Inlägg från: Ms Marriot |Visa alla inlägg
  • Ms Marriot

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Har ej läst hela tråden (ännu) men jag tycker absolut att även manlig omskärelse ska förbjudas (alltså när det gäller barn).

Det kan uppstå komplikationer och man vet aldrig vilken inverkan det sedan kommer att få på pojkens framtida sexliv.

• Ms Marriot

Sonen till en av mina bekanta blev omskuren (av läkare, under kontrollerade former)och fick komplikationer. han var borta i mer än en månad från skolan, fick åka in och ut på sjukhus och led helt uppenbarligen.

I DN för några år sedan hade de en artikelserie om just manlig omskärelse, där det kom fram både det ena och det andra. En del av de omskurna hade ett alldeles utmärkt sexliv i sitt vuxna liv, medan andra vittnade om minskad känsel på ollonet, svårighet att få orgasm och utlösning vid samlag.

Är detta risker värda att ta i religionsfrihetens namn. Jag tycker inte det! Barnens rättigheter mpste gå före religionsfrihet!

• Ms Marriot

Men, alltså, pojkarna (från 0-15) kan ju skadas, eller få men för livet! Det måste ju gå före religionsfrihet.
    Om man hårddrar det så borde ju då alla muslimer få leva efter sin lag, eftersom de måste ha religionsfrihet.

Aaliyah: Det verkar som om du tror att detta ingrepp inte kan skada pojkarna, eller ge dem andra men senare i deras vuxna liv. Men tyvärr så är det inte så. Jag har ingen statistik på hur ofta det blir komplikationer, men jag skulle tro att det sker oftare än vad vi tror.

Låt alla som vill omskära sig -när de är vuxna!!!

Jag tycker det är så mesigt av Sverige att det är tillåtet idag.

• Ms Marriot

junija: Håller helt och fullt med dig i dina frågor till Aaliyah.

• Ms Marriot

princess: Du har en poäng. Förmodligen skulle folk inte sluta omskära sina pojkar för att det blev olagligt. Men tillsluta skulle man nog komma tillrätta med det.
    Du verkar väldigt nojjig över att det är muslimer som omskär sina barn och att det blir sånt liv när det handlar om muslimer, men hallå... judar omskär också sina söner.

En bekant till mig vars son blev omskuren (hos läkare) fick stora problem efteråt och fick vara hemma från skolan i en månad. Han hade skitont och led verkligen. Men det är väl inget problem för dig att sådant kan inträffa! En risk man får ta, i religionens namn.

Appropå religion så väljer ändå de flesta religiösa vilka delar de ska tro på, och vilka tolkningar de gör. Folk som tillhör samma religion kan ha olika åsikter om det mesta!!

• Ms Marriot

pojken jag berättade om är förövrigt muslim och hans föräldrar omskar honom när han var sju år.

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning