Inlägg från: iolanthe |Visa alla inlägg
  • iolanthe

Varför är man med i Mensa?

Får man en e-mail adress?

Jag har klarat testet, men inte gått med, har inget behov, men för en mail-adress kanske det är värt det.

• iolanthe

Här i Finland är det en årsavgift på 35 euro om jag minns rätt.

• iolanthe

Det enda testet visar är att man är bättre än andra på att ordna olika figurer i rätt ordning typ.

När jag gjorde det så sa dom dessutom att ungefär hälften av alla som gör testet klarar det. Dom förklarade det med att det är bara dom som känner på sig att dom är "smartare" som kommer och gör testet.

Men jag tror inte på det. Tester ska vara oberoende av kultur och skolning, men det var från 60- eller 70-talet. Men det finns ju mycket mer knep och knåp och sånt i tidningarna nu än vad som fanns då. Och det är ju sånt som kan tränas upp, så jag tror att det är betydligt fler än dom 2% som dom säger kvalar in kan klara testet.

• iolanthe

Tester som jag gjorde var mycket svårare än det som finns på nätet. Uppgifterna var likadana, med figurer och man skulle välja vilken som kommer nästa eller vilken som inte passar in eller vilka 2 som är mest lika varandra.

Men det var uppdelat i flera delar, ca 15 uppgifter i var del. Och tiden som man hade på sig var jättekort, man hann inte fundera alls. Visste man inte med detsamma så var det bara att gissa.

Svar på tråden Varför är man med i Mensa?