Miafia33:
>Det är inte så märkligt att småföretagarna har
>lägst sjukskrivningstal. Där tar man oftast hand
>om sin personal på ett bättre sätt.
Exakt! det där att vi jobbar förmycket kan du ju glömma direkt, det handlar om att bli sedd och kunna påverka sin situation.
Vi har exempelvis något som kalla för LAS, detta är endast en konstruktion som gör att politiker skall kunna "låta" bra.
Konsekvenserna av LAS är en trög arbetsmarknad, vantrivs man på sitt jobb så vågar man inte byta för då hamnar man längst bak i ledet..
Offentlig sektor är en mycket dålig arbetsgivare, mest på grund av att den är så politikerstyrd. de tänker inte på verksamheten och saknar kunskapen, människor som jobbar i den sektorn har mycket svårt och påverka sin arbetssituation.
STORA bolag har alltid varit gynnade av sossarna, småföretagare har däremot alltid varit mobbade. Stora företag har inte alls samma gemenskap mm. jag skulle själv aldrig kunna tänka mig att jobba på ett stort företag eller inom offentlig sektor, mest på grund av trögheten och att man försvinner i mängden. däremot tycker jag om att jobba MYCKET, att kunna påverka. Det vet jag flera andra som tycker med.
ytterligare ett problem är att vi i sverige har haft så svårt och införa hushållsnära tjänster, ensamstående med barn, eller familjer som på annat sätt har ett tufft schema har fått slita häcken av sig för att hinna med allt.
Antingen är man understimulerad eller så hinner man inte med och kan inte skapa det liv på grund av att valfriheten är så begränsad.