• Mammatilltretroll

svåra eksem i samband med graviditet.. Kortisonbehandling eller ej, vad annat kan hjälpa?? *DESPERAT*

100 fång rosor till er som orkar läsa allt..

Är gravid i vecka 22+5 idag.
    Har sedan barnsben haft svåra eksem och sen 2-års ålder behandlats med starka kortisonkärmer samt kaliumbad.
    Under tonåren blev eksemen bättre, men har nu blossat upp som aldrig förr!

Hela ryggem, hela armarna och delar av benen och halsen är fullkomligt täckta av utslag, lite vätskande blåsor och huden är så öm och kliar något så hemskt - finns inga ord att beskriva detta med alls ens

Nu har jag knappt sovit på 4 veckor, så fort jag lägger mig ner i sänge och huden kommer i kontakt med lakanen så blir den varm och börjar klia ännu mer..

Jag har Parfymfritt Tvättmedel, äter en bra kost, undviker att duscha för ofta och att kyla ner mig..

Var hos en hudläkare på Danderyd förra veckan. Han ville behandla mig med en steroid grupp III salva, Elocon, i 2 veckor och sen med en steroid grupp III salva resterande tid av graviditeten (4 månader( och sätta mig på ljusbehandling (som psoriasis patienter går på).
    Jag påpekade för honom x antal gånger att jag inte gillar tanken på att behandla med kortison under grvaiditeten, men han tyckte att jag var gammalmodig och tyckte att jag skulle ha ett modernt synesätt på det hela.
    Han hade minsann aldrig hört att kortison skulle vara skadligt för gravida, det var nått man trodde förr enligt honom.. "Alla är så försiktiga efter dne där neurosedynskandalen", suckade han.
    Jaa, men tänk om jag använder kortison och det blir en kortsionskandal om 10 år!!!?

Jag har en husläkare som jag gått hos sen 10 års ålder, hon är underbar och min familj känner även henne privat lite grann och när jag rådfrågade henne så sa hon att hon Aldrig skulle skriva ut en Steroid grupp III salva till mig när jag är gravid. Max behandling en steroid grupp II under 1 vecka.. Hon menade att det inte är värt att ta den risken..
    Och henne litar jag ju verkligen på...

Jag har testat mjukgörande salvor, alla som finns (Miniderm, Monilen, Propyless, Propylenglykol i Essex, Essex, Locobase, Fenuril...You name it!) och Inga fungerar - min hud blir bara ännu värre av någon anledning..

Just nu är jag så uppgiven och går mest och är gråtfärdig hela dagarna och jag hoppas innerligt att min MVC läkare sjukskriver mig vidare efter den 30 Nov då min ss går ut..

Vad gör man nu?
    Lider i 4 månader och har världens sömnbrist redan innan lillan kommer ut?
    Använder kortison trots att jag vet att det finns risker med det? Men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om lillan blev sjuk!

Enligt FASS så ska man aldrig använda kortison under graviditet..

Och länken nedan är till en site med läkemdelsinfo för gravida som baseras på forskning..
    www.janusinfo.org/gravXML/template/substance.xml&searchText=323&contenttype=text/html

Alla tips mottages tacksamt för nu orkar jag inte längre!!
    TACK för att du orkade läsa!

• Svar på tråden svåra eksem i samband med graviditet.. Kortisonbehandling eller ej, vad annat kan hjälpa?? *DESPERAT*
  • Ishtar

Men om man läser länken du skickade med, så står det ju tydligt och klart att det finsn få och små risker med cortsion under grav, och att enda ökningen är just gomspalt?!

Förstår inte vad du vill ha för råd i den här tråden? Du har ju redan bestämt dig att inte äta, och då får väl läkaren som avråder från cortison ge dig något annat istället!

• Mammatilltretroll

Ishtar: Jaa, det finns ju andra saker som kan hjälpa mot eksem som inte är kortison..
    Alltifrån kaliumbad till naturprodukter..Så det var kanske något sånnt jag hoppats på att hitta..?

• tvåan

Har också haft eksem i hela mitt liv och blev ändå värre av aloe vera-juicen! För ett tag sedan när jag hade ganska måttliga utslag så blev jag faktiskt bättre av att blanda i olivolja och 1 dl honung i badvattnet varje kväll! Ett husmortips från Allers eller liknade tidning.
    Kanske det lindrar i alla fall.

