Inlägg från: Kedu |Visa alla inlägg
  • Kedu

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

tycker inte denna disskution utvecklas det minsta. tråkigt.. Jag har mina åsikter som jag har redogjort för och ni har era. Tycker också att det är tråkigt att det är så dålig "stämning" här inne.

Sen är faktist inte vaccinationer HELT nödvändiga enligt ganska många. det finns inte så mycket polio i Sverige exempelvis.

OT:
    Men visst jag vaccinerar min son pga att jag tycker att det är bra och för att dessa sjukdomar int eska få fäste här igen. För om alla skulle sluta vacciner så kommer de ju tillbaka.

• Kedu

Jag säger bara JISSES! ska ni rädda världen mot omskärelse?

• Kedu

Dags att förstå at tdet finns flera olika traditioner oc kulturer i världen som inte gör fel bara för at du inte gör som de Palmblad.

• Kedu

omskärelse har inte något att göra med sex!

Palmblad: du som är så emot omskärelse och startar en massa trådar om det har du någonsin varit med och sett hur det går till vid en omskärelse? Eller är det enda du vet om det att man skär bort en liten liten bit hud?

Jag däremot levermed en omskuren man och har varit med när vi omskar min son. Det var inget hemskt med det. Det var som jag skrev förut värre med dopet.

Jag hade visst kunnat vänta med att omskära min son tills han var stor nog att bestämma själv, men det ville inte min man och när jag pratade med läkaren så förklarade han att ingreppet är bättre och mycket mindre när de är små. Det läker lättare plus att risken för komplikationer minskar drastiskt.

• Kedu

"Manlig omskärelse skyddar mot HIV-infektion
    Roger Short och medarbetare vid Royal Women's Hospital, 132 Grattan Street, Melbourne 3053, Australia har funnit att icke omskurna män löper större risk för att infekteras av HIV än omskurna män.

På grundval av 40 undersökningar föreslår forskarna att orsaken till detta är att HIV (HIV-viruset som orsakar AIDS) infekterar vissa celler som finns på insidan av mannens förhud och som tas bort vid manlig omskärelse. Cellerna på insidan av förhuden innehåller receptorer för HIV som gör dem extra mottagliga för att infekteras. Omskurna män är skyddade eftersom de inte längre har kvar förhuden.

Det mest dramatiska exemplet kommer från en undersökning av par i Uganda där kvinnorna var HIV positiva medan männen inte var det. Under en tid av 30 månader så förekom inga nya HIV infektioner hos män som var omskurna. Däremot infekterades 40 av 137 män som inte hade omskurits. Alla par hade fått information om hur de skulle skydda sig mot HIV infektion bl a via fria kondomer ."

"Hos pojkar är ingreppet symboliskt eftersom man varken skadar penis eller stör dess normala funktioner på något sätt. Hos kvinnor är det mycket värre och leder till svårt lidande hos många."

www.nymedicin.com/news/2000/06/08/Manlig_omskarelse_skyddar_mot_HIV-infektion.html

• Kedu

Du kan ju inte störa njutningen av beröring på förhuden om man inte har nån......

Ok du har sett på tv hur man gör, det gör dig till proffs på det då. Men du har inte sett det in person, in real life....

Klart det finns andra sätt att skydda sig men det är ett av de positiva till omskärelse på pojkar.

• Kedu

Självklart kommer jag inte göra det.

Men jag länkade till den artikeln pga att Indianica skrev att män som är omskurna löper mindre risk att få vissa sjukdomar. Och jag ville bara styrka det påståendet.....

• Kedu

ok R Franklin för vissa har det med sex att göra. Men jag och min man har inte omskurit vår son pga det. det är religion, tradition, kultur.

• Kedu

morsa06: jag kommer inte omskära om jag får en dotter och det pga att det är min mans religion som vill man omskär och där finns inget om kvinnlig omskärelse. han är troende kristen och det finns ingenstans i bibeln om attman ska göra det få en kvinna.

Lillan7704 det är av samma anledning som ovan som jag inte svarar på din senaste fråga.

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning