa-medlemmar vid utlandsbesök.
    En mejladress på @mensa.se kan också fås (jag har inte brytt mig).

Man får en medlemstidning, där man kan läsa lite intressant om intelligens.

Klart att det finns medlemmar som skryter. Vi är som sagt som folk i allmänhet. Men jag tror att de flesta medlemmar ser det som lite dålig stil. Någon som är tvungen att påpeka att man är mensa-medlem för att få uppmärksamhet har förmodligen inte förtjänat den. Sen, eftersom mensa inte kommenterar vem som är medlem eller inte, så kan folk ju påstå att de är medlemmar även om de inte är det. Tror inte att de blir imotsagda.

Jag skulle kunna ta upp det i relevanta situationer, för att beskriva mig själv. Exempelvis kan det vara ett bra sätt att visa i en ansökan till jobb att man har lätt för att se sammanhang och system. Är det inte relevant så undviker jag att nämna det alls, även om jag får erkänna att jag ibland känner för att skryta eller plocka ner folk på jorden. Jag är ju bara mänsklig.

IQ är väldigt missförstått. Det handlar inte om att man är bättre på allt än andra. Mer att man har lättare att se mönster och sammanhang, vilket kan vara en fördel ibland. Men i övrigt är folk med hög IQ ungefär som folk i övrigt. Man kan vara både socialt begåvad eller helt obegåvad.

Jag tror att myten om att folk med hög IQ skulle vara sämre socialt fungerande än andra kommer från att man dels kanske skaffar sig ett annat sätt att tänka på saker eller prioritera, eller att det finns en del psykiska tillstånd som löst kan kopplas till generellt högre IQ, exempelvis det som tidigare kallades Aspergers, som innebär ett annorlunda sätt att se på omvärlden.

Svar på tråden Varför är man med i Mensa?