• MSI

Medborgarlön

Att skänka bort pengar helt utan krav på motprestation tror jag är en farlig väg att gå.

• MSI

mimmiliten: "sen kan man själklart jobba oxå om man vill ha mer pengar"

Ponera nu att INGEN vill det, alla är nöjda och glada med sina 8000 kronor.
    Vartifrån kommer då pengarna?

Eller förutsätter du att det finns folk som är villiga att arbeta hårt för att kunna försörja de som väljer att inte arbeta?

• MSI

"Det hala går ut på att man kasserar bidragssystemet helt."

Känns inte alls så, känns som man bygger upp ett GIGANTISKT bidragssystem där samtliga ska leva på bidrag istället. Frågan är bara vem som ska betala dessa bidrag..

• MSI

Antingen kommer folk att arbeta mindre och såldes minskar även skatteintäkterna till staten och systemet kommer inte att fungera.

Alternativt så jobbar vi på precis som tidigare, med skillnaden att klyftorna blir ännu större mellan de som arbetar och de som går på medborgarlön. Inflationen kommer att öka vilket gör att man måste höja medborgarlönen ytterligare, vilket leder till ännu mer inflation och systemet krashar.

• MSI

etta med kokvrå: Förespråkarna här inne har pratat om mellan 6000 och 8000kr netto.

• MSI

Intressant iaf att de är samma personer som hävdar att jobbavdraget är orättvist och ökar klyftorna som sedan tycker att medborgarlön är en lysande idé.

Skillnaden är väl bara att det krävs en motprestation för att få jobbavdraget och det är väl där skon klämmer.

Den som idag får socialbidrag eller liknande ligger väl kanske inkomstmässigt i nivå med en som jobbar på mcdonalds eller liknande. gissningsvis 10 000 kr i månaden eller nåt.

Med medborgarlönen så skulle ju detta sänkas till ca 7000 kronor för den som får medborgarlön, medan den som jobbar på mcdonalds helt plötsligt har 17 000 kr i månaden. Skillnad på 10 000 kronor mellan medborgarlön och arbetande.

Leder inte detta till ökade klyftor? Ökade klyftor är väl något som vänstern brukar hävda är av ondo, men samtidigt förespråkar det något som medborgarlön. Märkligt.

Själv hade jag iaf tagit min medborgarlön och tillbringar tiden på en strand i thailand. Där lever man så billigt så jag behöver inte lyfta ett finger resten av livet.

• MSI

Miafia33: "Det är horribelt. är det så vi vill ha det?"

Nej givetvis inte, och inte heller vill vi har tjafs som friår etc heller. Så det är alldeles utmärkt att det nu tas tag i detta.

"Det handlar om att man ger människan mer utrymme till att påverka sin egen situation."

Hurdå menar du? De som inte kommer in på arbetsmarknaden kommer ju att vara betydligt fattigare, relativt de som arbetar, om man inför medborgarlön.
    Är det ökade klyftor du är ute efter?

• MSI

mimmiliten: Citerar mig själv ifrån inlägg 75:

"Den som idag får socialbidrag eller liknande ligger väl kanske inkomstmässigt i nivå med en som jobbar på mcdonalds eller liknande. gissningsvis 10 000 kr i månaden eller nåt.

Med medborgarlönen så skulle ju detta sänkas till ca 7000 kronor för den som får medborgarlön, medan den som jobbar på mcdonalds helt plötsligt har 17 000 kr i månaden. Skillnad på 10 000 kronor mellan medborgarlön och arbetande."

Skillnaderna mellan de som arbetar och de som lever på medeborgarlön kommer vara betydligt större än vad skillnaden är idag mellan de som lever på soc, akassa etc och de som arbetar.

Mao så ökar klyftorna.

• MSI

mimmiliten: Och de ökade klyftorna då? Är det en positiv bieffekt bara eller?

• MSI

mimmiliten det har jag ju redan förklar till dig i inlägg 83. Vad förstod du inte?

• MSI

mimmiliten: Det där med ökade klyftor, var det något som du inte hade svar på eller ignorerar du mig bara?

• MSI

mimmiliten: Ja men det har jag ju svarat på flera gånger nu. Läs inlägg 83 är du bussig. Det är ju skrivit direkt till dig.

• MSI

mimmiliten: Men ett system där man inte kan leva på medborgarlönen, kräver ju fortfarande administration för alla de som idag går på bidrag av olika slag (social, bostads, arbetslöshets etc).

Var inte vinsten att man skulle ta bort byråkratin?

Lägger man det på en nivå då man inte kan leva på det så kommer ju alla bidrag behövas finnas kvar (visserligen lägre belopp men lika mkt administration) och desutom så kommer alla som inte idag har något bidrag tilllföras administrationen genom att man måste betala ut en MBL till dessa.

• MSI

mimmiliten: Men om den är så låg att man inte kan leva på den, vad ska de som av olika anledningar inte kan arbeta göra då? Lägga sig ner och dö?

• MSI

mimmiliten: Ja men då har du ju hela administrationen kvar? Var det inte målet att bli av med den?

• MSI

mimmiliten: Och svaret ang klyftorna var?

• MSI

mimmiliten: Ok, Lisa får idag får 7000 kronor i socialbidrag per månad.

Kalle är lågavlönad och arbetar på McDonalds. För detta får han en lön på 10 000 kronor i månaden.

Det skiljer alltså 3000 kronor i köpkraft mellan Lisa och Kalle.

Nu inför vi medborgarlönen på låt säga 7000 kronor (som du tidigare föreslog i tråden).

Vad händer?

Jo Lisa blir ju av med sitt socialbidrag men får istället en medborgarlön på samma summa, så hon har fortfarande 7000 kronor att handla för.

Kalle däremot får ju förutom sina 10 000 kronor ifrån McD även 7000 kronor i medbograrlön.

Skillnaden mellan Lisa och Kalle har nu ökat ifrån 3000 kronor till 10 000 kronor i månaden.

Alltså har väl klyftan ökat mellan de som har ett arbete och de som inte kan arbeta av olika anledningar ?

• MSI

mimmiliten: Visst är det skillnad mellan en som har arbete och en som inte har. Men med MBL så kommer skillnaderna bli otroligt stora.
    Därför att det lustigt att det är vänsterfolk som framför denna idé. Samma person som sedan gråter för att a-kassan höjs med 300 kronor och hävdar att det nu kommer införas klassamhällen och att man tar ifrån de fattiga.

• MSI

Bijou: Så du tycker alltså systemet gynnar den tredje sektorn? Att denna grupp kommer att få betydligt mindre köpkraft än de som arbetar är något som du ser som positivt?

• MSI

Flamingred: "Nån" har visst tänkt på inflationen och att köpkraften tidigare i bla inlägg 72. Dock utan att någon härinne verkade ta notis om det hela.

Svar på tråden Medborgarlön