svåra eksem i samband med graviditet.. Kortisonbehandling eller ej, vad annat kan hjälpa?? *DESPERAT*
100 fång rosor till er som orkar läsa allt..
Är gravid i vecka 22+5 idag.
Har sedan barnsben haft svåra eksem och sen 2-års ålder behandlats med starka kortisonkärmer samt kaliumbad.
Under tonåren blev eksemen bättre, men har nu blossat upp som aldrig förr!
Hela ryggem, hela armarna och delar av benen och halsen är fullkomligt täckta av utslag, lite vätskande blåsor och huden är så öm och kliar något så hemskt - finns inga ord att beskriva detta med alls ens
Nu har jag knappt sovit på 4 veckor, så fort jag lägger mig ner i sänge och huden kommer i kontakt med lakanen så blir den varm och börjar klia ännu mer..
Jag har Parfymfritt Tvättmedel, äter en bra kost, undviker att duscha för ofta och att kyla ner mig..
Var hos en hudläkare på Danderyd förra veckan. Han ville behandla mig med en steroid grupp III salva, Elocon, i 2 veckor och sen med en steroid grupp III salva resterande tid av graviditeten (4 månader( och sätta mig på ljusbehandling (som psoriasis patienter går på).
Jag påpekade för honom x antal gånger att jag inte gillar tanken på att behandla med kortison under grvaiditeten, men han tyckte att jag var gammalmodig och tyckte att jag skulle ha ett modernt synesätt på det hela.
Han hade minsann aldrig hört att kortison skulle vara skadligt för gravida, det var nått man trodde förr enligt honom.. "Alla är så försiktiga efter dne där neurosedynskandalen", suckade han.
Jaa, men tänk om jag använder kortison och det blir en kortsionskandal om 10 år!!!?
Jag har en husläkare som jag gått hos sen 10 års ålder, hon är underbar och min familj känner även henne privat lite grann och när jag rådfrågade henne så sa hon att hon Aldrig skulle skriva ut en Steroid grupp III salva till mig när jag är gravid. Max behandling en steroid grupp II under 1 vecka.. Hon menade att det inte är värt att ta den risken..
Och henne litar jag ju verkligen på...
Jag har testat mjukgörande salvor, alla som finns (Miniderm, Monilen, Propyless, Propylenglykol i Essex, Essex, Locobase, Fenuril...You name it!) och Inga fungerar - min hud blir bara ännu värre av någon anledning..
Just nu är jag så uppgiven och går mest och är gråtfärdig hela dagarna och jag hoppas innerligt att min MVC läkare sjukskriver mig vidare efter den 30 Nov då min ss går ut..
Vad gör man nu?
Lider i 4 månader och har världens sömnbrist redan innan lillan kommer ut?
Använder kortison trots att jag vet att det finns risker med det? Men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om lillan blev sjuk!
Enligt FASS så ska man aldrig använda kortison under graviditet..
Och länken nedan är till en site med läkemdelsinfo för gravida som baseras på forskning..
www.janusinfo.org/gravXML/template/substance.xml&searchText=323&contenttype=text/html
Alla tips mottages tacksamt för nu orkar jag inte längre!!
TACK för att du orkade läsa!