• Rosa små moln

Undvika mf?

Vet inte riktigt om detta passar här-
    men finns det några trix för att undvika mf?

Folsyra? det vet jag ju om/
    Men finns det något mer man kan göra eller undvika?

Har nyligen fått mf och vill undvika att få det igen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-21 08:54:14:
    Liten uppdatering.
    Enligt inläggen i denna tråd så finns det några saker som kan vara värda att avstå ifrån/göra om man oroar sig för mf.

Äta vitaminer

Undvika stress

Undvika hård träning (under grav och efter ÄL)

Inte ha samlag innan vecka 12

Folsyra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-21 08:54:46:
    Inte ta varma bad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 15:21:41:
    Inga tunga lyft

Dricka mycket vatten

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 16:01:13:
    Undvika äta för mycker socker

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 17:38:30:
    Omega 3
  • Svar på tråden Undvika mf?
  • Nilla2005

Ärligt talat tror jag inte dte! Folsyra minskar ju inte heller risken för MF. Se det som så att om MF sker så finns det en anledning till det, hur tråkigt det än här. Fostret var antagligen alldeles för skadat för att kunna överleva i vår värld senare. Se det som  att du får chansen till att så småningom bära ett friskt barn.
    Kram o lycka till!

Till slut kom lyckan!
  • Indran

Hej, har själv fått två mf och funderar också på vad man kan göra för att undvika att det händer igen. Jag har läst lite och kommer själv att tänka på detta både före och under graviditet:

- Avstå från kaffe och andra koffeinhaltiga drycker
    - Min man dricker max 3 koppar kaffe per dag och gärna mindre ändå (före grav)
    - Vi äter vitaminer både jag och min man.
    - Stressa så lite som möjligt, vila mera.
    - Undvika hård träning (under grav och efter ÄL)
    - Inte ha samlag innan vecka 12

Vet ej om dessa saker minskar risken men vissa påstår det och inget av detta är ju svårt att följa, så varför inte prova...

Hoppas att det kommer att gå bra för oss nästa gång.

• Tussi

Hej!

Jag tror nte att du kan påverka det speciellt mkt-Är det kromosonfel på embryot så är det, och då ska det ut. Om du däremot har ngn sjukdom som påverkar att du får missfall (te x rubbning i sköldkörtel, problem med livmoder, autoantikroppar, fel på mannens spermier osv) så kan du få hjälp av läkare, men tyvärr krävs det 3 dokumneterade missfall innan man får en sån utredning.

• LimeOliv

Min IVF-klinik säger att de även har kommit fram till att brist på folsyra även orsakar mf. Det finns nog artiklar om detta om man googlar lite.

• AHöst

Har i usa sa rekommenderar man aven at tundvika att hoja kroppstemperaturen for mycket.

• greta2

AHöst! Varför avråder de ifrån att höja kroppstemperaturen mycket?

• LimeOliv

AHöst, vad menar de är mycket då? Hög feber kan jag förstå, men vill de att man ska duscha i kallvatten då eller?

Svar på tråden Undvika mf?