Medborgarlön
Jag tycker det låter helt befängt.
Jag tycker det låter helt befängt.
Men var kommer alla pengar ifrån?
De "första" 7000 i månaden man tjänar ska alltså betalas in till systemet och bekosta ens egna medborgarlön?
Bortsett från den otrevliga tanken på att tvingas försörja slashasar som bara går och dräller, känns det som en ganska byråkratisk idé.
Skapa "Föreningen För Medborgarlön" som har en gemensam pott med pengar, där
1) Alla medelmmar får en given summa varje månad från potten, säg 5000 kr.
2) Alla medelemmar närsomhlest frivilligt får donera hur mycket eller hur lite de vill till potten.
Hur länge tror du föreningen kommer ha något att dela ut?
mimmiliten:
Tolkar det som att du (precis som jag) inte tror på friviligghetsidén.
Du förespråkar alltså att avkrävande av pengar in i ett system som folk inte egentligen tror på, och inte skulle stödja om de inte var tvingade.
Jag tycker det låter ganska osympatiskt, men så stör jag mig i och för sig redan i dag på missbruket(*) av de allmänna medlen som redan förekommer i vårt nuvarande system.
(*) = användande mot min vilja
Bimsan: Gärna för mig, bara jag slipper vara med
Nej, Bimsan, de litar inte på varandra. Varför skulle annars all solidaritatsyttring vara påtvingad medelst skatt?
mimmiliten:
Jag vill ha vad jag gjort mig förtjänt av varken mer eller mindre.
Att lejonparten av mina mödor går till att försörja någon som godtyckligt bara går å dräller finner jag ytterst orättvist.
Att alla får lika mycket är inte alls rättvist!
Vilket skattetryck skulle MBL modellen medföra?
Det finns för övrigt inget nobelpris i ekonomi...
Utgår ifrån att en konsekvens blir det totala slopandet av arbetsrätten. Med medborgarlön som trygghet finns ingen anledning att bygga in skydd som anställningstrygghet, LAS och sånt.
Rätt uppfattat?
2005 hade staten intäkter på ca 960 miljarder.
enligt Årsredovisning för staten 2005, skr. 2005/2006:101 (sid 62)
www.regeringen.se/content/1/c6/06/23/38/f2dbafce.pdf
"Men menar du att alla vuxna är ansvarslösa och dumma och inte kan ta ansvar.. "
Är inte det på något sätt grundbulten i medborgalönskonceptet?
Att oavsett hur dum och anvsvarslös man är så ska man ändå ha en fast inkomst.
Sorry för tom post.
Feltryckning.
Har egentligen inte mer att säga i ämnet...
Vi är nu flera som påpekat att medborgarlön faktiskt är orättvist.
Det är inget som påverkar dig eller din rosenskimrande bild om medborgarlönskonceptet?