• Anna B

Går ni nånsin ut (utan barn)?

Min man och jag har haft en ganska hetsig diskussion om detta med amning och tillgänglighet. Det började med att jag ville gå på jobbets julfest och för en gång skull träffa kompisar och komma ut utan barn. Sonen är 2,5 månad.

Han tycker inte sonen ska behöva äta från flaska (även urpumpad modersmjölk), utan jag ska finnas tillgänglig dygnet runt tills han äter vanlig mat. Ska jag gå på julfesten får jag ta med sonen. Jag känner mig bara låst och irriterad och tycker "får inte jag, får inte du heller", otroligt moget...

Hur har ni löst detta? Har ni alltid barnen med er?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-07 10:43:05:
    Vi har en 2-åring också, så någon måste vara hemma. Han har inte tänkt gå på sin egen julfest/-bord (eget beslut, vi har inte diskuterat saken innan). Ska det bli någon rättvisetävling så kan han inte heller dricka alkohol så länge jag helammar.

Det känns löjligt, jag tycker man ska unna varandra egen tid och jag ställer gärna upp, men jag förväntar mig samma hänsyn tillbaka.

• Svar på tråden Går ni nånsin ut (utan barn)?
  • eio

zazla - Var oxå 23 när jag fick vårat första barn. Och jag tycker ändå att det är kul att kunna gå ut med vänner nån kväll ibland.

• gullsvans

jag tror att vi tjejer faktiskt tror att vi fixar detta med barn bättre än killar..vi liksom tar över..ligger väl i vår natur..så att ta ett kliv bakåt å låta gubbarna vara delaktiga är väl inte så lätt..jag var likadan när jag fick min första..plockade fram kläder som sonen skulle ha på sig..rättade till gubben när han skulle byta blöja osv..men nu när nr 6 är här så...ja vad gör det om sonen har blått å rosa på sig..det är ju min bebi iaf, å vad gör det om blöjan inyte sitter som när jag gör det...inget det är ju pappans sätt..å pappa är så viktig, både för mig å barnen..jag har lärt migatt pappor kan..men dom måstye få göra det på sitt sätt å inte på mammors sätt..undra om jag nu inte är lite flummig.

• lövet2
    Pshevil skrev 2006-12-06 13:13:42 följande:
    "Det har lett till ledsna babysar, en frustrerad pappa" Hm, barnet kan väl lika gärna vara ledset när jag har hand om det? Och jag kan också bli frustrerad ibland. Det är så det är att ha barn...Och är man bara borta ett par timmar plus pumpar ur behöver man väl inte få mjölkstockning? Om man är rädd för det kan man ju ta med sig pumpen...
    Nja, den där pumpen var ingen hit! Det kom bara droppar. Och barnen har inte varit förtjusta i flaskan alls. Om barnen varit ledsna och hungriga när jag varit hemma, så har jag lugnt ammat. Pappan har fått lyssna på en skrikande baby medan han har svettats över en flaska som inte dugt. Han har inte uppskattat det, babyn har inte uppskattat det, och jag har blivit sjuk i mjölkstockning. Duger det som skäl?
  • NovaAlexandra

Jag VET att min man kan mycket, men amma kan han inte. Jag skulle inte offra en fungerande amning, genom att försöka flaskmata, för att pappan också vill mata. Den tiden kommer!

Jag försöker alltid ha mitt barns bästa för ögonen.

/mamma till världens bästa Sanna
  • Sugarplum
    zazla skrev 2006-12-06 13:28:31 följande:
    Sugarplum: Vad menar du? Siter här och kliar mig i huvudet och försöker förstå, haha Om man är äldre så saknar man att gå ut mer? Eller? Fast jag förstår inte varför... Jag var 23 när jag fick barn, har inte saknat att gå ut. Jag vet ju att det kommer sen igen.
    När man är äldre så går man kanske inte ut var och varannan helg- utelivet är ju väldigt målinriktat på dom unga- det blir kanske mer middag hos bekanta och tex firmafester, man känner kanske då att man vill ta vara på dessa tillfällen.
  • Otåliga jag

Gullsvans- jag tror inte det är hela sanningen att kvinnan tar över, utan jag tror det finns människor som fixar det bättre än vad andra gör. Sen om det råkas vara en man eller kvinna är sak detsamma.

Saker som påverkar detta är bla uppfostran

• Plopp1

Min son är beroende av mig då det är jag som står för maten. Vid några tillfällen har jag gett mig ut med hunden ett par timmar i skogen eller ut med nån av hästarna. Då har sambon (barnets pappa) varit hemma. Oftast äter sonen var tredje timme, men ibland går det längre tid och ibland kortare. Vi har bröstmjölk i frysen så skulle det knipa får han ta fram den. Nu är sonen 9 veckor.
    På onsdag nästa vecka ska mina föräldrar ha honom en stund på kvällen då vi ska ut och äta och fira vår 9årsdag. Det handlar om max 3 timmar.

Självklart tycker jag att man ska ha sitt barn så mkt det bara går men jag själv behöver en liten paus då och då. Det kan räcka att gå ut till hästarna nån timme, då finns jag inom räckhåll om han blir hungrig men jag har ändå helt egen tid där ute.

• Otåliga jag

Nova Alexandra- ditt sista inlägg håller jag med om. Du och din man bestämmer hur ni vill göra men att påstå att mamman är död för sitt barn så fort hon försvinner
    Snälla berätta är det din personliga åsikt eller har du nåfot som stödjer detta?

• gullsvans

Egen tid innebär väl inte att man måste springa på krogen å festa...fast det hade varit kul..men det kommer det med.Min egen tid innebär för mig...bada,läsa,handla,bada bastu,kramas med gubben,dra mig undan til min vrå å bara hämta kraft,fika,träna ja som ni ser..här var det inte mycket till festande..

• NovaAlexandra
    Otåliga jag skrev 2006-12-06 13:37:42 följande:
    Nova Alexandra- ditt sista inlägg håller jag med om. Du och din man bestämmer hur ni vill göra men att påstå att mamman är död för sitt barn så fort hon försvinnerSnälla berätta är det din personliga åsikt eller har du nåfot som stödjer detta?
    Jag har inte hittat på det själv. Jag ska leta källa!
    /mamma till världens bästa Sanna
Svar på tråden Går ni nånsin ut (utan barn)?