Inlägg från: Åsa |Visa alla inlägg
  • Åsa

Vad innebär att tala ett språk flytande för dig?

Att man kan diskutera "normala" ämnen utan alltför mycket störande språkfel och utan att behöva söka efter orden.

I saken ligger att kunna anpassa sig till ämnet. Att bara behärska vissa ämnen gör inte någon "flytande"talande. Men vad som är "normalt" att kunna prata om för en viss person varierar; det är ju inte alla som känner sig bekväma med att diskutera kulturpolitik eller medicin på svenska heller. Jag menar närmast att om jag inte behärskar fysiktermer på svenska behöver jag inte kunna dem på engelska för att tala det flytande. Är jag å andra sidan hyfsad på att hålla föredrag på svenska tycker jag att jag bör kunna göra det även på det andra språket för att anses tala det något så när flytande.

• Åsa

Läs- och skrivfärdigheter - om än grundläggande för att språkkunskaper ska anses vara riktigt goda - går utanför frågan vad det innebär att "tala" ett språk flytande. Att ha bott i "landet ifråga" är inte relevant i mitt tycke. Det är fullt möjligt såväl bo utomlands utan att lära sig språket (har eget exempel på utlandssvensk i släkten som lyckats med det konststycket) som att uppnå goda färdigheter på annat håll. Man kanske inte heller ska glömma att särskilt när det gäller världsspråken är de så utspridda i många länder att såväl språkbruk som kultur varierar rejält inom språkområdet.

Svar på tråden Vad innebär att tala ett språk flytande för dig?