• bozzini

Jag knaprade kortison hela graviditeten eftersom min lever inte skulle klara sig utan det. Jag födde en helt frisk pojke. Nu menar inte jag att det är helt ofarligt men enligt min läkare så kan inte kortison ge hjärnskador eller liknande. De fosterskador som kan uppstå är läpp-, käk- och gomspalt. Barnets organ bildas tidigt i graviditeten och kortisonet borde i så fall inte påverka din lill*. Men observera att detta är vad min läkare sa till mig och absolut inte behöver vara den enda sanningen.

• Mammatilltretroll

Nu har jag kommit hem från Hälsokosten i Vaxholm - underbara butik med en så kunnig kvinna som ringde upp tillverkarna av Efamol (Jättenattljusolja) och frågade om de gick att ta i samband med graviditet..
    Sen köpte jag Vitaminer för Gravida och Ammande där då hon berättade att deras vitaminer är starkare än Apotekets MittVal och att jag säkert har någon brist på kanske tex zink..
    Dessutom fick jag prov på krämen Galactobase..

Nu jäklar ska eksemen fara åt skogen

• mejram

Kanske är helt ute i det blå här, men när lillan har blöjutslag så funkar potatismjöl allra bäst. Har testat en massa salvor och puder, men potatismjölet har varit bäst. Kanske kan vara något att lindra eksem med också??

• Margot

Clara Vi får hoppas att Efamol hjälper dig!
    Jag har gått nu hela grav med stora utslag på armar, ben och mage, det kliar nåt hemskt och jag har provat det mesta, utom kortison, som jag inte vill använda ens när jag inte är gravid. Visst kan vi tillverka det själva, men knappast i de mängder som krävs för att få effekt...De ggr jag har använt det har jag bara upplevt att eksemet har kommit tillbaka med dubbel styrka när jag slutat med kortison, så då får det vara...
    Nu är jag i v39, så jag hoppas på att det går över när bebis kommit ut. Men svårt att sova är det förstås, fast det är det ju iaf, med sammandragningar och foglossning och ryggont osv.

• Peppi

Kylbalsam och potatismjöl brukar funka på det mesta. Prova!

• Edwina

Jag har haft eksem under hela mitt liv, jag föddes till och med med eksem på kroppen och barnläkaren sa till min mamma då år 1979 att den här flickan hon kommer att få problem med eksem. Och det fick jag! Under hela min barndom hade jag mycket böjveckseksem fick kortisonbehanldlas och alla dessa bad flera gånger i veckan. Med åren blev det något bättre men inte helt. Då jag började jobba (på sjukhus) blossade det upp som aldrig förr och blev väldigt irriterat på hela armar, händer och hals.

Jag har en faster som har pluggat både traditionell medicin och alternativ medicin och har själv haft eksem till och från hela livet. Hon såg mina armar och berättade för mig om sin syn på eksem behandling. Hon menade på att dagens läkare är mycket duktiga på det mesta men tyvärr inte hud! Man behandlar bara symptomen och tar aldrig reda på orsakerna. Hur många av oss eksem människor har fått orden: Du är en atopiker, vissa människor är det. Du får leva med dina eksem, de kommer att vara bättre och sämre i olika perioder och du kommer att få behandling under tiden. Behandling som går ut på att ta bort klådan, utslagen och det akuta stadiet av ett uppblossat eksem.

Min faster rekomenderade mig att ta kontakt med någon som utförde blodanalyser (ofta inom alternativ medicin finns dessa). Jag hade ingen direkt tro på detta, men var desperat inget annat hade ändå fungerat under 22 år så jag tänkte okej jag ger det en chans. Betalade dryga 500:- lämmnade ett litet blodprov och svarade på masssor av frågor. I mitt blod kunde stora brister och obalander hittas som kunde på enkla sätt korrigeras med kost, tillskott och annat leverne. Dessa skulle vara roten till att jag hade dessa eksem.

Tre månader efter denna behandling och uppföljning var jag på bättrings vägen och nu tre år senare är jag helt fri från detta. (Ibland kommer det upp men mycket mildare än någonsin och jag vet precis hur jag ska behandla mig.)

Jag vill rekommendera detta till er andra som upplevt samma problem! Det kanske inte fungerar för alla MEN det kan vara värt ett försök! Ursäkta att detta blev såå långt men jag vill verkligen berätta att det finns chans att bli bättre utanför den traditionella sjukvården. Lycka till!!!
    /En som först var väldigt skeptisk men fick äta upp det!

• Mammatilltretroll

Edwina: Åh, jag blir så glad när jag hör sånna solskenshistorier som din!
    Jag kom faktiskt fram till idag att jag kortisonvägrar och ska försöka hitta alternativa vägar att gå..

Blodanalys ska defenitivt göras, vart bor du och var gjorde du din? Har din faster möjligtvis vetskap om ett ställe o stockholmstrakten?
    Får jag fråga vad du hade brist på?
    Enligt kvinnan på naturapoteket idag så är zinkbrist vanligt hos eksempatienter..

Tusen tack för ditt svar - det gav mig mycket hopp!

• Edwina

Jag bor i Stockholm och gjorde denna analys i stockholms innerstad (odenplan Tulegatan 49) Tyvärr har jag inget tel nr, jag ska försöka leta fram det.

Analysen visade att jag hade brister på bla omega fetter (där av min torra hud) B vitaminer samt att jag har en väldigt dålig/seg matsmältning så gifter som kroppen inte klarar att rensa bort tillräckligt snabbt visar sig i hyn.

Jag fick rekomedationer av att äta mycket fet fisk som lax, sill, makrill mm. Undvika alla mjölkprodukter utom yogurt med tillsatser av bakteriekultur (det fuskar jag dock med ibland och kan då se en försämring) däremot mjölksyrade produkter var ett råd jag fick av många andra samt att jag fick tillskott av vissa ämnen.

Jag vet att det finns olika typer av analyser olika djup för till olika kostnader. Denna analys jag gjorde var nog en basvariant jag vet att mycker mer ingående analyser kan göras (dock dyrare) Jag tror att dessa analyser görs på ställen som sysslar med kiropraktik, akupunktur och liknande.

Hoppas det fungerar för dig också! Åtminstånde lindrar mycket. Lycka till jag återkommer med tel nr dit jag var om jag hittar det

• Teskedsmamman

Kolla upp dina levervärden!!

Taskiga levervärden kan ge otrolig klåda, din eksem sedan innan gör väl inte saken bättre!

• Wyrm

Vill bara skriva att jag tror att det är mycket gamla tankar kring kortison, precis som ngn skrev tidigare. I dagens kortisonpreparat så är doserna så små och exakta att det inte "blir för mycket" så att säga.
    Jag är allergiker och astmatiker och försökte sluta med kortisonpreparaten när jag blev gravid. Det slutade med att jag fick allvarliga problem med min astma och det var bara att börja igen. Jag oroade mig massor för bäsen i o m kortisonet. När sen mina allergier fick spatt i slutet av graviditeten var det så illa att läkare skrev ut kortison IV-salva till mig & berättade då för mig att när det är kortison på huden eller i lungorna (som vid astma) så kommer det inte in ngt till bäsen på det sättet. Jag oroar mig iaf men valde att lyssna på de läkare jag hade pratat med om det (flera stycken, precis som du). Jag fick även höra att det är mycket sämre för bäsen i magen om mamman mår riktigt dåligt än om hon mår bra o tillför kroppen lite kortison.
    Om inte annat kan man peka på att de faktiskt ger bäsen kortison direkt i magen under grav. t ex om man misstänker att den ska bli för tidigt född.

Jag hade antagligen blivit totalt knäckt under graviditeten om det inte var för att jag lyssnade på mina läkare o använde kortisonen & jag har idag en frisk o stark liten pojke, trots alla mediciner.

Däremot blev jag intresserad av det där med blodanalysen & ska nog ta o kolla upp det jag med!

Kram!

• Petra Pontus mamma

Jag använde kortison under graviditeten, fick psoreasis i öronen, av alla ställen. Lokal behandling är inte farligt, träffade många läkare som sa samma sak. När Pontus var född blossade exemen upp över hela brösten och bröstvårtorna. Smörjde med kortison mellan amningarna, alternativet var att sluta amma.

Det är viktigt att må bra när man är gravid/ammar annars orkar man inte. Tycker inte det är duktigt att må skit och inte följa läkarnas rekomendationer. Kortison som ges idag är enligt alla undersökningar ofarligt, och vi är många som smort in oss med det.

• Fairy

Clara: Även jag har eksem, som jag behandlar med kortisonpreparatet Locoid vid behov.
    Har funderat på att pröva Efamol (Jättenattljusolja), men pga. att jag inte har fått reda på ifall Efamol är riskfritt under graviditet (är på planerar stadiet) har jag låtit bli att testa.
    Så du menar alltså att Efamol enligt tillverkaren är helt ofarlig att ta under graviditet? Hoppas det stämmer. Kommer nog att köpa ett paket och testa jag med :)

• Mammatilltretroll

Petra och Pontus mamma:
    Jag respekterar alla er som använder kortison under graviditeten.
    Däremot så har jag själv fattat ett annat beslut nu - att inte använda kortison och att istället försöka få ner eksemen på andra sätt, tex med hjälp av Jättenattljusolja som är mycket prisat när det gäller både eksem och psoriasis samt att äta tillskott av zink bland annat.
    Jag har inte bara lite eksem i öronen, utan över hela ryggen, rumpan, benen, armarna, halsen.. Det enda stället där jag inte har är i ansiktet..
    Därför skulle min kortisonbehandling vara som att smörja sig med kortisonbodylotion och inte bara lokal behandling eftersom mina eksem täcker hela mig.

Visst finns det läkare som menar på att kortison "endast" förhöjer riskerna för läpp-käk-gomspalt samt att det kan påverka bebisens binjurar och därför skriver ut kortison till gravida.

Sen finns det läkare som pågrund av den förhöjda risken av ovanstående komplikationer aldrig skulle skriva ut kortison (jag har varit hos 6 läkare och 4 av dessa ville inte skriva ut kortison).
    2 av dessa läkare menade att man faktikst inte kan veta hur kortison påverkar bebisen under graviditeten. Visst finns det forskning och många (de allra flesta) kvinnorna som använt kortison föder friska barn.
    Men det finns också dem som får barn med läppspalt, gomspalt eller fel på binjurarna.

Under den tiden då man gav gravida neurosedyn trodde man inte heller att detta påverkade barnet i magen, men ack så fel de hade!
    Nu menar jag inte att det kommer att ske en kortisonskandal, men jag säger att man kan aldrig veta.

Anledningen till att jag väljer bort kortison trots stor sömnbrist och fruktansvärda eksem (bland de värsta ena hudläkaren sett) är att jag resonerar så att "Fine, det är så jobbigt att jag gråter vissa nätter, men nu är det 4 månader av mitt liv det gäller. Om jag använder kortison eller annan medicin som påvekar bebisen så ska hon leva med det resten av livet och jag skulle personligen aldrig kunna förlåta mig själv för det."
    På samma sätt resonerar jag ang alkohol och följer strikt slv:s rekommendationer ang kost.
    Jag har faktikst ingen förståelse alls för de som dricker alkohol under graviditet, även om det bara är ett glas då och då..

Vill tillägga att det du skriver "Kortison som ges idag är enligt alla undersökningar ofarligt" inte alls stämmer.
    Jag citerar från länken nedan

www.janusinfo.org/gravXML/template/substance.xml&searchText=260&contenttype=text/html

" det svenska Medicinska Födelseregistret finns 2721 barn, vilkas mödrar uppgivit sig ha fått systemisk glukokortikosteroidbehandling. Av dem hade 100 någon missbildning, vilket är en ungefär normal frekvens (3.7%). Åtta hade gomspalt eller läppgomspalt (4 förväntade)."
    Alltså dubblades antalet barn som föddes med läpp/gomspalt.

vidare citerar jag..
    "Kortikosteroider kan speciellt under senare delen av graviditeten utöva en suppression på fostrets binjurebark, ledande till en övergående binjurebarksinsufficiens hos den nyfödde."

Sen vet jag inte om du kanske inte anser att detta är någon fara för bebisen?

Men som sagt, valet och ordet är fritt och jag respekterar er som väljer att använda kortison. Och jag hoppas átt du respekterar och förstår oss som väljer att inte göra det.

• bozzini

Som jag nämnt tidigare så använde jag kortison under hela min graviditet men det beror på att jag inte klarar mig utan den. Jag har en kronisk leversjukdom som jag tidigare legat inne på sjukhus för i långa perioder, genomgått biopsier och röntgen. Om min kropp skulle klara sig utan kortison eller att det fanns ett annat alternativ så skulle jag givetvis prova det. Jag tror inte att kortison är helt ofarligt men ibland har man inget alternativ.

Lycka till med att få bukt på era eksem!

• Petra Pontus mamma

Kram på dig Clara, du är mer påläst än jag. Och visst är det skillnad med några droppar i örat under några veckors tid, mot att smörja in hela kroppen.

Lycka till med bebisen och graviditeten.

Svar på tråden svåra eksem i samband med graviditet.. Kortisonbehandling eller ej, vad annat kan hjälpa?? *DESPERAT*