Inlägg från: Auris |Visa alla inlägg
  • Auris

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Jag blir faktiskt lite upprörd när folk jämför manlig omskärelse med kvinnlig könsstympning. Det är en milsvidd skilnad och den skilnaden har inte med kön att göra utan med hur mycket och vad som skärs bort samt vilka komplikationer man får efteråt.

Om manlig omskärelse hade gått ut på att skära bort ollonet så hade jag också kallat det könsstympning och ansett att det borde förbjudas. På samma sätt kan jag tycka att en kvinnlig omskärelse där man bara skär bort hudfliken över klitoris antagligen skulle vara OK.

• Auris

Snälla - jämför inte manlig omskärelse med kvinnlig könsstympning!

Visst, det finns snällare variater på kvinnlig omskärelse där man bara ristar lite i klitoris och det skulle i så fall vara jämförbart. Men mig veterligt finns det inga varianter på manlig könsstympning som går ut på att man skär bort hela ollonet. Om det finns sådan könsstympning även för män hoppas jag att vi alla är ense om att den ska vara lika förbjuden som den kvinnliga.

Jag tycker faktiskt inte det går att jämföra ett ingrepp där man tar bort en hudflik på mannens snopp med ett ingrepp som i sina värsta former tar bort både klitoris och blygdläppar. Man kan vara emot båda ingreppen men att säga att båda är lika illa tycker jag är att förringa de fruktasvärda ingrepp som faktiskt fortfarande görs på flickor i vissa delar av världen.

• Auris

Utopa: Det är just när man börjar tala om diskriminering av män i denna frågan som jag tycker det blir så fel. Orsaken till att kvinnlig könstympning är förbjuden och manlig omskärelse är tillåten i Sverige är inte att det ena utförs på flickor och det andra på pojkar utan att det handlar om två vitt skilda ingrepp.

Som jag skrev tidigare så tror jag inte det finns NÅN (nåja knäppskallar finns alltid) som inte skulle motsätta sig ett ingrepp där man skar bort ollonet på pojkar och detta är mig veterligt lika förbjudet som att skära bort klitoris på flickor.

• Auris

Vad tycker ni förresten om bebisflickor med hål i öronen? Det är ju också ett ingrepp på barns kroppar även om det inte handlar om könsorganen.

• Auris

Lillan7704: Att skära bort klitoriskappan måste ju vara jämförbart med att skära bort förhuden och har gissningsvis samma biverkningar och komplikationsrisker som manlig omskärelse. Om det är så och om det finns kulturer där denna typ av omskärelse är lika djupt rotad som den manliga omskärelsen så borde de rimligtvis omfattas av samma lagstiftning.

• Auris

Jag håller med Bizzy. Den enorma skilnaden i framtida konsekvenser gör att jag inte tycker att man kan jämföra kvinnlig könsstympning och manlig omskärelse.

• Auris

R Franklin: Nej, jag kan inte komma på någon vettig anledning att kapa av en tå. Mig veterligt finns ingen religion eller kultur som har den traditionen. Men om det finns några som har den traditionen så skulle jag inte vilja jämföra det med en tradition att kapa av hela benet på barnen.

Om det fanns en kultur där man hade en flertusenårig tradition att kapa av en tå på barnen och detta inte gav några men samtidigt som det hade stor religiös och kulturell betydelse för dem så skulle jag inte rakt av vilja säga att det var fel och borde förbjudas. Pratar vi däremot om hela foten eller hela benet så att barnet får svårt att gå så är det självklart att det ska vara förbjudet. Ingreppets storlek har för mig mycket stor betydelse i sammanhanget.

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning