Inlägg från: Danbala |Visa alla inlägg
  • Danbala

Vad innebär att tala ett språk flytande för dig?

Någonstans mellan 2 och 3. Man behöver inte ha bott i ett land "länge" (hur länge är det? ) men man ska nog kunna förstå avancerade texter (om det inte är extremt djuplodande forskning inom något obskyrt ämne).

Sedan tycker jag nog att kunskap om idiomatiska uttryck och ett visst grepp om slang hör till också. Jag har svårt att tro att man kan samtala flytande om man helt saknar allmänbildningskunskaper om ett land, t.ex. Eller jo, men man låter nog hemskt arkaisk.

[...fnord...]
  • Danbala
    sakoline skrev 2006-11-29 10:09:10 följande:
    Jo det är intressant. För jag är av den tro att många överdriver sina språkkunskaper och sedan när det väl gäller fungerar ingen kommunikation alls.
    Fast sedan måste jag ju säga att trots att "förstå avancerade texter" må vara det jag själv ålägger mig som standard för "flytande" kanske det inte kan användas i gemen? För på fullt allvar finns det många svenskar, med svenska som modersmål, som inte kan förstå avancerade texter skrivna på svenska. Hmm...

Jag gör mig själv mer och mer förvirrad hela tiden!

"Flytande" borde kanske vara bara att man kan fungera väl i vardagen. Vilket också är definitionsmässigt vagt.
    [...fnord...]
  • Danbala
    Åsa skrev 2006-12-08 07:37:52 följande:
    Att ha bott i "landet ifråga" är inte relevant i mitt tycke. Det är fullt möjligt såväl bo utomlands utan att lära sig språket (har eget exempel på utlandssvensk i släkten som lyckats med det konststycket) som att uppnå goda färdigheter på annat håll.
    Ja... I helgen hörde jag en kille på krogen som har bott i England i många år (var hemma i Götet och hälsade på) men som funderade på att flytta tillbaka till Sverige nu när de ska har barn för att han inte ville att hans "childrens" skulle växa upp i England.

(Detta "childrens" f.ö. inbakat i många meningar med hisnande grammatiska vurpor. Han var sämre på engelska än de flesta har-aldrig-ens-varit-utanför-Sveriges-gränser-svenskar jag hört...)
    [...fnord...]
Svar på tråden Vad innebär att tala ett språk flytande för dig?