Inlägg från: Miafia33 |Visa alla inlägg
  • Miafia33

Medborgarlön

Jag är en förespråkare av medborgarlönen.

mer frihet åt folket jag tror trots allt att de flesta hade valt att arbeta för att tjäna mer pengar. De är nog en ganska liten del av befolkningen som skulle ha råd att gå hemma men jag tycker det är positivt att det finns andra vägar att gå.
    Många säger att det blir endast dom som har det gott ställt som kommer att ha råd att stanna hemma, men jag ser det mer som att man ger folket en större möjlighet att prioritera vad som är viktigt. Självklart är det viktigt att vi arbetar men hur många skulle tex inte vilja vara hemma lite längre med sina småbarn?

Jag tror dessutom att våra sjukskrivningar hade minkat drastiskt och att det kan komma mkt positivt genom att ge folket ett eget ansvar för sitt liv och också en större möjlighet att påverka det.

• Miafia33

jag tycker vi är nog styrda av det samhället som råder

det lämnas ingen plats till att leva annorlunda
    man måste passa in i mallen
    alla dessa måsten påverkar såklart ens liv och inte alltid på ett positivt sätt.

• Miafia33

LittleT:

"Helt sjukt att det finns folk som verkligen tror på medborgarlönsmodellen!

Människor behöver incitament för att ta sig i kragen och bidra till Sveriges välfärd, inte ännu mer uppmuntran att säcka ihop och låta bli att jobba."

Sverige är ett sjukt land men invånare som inte mår bra.
    kolla bara på sjukskrivningsstatistiken. den säger det mesta.
    Flertalet som har en heltidsanställning gör motsvarande 2 personer jobb. Det är inte hälsosamt.

Dessutom handlar det om att prioritera. Behöver man verkligen den där nya bilen, den dyra villan och alla de senaste tekniska prylarna? Nej blir mitt svar, men att vilja ha är ngt helt annat.

Vi jobbar för mkt och har för lite tid för varandra.
    Allting handlar om pengar och hur lite eller hur mkt man tjänar.

• Miafia33

Lilja84:

men hur tycker du att det fungerar så som vi har det idag?och varför tror du inte att det skulle kunna fungera?

egentligen handlar det om att fördela om pengarna och slopa bidragen.

• Miafia33

mimmiliten:

självklart skulle inte folk sluta arbeta, det är människan för girig för

• Miafia33

Inget negativt att vara girig, det kan även jag vara.

Men ha ett fritt val tycker jag verkar toppen

jag hade personligen inte valt att gå hemma eftersom jag trivs så bra med mitt arbete

• Miafia33

men jag har också skapat mig möjligheten att vara flexibel genom att vara egen företagare. Jag kan tex framöver om jag får barn välja att vara hemma längre.

• Miafia33

Lilja84:

Läget för många arbetslösa idag är att det krävs att man går på sk jobbkurser och projekt som egentligen är en form av dagisverksamhet där människan blir behandlad som ett litet barn där det motprestationer. Jag tror inte att ngn blir speciellt motiverad av sådana åtgärder snarare tvärtom. Jag tror att det leder till en ökad stress och att folk går och mår dåligt.

Hur bra mår man egentligen av att gå på projekt där alla är i samma tråkiga sits?

Sen är inte tanken att vi ska sluta upp med att betala skatt, den kommer man inte ifrån. Jag tror att vi skulle få ett friskare och gladare folk..

• Miafia33

jag kan inte stava jag heller

där det krävs motprestationer skulle det stå.

Var är egentligen tilliten till individen idag?

• Miafia33

Människor mår inte bra att sättas i tvångsåtgärder, det gynnar ingen..

Svar på tråden Medborgarlön