Inlägg från: hulkis |Visa alla inlägg
  • hulkis

Medborgarlön

mimmiliten:

har inte läst det som står i denna tråd men samhället hade kollapsat på nolltid med medborgarlön. du vet inte vad som driver människor om du inte förstår det.
    och varför skall bara lönen vara "rättvis" enligt dig?
    varför inte tycka att alla borde se exakt likadana ut, vara exakt lika smarta/dumma, exakt lika familjeförhållande o.s.v.

• hulkis

Miafia33:

>jag vet vad som driver människor, PENGAR

nej, vad som driver människor är deras instinkter.
    Pengar är endast ett sätt som vi har för att värdera tjänster, förr i tiden bytte man saker men det var väldigt mycket omständigare.

Att ha en medborgarlön är inte rättvist för fem öre eftersom pengar bara är ett medel i "byteshanteringen".

• hulkis

Miafia33:

>Samhället håller redan på att kollapsa pga att folk arbetar
    >så dom blir sjuka.
    Vi har aldrig levt längre än vad vi lever idag, vi har aldrig varit friskare än vad vi är idag.
    Ett problem är att vi tagit till och ett bekvämt liv, vi är inte skapta för att vräka i oss mat. kroppen är däremot anpassad för att hantera svält.
    Arbeten idag kräver väldigt lite muskelkraft, folk är totalt otränade.
    Det finns även en massmedia som tävlar om vem som kan skrämma upp läsaren mest. Det har aldrig varit tryggare och leva än idag men ändå är människor idag betydligt mer rädda än vad de någonsin varit.

• hulkis

mimmiliten:

nu läste jag lite mer :)

ok, jag kan tycka det är en bra ide med under förutsättning att man skrotar det mesta av andra bidragssystem och endast har denna grundplåt. alltså en minimlön (ungefär som socialbidrag fast där man inte blir kollad så hårt).

• hulkis

Miafia33:

Du behöver läsa på om stress, det går inte och diskutera annars för det märks direkt att du inte vet vad det är som gör att en person blir sjuk (stressrelaterade sjukdomar för det är detta du pratar om). Små företag har lägst sjuksrivningstal, men det är där man jobbar mest och har högst krav.

• hulkis

Miafia33:

>Det är inte så märkligt att småföretagarna har
    >lägst sjukskrivningstal. Där tar man oftast hand
    >om sin personal på ett bättre sätt.
    Exakt! det där att vi jobbar förmycket kan du ju glömma direkt, det handlar om att bli sedd och kunna påverka sin situation.

Vi har exempelvis något som kalla för LAS, detta är endast en konstruktion som gör att politiker skall kunna "låta" bra.
    Konsekvenserna av LAS är en trög arbetsmarknad, vantrivs man på sitt jobb så vågar man inte byta för då hamnar man längst bak i ledet..
    Offentlig sektor är en mycket dålig arbetsgivare, mest på grund av att den är så politikerstyrd. de tänker inte på verksamheten och saknar kunskapen, människor som jobbar i den sektorn har mycket svårt och påverka sin arbetssituation.

STORA bolag har alltid varit gynnade av sossarna, småföretagare har däremot alltid varit mobbade. Stora företag har inte alls samma gemenskap mm. jag skulle själv aldrig kunna tänka mig att jobba på ett stort företag eller inom offentlig sektor, mest på grund av trögheten och att man försvinner i mängden. däremot tycker jag om att jobba MYCKET, att kunna påverka. Det vet jag flera andra som tycker med.

ytterligare ett problem är att vi i sverige har haft så svårt och införa hushållsnära tjänster, ensamstående med barn, eller familjer som på annat sätt har ett tufft schema har fått slita häcken av sig för att hinna med allt.

Antingen är man understimulerad eller så hinner man inte med och kan inte skapa det liv på grund av att valfriheten är så begränsad.

• hulkis

Miafia33:

>Jag läste idag om en svensk man som tvingas att gå en
    >nybörjarkurs i svenska. Om han vägrade så kommer hans
    >akasse ersättning att dras in. Det är horribelt. är
    >det så vi vill ha det?

Jag tror den nya regeringen kommer fixa till det en hel del angående alla dessa papperslösningar som endast är till för att visa bra siffror.

En kompis morsa fick cancer när hon fyllt 62, det tog lite drygt 1 år innan hon vart frisk och kunde börja jobba, då skulle hon snart fylla 64. Arbetsförmedlingen tvingade henne till arbetsträna på ett ställe här i min stad, hon fick ju inget jobb...
    Det var en parodi och hon fatta inte varför de la ner så mycket tid på henne när det finns så mycket ungdomar som behövde det bättre.

• hulkis

Alltså jag tror att rubriken på denna tråd gör att folk fattar fel.

