• gutegirl

Jag ammade min väninnas son en gång.

Det var så här:
    Min kompis och jag har barn som är lika gamla. För några år sedan, när de var ca tre- fyra månader var mamman tvungen att vara med på ett möte på jobbet som hon var mammledig från, det var nån omorganisation har jag för mig, och av olika anledningar som jag inte minns, ville hon få vara på mötet i lugn och ro.
    Detta skulle ta typ två timmar, hon ammar på för fullt, bebisen sover och är mätt när hon går.
    När han vaknar är han nöjd och glad, mamman ska snart komma tillbaka, men hon blev sen p ga ett stopp i T-banan och satt fast över en timme.
    Under tiden blir bebben döhungrig, jag provar flaska, som han bara blir mer hysterisk av, min lilla börjar också storgråta, jag vaggar, vyssar, sjunger, bär och ber att mamman ska komma snart.
    Tillslut ringer jag henne, och hon säger, ja men va fan, prova med din tutte då!
    Så jag sätter mig med båda barnen och ammar båda två.
    Bebbarna är glada och nöjda och mätta.
    Var det fel av mig?
    Han var nästan blå av ilska och hunger, och när mamman skulle komma visste ju inte ens hon p g a stoppet.
    Hade det varit bättre att låta honom gallskrika av hunger? Flaska gick bara inte, trots envisa försök.

........aint nobody dope as me, I´m just so fresh and clean.......
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-10 00:23:43:
    familjeliv.se/Forum-4-46/m14205361.html

Här är tråden som startade mina funderingar.
  • Svar på tråden Jag ammade min väninnas son en gång.
  • Knytets
    gutegirl skrev 2006-11-10 00:11:34 följande:
     Det där mötet på hennes jobb var om en omorganisation, de skulle sparka en massa folk och sånt. Varför skulle hon inte få gå på det i fred? Och hur ofta blir det brutalstopp i T-banan? Ska man liksom utgå från att T-banan alltid är sönder när man ska nånstans?........aint nobody dope as me, I´m just so fresh and clean.......
    Om det är så att hon blir inkallad till jobbet så har pappan rätt att ta ut pappaledighet. Om det inte finns en pappa så kan man skriva över ledighet på sin egna mamma osv.
    Det är så fiffigt i Sverige.

Man kan utgå från(när man har barn att tänka på) att allt inte går som man tänkt sig. Då förbereder man. Vet man att man ska vara borta i 2 timmar, och barnet behöver äta 1 gång. Då tar man med sig 2 mål, så slipper man oron.
    gutegirl skrev 2006-11-10 00:13:16 följande:
     Vad lägger du för värdeingar i dina bröst? För mig är det bebismat i dem om jag ammar. Hur kan man få det till något sexuellt? ........aint nobody dope as me, I´m just so fresh and clean.......
    Innan jag blev gravid hade jag varit tillsammans med min pojkvän i 6 år. Det kunde hända mer än 1 och 2 ggr att min sambo rörde mina bröst, och att hans beröring på mina bröst fick mig uphetsad. Så därför får jag bröst till något sexuellt.
    Jag är inte den enda i världen om det heller är jag helt övertygad om, eftersom kvinnor sällan opererar sina bröst för att dom ska bli bättre för amning, utan mer för att de ska se sexiga ut.
    laven skrev 2006-11-10 00:14:46 följande:
    Knytets - kanske du tycker att det är helt ok att dina barn blir utsatta för sådant (?!?), men de allra flesta tycker inte det.Men jag tycker inte att det är jämförbart att amma och att låta barnet suga på mormors bröst bara för att det är skönt att snutta. Ej heller kan man jämföra ammning med att farfar visar snoppen för barnbarnen. HELT OLIKA SAKER!
    Till skillnad från dig tycker jag man ska bespara barnen att behöva se någon random person naken hit och dit pga ren lathet från sina föräldrars sida.
    Så om dagisfröken har mjölk i sina bröst kan hon sitta o amma ungarna på dagis som blir hungriga?
    //Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • Vårkänslor

Självklart är det inte feeel!.. Plus att hon gav dig ett okay!.. Det var nödvändigt.. Låt inte någon annat få dig attt känna att det var fel!.. 100% Okay!

• Knytets
    Fatima: men du glömmer att bröstmjölken räddar barnen från cancer.

Och tillskillnad från er "riktiga mammor" så är väl jag då bara en låssas mamma som inte tycker det är naturligt att springa o trycka ner sin tutte i andra barns munnar.
    Om det nu skulle vara naturligt att amma andras barn, varför producerar vi kvinnor inte mjölk hela tiden, utan endast då vi själva har barn.
    //Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • ÄlskarMina

Knytets:
    Man visst är det så att man visar sig naken inför barn oavsett ålder när man är på ett badhus i duschen t.ex..då är det ju inte fel att visa ("blotta sig" som du säger) inför barn..
    o det är väl klart att detta var en nödsituation för TS o bebben..men jag tror nog hon inte är ensam om att hjälpt till med en sån tjänst..

• gutegirl

Knytets, om dagisfröken kunde amma min son och han var jätteledsen och hungrig, och inte villeäta något annat just då, så ser inte jag några problem med det.

Vad skönt att det alltid blir precis som du har tänkt dig, och att du aldrig råkar ut för missöden i din planering. Det måste vara underbart!

Jag kan också se mina bröst som sexuella, om en VUXEN man rör dem på ett sexuellt sätt, men inte om en liten bebis äter från dem. Det är ganska sjukt att göra den kopplingen tycker jag. Bebisar och sex hör inte ihop alls. Utom när de blir till..

• gutegirl
    Knytets skrev 2006-11-10 00:30:21 följande:
    Fatima: men du glömmer att bröstmjölken räddar barnen från cancer.Och tillskillnad från er "riktiga mammor" så är väl jag då bara en låssas mamma som inte tycker det är naturligt att springa o trycka ner sin tutte i andra barns munnar.Om det nu skulle vara naturligt att amma andras barn, varför producerar vi kvinnor inte mjölk hela tiden, utan endast då vi själva har barn. //Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
    Därför att hormonerna som behövs för att starta mjölkproduktionen uppstår i samband med graviditeten.
  • Alderia

Knytets: Så om något helt oväntat hände (du blir av misstag tagen av polisen när du hämtar posten) och du inte kunde vara med din bebis och den blev hungrig, så skulle du helt allvarligt föredra att den skrek i timmar av ångest och hunger än att din vän ammade den denna enda gång?

• fatima

Så länge det finns efterfrågan så produceras mjölk,precis som med kossan.

Du kan ju inte förneka människans historia som visar på att barn ofta hade ammor.

Däremot är det ju viktigt att ma´mman själv väljer sin amma man kan ju inte amma olika barn hur som helst då även brösten är känsliga för infektion och barnet kräver en måtta i olika bakterier från olika bröst.

Därför är det lika viktigt inom Islam att informera barnet när det är stort om ven som ör desss amma likväl som ett adptivbarn skall veta sitt ursprung.

Amningsyskon får då inte gifta sig o få barn.

• Thezz mamma till två
    fatima skrev 2006-11-10 00:22:54 följande:
    Jo bröstmjölk är en helig dryck,levande livskraft som överförs med MINNEN som är oersättliga,dessa minnen kallar vi immunfösvar eller anikroppar.De kan liknas vid fåglar som bär på minnen hur de skall betee sig o vadsom är deras föda o vilka som är fiende.Komjölk kan aldrig ge de anikroppar som moderns minnen ger av alla de sjukdomar hon upplevt.Ja jag tycker det skulle vara motbjudande att ge min dotter komjölk jag skulle hellre vilja att en vän eller släkning ammade mitt barn om jag ej kunde.Jag har repekt för dina åsiket visa respekt mot andra som tycker annorlunda.
    Jag kan visa respekt för andras tycke, men det där anser jag är rent motbjudande faktiskt.. En kränkning mot alla föräldrar som inte velat/kunnat amma.
    ღ 25/1-06 Matteus & Pyret BF 12/4-07 ღ
  • laven

Knytets - nakna människor ser man ju emellanåt, t.ex. i omklädningsrum, på stranden när de byter om, när man bastar, osv. Det behöver inte vara sexuellt. Ganska osvensk inställning av dig, om man får påpeka

Ang. dagisfröken som ev. skulle kunna amma barnen.... det blir väldigt hypotetiskt för mig att svara, eftersom mina barn ej går på dagis, och jag skulle aldrig lämnat dem på dagis innan jag slutade amma heller.... MEN.... hmmm... hypotetiskt sett, OM dagisfröken är fri från sjukdomar, OM hon är villig, OM föräldrarna säger ja, och OM det inte hindrar henne från att ta hand om de andra barnen så skulle det nog vara ok.

Svar på tråden Jag ammade min väninnas son en gång.