• Frågvisa

    Hjälp! Äckliga råttor på vinden

    Usch! Det är supervidrigt! Hörde dem första gången i går kväll. Tassande äckliga råttklor, gangande vidriga råttänder. Blä!!!

    Har ju sett lite bajs där uppe tidigare, men aldrig hört något. Och av någon dum anledning har vi skjutit upp problemet. Varför är man alltid så dum att man inte biter i det sura äpplet på en gång?! Någon annan med råttproblem? Vad har ni gjort?

    Min sambo skulle kontakta Anticimex nu på morgonen. Hoppas att de kan komma SNART. Usch, får rysningar när jag tänker på de små äckliga krypen som förresten låter ganska stora.

  • Svar på tråden Hjälp! Äckliga råttor på vinden
  • elegi

    Anticimex brukar inte åka ut på sånt själva utan jag har för mig att dom skickar ett göra själv kit typ där allt man behöver finns, annars finns ju som sagt råttfällor det har funkat här den modellen som heter typ giljotin eller nåt tycker vi funkar bäst finns ju även i olika stl beroende på om det är små möss eller större råttor brukar ha en tendens att låta som elefanter tycker jag även om de inte är så stora

  • Frågvisa

    Jag är lite mesig av mig och vill helst inte tvingas ta hand om döda små gnagare... därför känns inte råttfällor och råttgift som något förstavalsalternativ... Det är okej om Anticimex skickar ut någon som kan ta hand om dem (min sambo lider av en lätt form av råttfobi så han är inte heller så sugen...)

    Jag funderar på att ta mig till Jula och köpa deras rått- och insektsskrämma som en liten desperat åtgärd tills jag får mer info från Anticimex. Känner mig inte helt övertygad om att den fungerar... men jag är beredd att offra 200 kronor bara för att göra något... Jobbigt att sitta här och försöka plugga samtidigt som jag hör råttorna tassa omkring.

  • Frågvisa

    Jag får alltså försöka övertala någon att komma hit :-/ Eller hoppas innerligt att det går att skrämma iväg dem med obehagligt ljud... eller tuffa till mig och försöka mig på råttfällor...*ryser*

  • Venusmannen

    Traditionella musfällor är den bästa medtoden (även enligt Anticimex) när de väl är inne. Troligen är det inte heller någon råtta av jätteformat, utan en liten 3 cm lång näbbmus. Men ställa till liv kan de!

    (Elektriska skrämmor rekommenderas inte heller enligt Anitcimex)

  • längtarefterbarn

    När vi hade det så ringde jag Anticimex som kom samma dag med en påse småkartonger fyllda med råttgift. Jag fick själv ställa ut dem där de sagt att de skulle vara men problemet försvann fort!

  • SVejsan

    längtarefterbarn,
    risken med råttgift är väl att de kan hinna in och dö i någon mellanvägg = lukt...

  • Frågvisa

    Tack för era svar...Får helt enkelt inse att jag inte kan lösa problemet utan att behöva hantera döda råttor. Usch. Ibland är det jobbigt att vara vuxen!

  • Venusmannen

    Ta med en liten skyffel upp på vinden, och en plastkasse. Och så skjuter du i musen direkt i kassen, med fälla och allt. Musfällor i trä är ju så billiga att de går att använda som engångsmaterial..

    Jag tycker inte heller det är superspex..

Svar på tråden Hjälp! Äckliga råttor på vinden