nya autism-tråden
Vad skönt med låsen. Jag hoppas värkligen för din skull att de bevljar någon form av skydd på balkongen. Vi fick inte ens ha ett skyddsnät... Men vi fick okrossbara glas och lås! =) Ha det bra!! //S
Vad skönt med låsen. Jag hoppas värkligen för din skull att de bevljar någon form av skydd på balkongen. Vi fick inte ens ha ett skyddsnät... Men vi fick okrossbara glas och lås! =) Ha det bra!! //S
mulena- jo, här finns det grannar med vindskydd. Men när jag ifrågasatte värden om det så fick jag till svar... -Om du väljer att klaga på dem så får vi se till att det plockas ner. För de har inte bett om lov för detta. DET ÄR SKILLNADEN. Så summan av det hela är alltså för att jag bad om lov så får jag inte, Men om jag bara gör så är det ockey... suck.
Kellyb- jag vet hur det känns. När barnen på dagis kommer och pratar fler ords meningar med mig så brister mitt hjärta. Och då är dessa barn 2,5år yngre än min son.
Nu är jag lite ledsen... i har ett jätte problem med att gå hem från dagis VARJE dag. En i personalen följer dessutom med hem varje dag pga att sonen springer och kastar sig hejdlöst ut i vägen och framför bilar. Men han lyckas iallafall ta sig loss från oss bägge ca varannan gång. Det känns som det bara är en tidsfråga innan han blir ihjälkörd. varje gång när jag ska hämta honom får jag ångest. jag ser framför mig hur han blir påkörd av en vit skåpbil.. Har pratat med hab om detta. men inget hjälper. Jag är rädd om min son och vill kunna gå hem från dagis utan personalens hjälp. Men nu fungerar ju inte ens det... Råd mottags gärna.
Kan ju tillägga att det flera gånger hänt att bilar har fått kasta sig på bromsen och tvärnitat.... =((
nej ingen bifri väg. Vi bor "bara" tvärs över gatan från dagis.. Man måste tyvärr gå förbi vägen för att komma från dagis.
Oj, nu har det varit lugnt här ett tag! Jag ken ju berätta att sonens utbrott blir allt kortare nu!! =)) Så otroligt skönt. Till mymlan2 så kan jag berätta att det är ett liknande program som vi fljer men just denna biten fungerar inte. Han tycker ju att det är toppen kul när vi springer efter honom...
I övrigt har vi nu börjat med mer "miljöträning" ut och promenera och få honom att hålla i vagnen och LYSSNA. Vilka problem vi har med lyssna och förstå övningarna på hab. Sonnen förstår oftast men skiter i vad vi säger. (beror nog på att vi inte trott att han förstått, då han tidigare inte ens har tittat ¨åt vårt håll när vi pratat med honom)
Hur går det för er andra? Mulena- ska du börja med ibt?
säg lite konstig stavning ovanför... det beror nog på att lillan sitter i mitt knä just nu och tryckandet på tanjentbordet blir lite så där....
Hej mulena. Jo, vi har påbörjat hemmiljö träning. Men tyvärr så faller vi tillbaka hela tiden för att sonen inte fixar complience-biten. Men det går fort fram med talet i stället. Han babblar ganska mycket nu tack vare peccs. Men fortfarande inga direkt tydliga ord. Men vi förstår och han visar ett stort intresse för att prata.
Tomcar1- så bra att det fungerar bätttre med öronproppar. Tror/vet ni att det beror på ljuden ute?? Var det svårt att få henne att ta propparna?
Kramar!!
Hej, sonen är jätte känslig om öronen och man får inte röra eller sätta på höreslkåpor eller något liknande. Enda gången man får röra hans öron är när han ska sova, då ska man pilla i ytteröronen med naglarna... Men jag vet en annan kvinna med autism. hon har proppar och granbarr i öronen. om hon inte har det är det utbrott och hysteri.
complience- lyssna och förstå.. han har en stark vilja så om han exempelvis är på väg och sätta sig och jag säger SITT så blir det katastrof. Då sätter han sig inte i protest. Han är ju väldigt känslig för krav. När börjar ni?/vad har ni börjat med??
mulena- jag känner igen mig fullt ut i vad du skriver, skulle kunnat vara jag som skrev det...
Jag hinner inte med allt jag ska/vill göra på dagarna. Nu har jag ju turen av att kunna vara hemma. Min sambo och jag pratade länge fram och tillbaka om sonen när det var dax för honom att börja nya dagiset för ca 1,5 år sedan. Och vi kom då fram till att det är bäst för oss om jag är hemma på dagarna. Då kunde sonen gå kortare dagar och jag kan pyssla med allt som inte hinns med på kvällarna. Våra ibt barn kräver ju mycket tid och fokus på övningarna som ska göras varje dag. Det blir ju i snitt minimum 1 timme om dagen. Men man får ganska fort rutin på övningarna i ibt. Många saker gör man ju i vardagen och det räknas också som övningstid.
Sen nu när lillasyster kom så har det blivit lite mindre fokus på hemmet. Ibland vågar jag knappt öppna dörren för allt bråte som man inte hinner med att plocka.
Så jag beundrar de som hinner med både barn och hem samtidigt. Jag tror detta är ett "problem" för alla föräldrar oavsett funktionshinder. Men det är kanske lite tuffare för oss med barn med speciella behov.
Är det fler än jag som är hemma på heltid just nu?
Vi har beviljad färdtjänst. Det var inga konstigheter för oss. Vi fick beviljad ensam bil med ledsagare. Det innebär att våran son inte kommer att dela taxi med någon annan utan att han bara åker själv med en vuxen. har du frågor så svarar jag gärna!
tomcar1- nja... vi försökte. Men han fick bara utbrott pga att något var vid öronen. Så det gick inte så bra.
Hej alla!
Hoppas att allt är bra med er och era familjer!!Vi har precis flyttat till en större lägenhet och det har fungerat över förväntat bra för sonen. Vi har ju renoverat den "nya" lägenheten under en period och sonen har ju fått vara med och hjälpa till. Målat lite i sitt nya rum osv. Så nu i helgen när själva flytten gick av stapeln så var det inte konstigt alls för honom. Han blev nöjd när hans saker kom på plats i hans rum. Inte ens några större utbrott när allt är/var som rörigast!!
I övrigt så har jag nu fått iväg alla papper för omsökning av vårdbidraget. Så i dag ringde kvinnan från Fk och sa bla att vi inte kommer att behöva söka flera gånger. Utan att de tar kontakt med mig varannat år för att kolla om extra utgifterna har blivit större. Så skönt. Nu behöver vi inte krångla med Fk mer! Handläggaren vi har haft har varit jätte bra med oss.
Hur går det för er andra? Behöver ni inte heller omsöka VB fler gånger?
Kramar
The Beast- Mulena- vem av er är inskrivna på autism center för små barn (AC)?? Jag är oxå det ju och det är där min son går IBt. Det verkar ju som de allra flesta har "vanligt" hab??!!
Jag vill passa på att skryta lite... min som har nu börjat försöka prata 2-ordsmeningar!!!!!! "Jims rum" "Mera dricka" "titta film" "åka bil" osv. Visst är han fortfarande väldigt få språkig och kan inte så många ord. Men de han kan försöker han iallafall göra meningar av!
Mulena- hur går det för din son i talutvecklingen??
Mulena- så då bor du också i stockholm?? Vad kul!! Då följer vi nog exakt samma program! Törs jag fråga vem som håller i era träningar?? Vi har Tania och Ulrika. Tidigare var Maria med också, men hon "hoppade" av denna termin!
Hej Mulena! Jag har ju färdtjänst. När jag fick färdtjänsten beviljad så ansökte jag om att få åka bil med bilbarnstol för barn som sitter bakåtvänt. De är bara taxi stockholm som har. Då slipper man ju konka på stolen när man ska någonstans. Och då ringer man bara och beställer. Det kommer då en vanlig taxibil.
Det står i papprena att man måste beställa 1 timme innan man ska åka. Men det har aldrig behövts. De kommer direkt om man vill. Man uppger då bara namnet. Jag har aldrig behövt visa sonens färdtjänstkort.
Man betalar ju ingenting i bilen utan man får hem en faktura. Oavsett hu mycket man åker kan man som maximalt betala 360kr som ett busskort kostar.
Varför skulle du bara få använda de för längre resor?
Palmblad-mulena ´Min son är 4år. Gratis är det inte. Varje resa eller varje påbörjad 3mil kostar 70kr. Så om man åker 2,9mil kostar resan 70kr. Men om du åker 3,1mil så kostar det 140kr osv. Men man kan aldrig betala mer än vad ett busskort skulle ha kostat för barnet alltså 360kr, Oavsett hur mycket du åker. Så vid månadsslutet får man en faktura av färdtjänsten.
Jag fick beviljad som ensamåkare. Alltså bara sonen i bilen. När jag fått det beviljat så ringde jag bara upp färdtjänsten och då skickade hon hem ett lösenord till taxi stockholm så man får ett konto hos dem. Men färdtjänsten fixar allt annat åt dig. Färdtjänsten är ju taxibilar.
Bara att fråga på om det är något ni undrar över och hoppas ni förstod min knasiga förklaring..??
Hej!
Vi har stora problem med tandborstningen. Det sker med fasthållning och tvång. Så vi har pratat med hab om detta men inte kunnat få något konkret att jobba med. Det vi gör istället är att sonen borstar tänderna på dagis med sin assistent. Då funfgerar det ganska bra. Men hemma fungerar det inte alls. Så han borstar tänderna 2gånger på dagis och endast hemma om han "vill"/tillåter oss att borsta. Så långt har vi kommit med hab om tandborstning... ideér mottages tacksamt!!