Om jag fattar rätt så skall medborgarlön likställas med en slags sossebidrag? det är ju ingen som blir helt utan pengar idag heller utan det är endast en minimal grundplåt, alltså sämre än vad många har idag som kör på a-kassa och annat.

tycker personligen att folk själva skall få bestämma och teckna de försäkringar de vill ha för inkomst om man tappar jobb eller blir sjuk.

• hulkis

mimmiliten:

>Den moderata politiken drabbar bara fattiga
    >solidariteten är som borta med vinden.

Que? nu är jag inte med, du förespråkar väl en mycket tuffare linjen än den moderata politiken vilket egentligen är den mest humana. Kan man få fler människor i arbete så finns det mer och dela ut, de som jobbar mår dessutom mycket bättre än de som inte jobbar.
    Vänster för ju en politik som har så hög tröskel för att komma in på arbetsmarknaden att många aldrig lyckas ta sig över, det kallas för utslagning

• hulkis

mimmiliten:

ja medborgarlön är en klart tuffare linje.

men det är enlig mig bra, alla andra progresiva lösningar mm skapar som du även nämnt, en hel massa onödig administration.

är en av din starkaste orsak till medborgarlön att ta bort kraven (inte läst allt)

tror du människors önskan är att leva helt kravlöst? tror du inte att människor mår bättre om det finns krav än om det inte finns några krav alls?

Enligt mig så beror väldigt mycket av dagens problem att kraven är för låga, framförallt i ungdomen och för barn.

• hulkis

mimmiliten:

>Hmm jag tycker att det är bra på ett sätt att det är
    >helt kravlöst. Eftersom då kan man välja själv, om
    >man vill startaeget så kan det många gånger vara
    >jätte knapert de första åren.

ööö, pröva och uppfostra ett barn utan krav, det kommer inte bli något annat än katastrof på alla plan.
    om du funderar på starta eget så skall du få se på krav, företagare är väldigt lyckliga människor men de har enorma krav på sig, speciellt i början. vanligen jobbar man alla dagar i veckan, kanske inte plockar ut någon lön och arbetsdagarna ligger snarare över 12 timmar än under. men det är det som är tjusningen, det måste vara en utmaning.

tänk om alla kunde bestiga mount everest, hur trist hade inte det varit. tillfredställelsen av att klara av något avgörs oftast av hur svårt det varit.

• hulkis

mimmiliten:

>Sen vad det gäller att starta eget då som jag tog som
    >ett ex. Som egenföretagare kunde du då kanske sluppit
    >att jobba 12 timmar har du familj så är det ingen
    >tjsning för övriga familjemedlämmar. Du kanske kunde
    >anställt en som hjälpte dig.

Det fungerar inte så, konkurrensen är det som sätter störst press och denna konkurrens kommer alltid finnas. det är även den viktigaste drivkraften till utveckling.

samma sak som när någon studerar, där är ofta studielån en stor orsak till varför man kämpar, det kostar ju och strunta i det.
    om man tar det motsatta (känner till lite om det) så invandrare som kommer hit. där får skolan bidrag per elev samt invandraren får bidrag under tiden den studerar svenska. det leder ofta till extremt långsamt pluggande eftersom både skola och elev tjänar på att vara där.

en kompis tjej som skulle plugga svenska och då satsade stenhårt, hon lärde sig faktiskt prata hjälplig svenska på under 9 veckor, klarade flera prov som man inte skulle klara för mer än ett år i skolan. hon vart motarbetad (fick inte gå så snabbt frammåt).

• hulkis

mimmiliten:

>Hulkis det du just berättade är väl ett prakt exempel
    >på att systemet vi har i dag är kasst eller?
    Ja absolut, enligt mig så är det just kravlösheten som är det stora problemet.
    även tidigt i skolan, för eleverna har för lite krav på sig där och lär sig då inte hantera krav (läs: man har inte lärt sig misslyckas och komma igen) när man blir vuxen, när barnet sedan blir vuxet och måste klara detta så är barnet inte förberett. istället leder det till psykiska problem.
    de krav som skolan normal skall sätta övertas av andra krav. jag tror det är viktigare idag att barnen ser bra ut jämfört med om det går bra i skolan.

• hulkis

mimmiliten:
    >Arne som är alkoholist presterar inte heller nått.. Inte
    >ungdomar som vill bli såpaskådisar och för fina för att
    >jobba på Donken heller. men dom kommer alltid att
    >finnas det är bara att acceptera.Och vi kommer alltid
    >att få betala för dom. men tycker du inte då att det
    >är mer rättvist om det var lika för alla då.

Det är just kravlösheten som skapar denna grupp. Människor blir faktiskt sjuka, alkoholister, utbrända o.s.v för att de kan det. Regelsystemet tillåter (indirekt) att människor ballar ur

Svar på tråden Medborgarlön