• izza29

Toastmaster tips tack!!!

Har blivit tillfrågad att bli toastmaster till min väns bröllop.

Dom är i 30 årsåldern o väldigt lättsamma o ostela.

Nu vill jag ha in en massa tips så att det blir så lyckat som möjligt.
    Har trots allt ett halvår på mig*L*

Tips på Lekar, sånger, ja allt!!!

Sen ska jag sålla ut det bästa o göra någe kul av detta.

Tacksam för alla tips.

• Svar på tråden Toastmaster tips tack!!!
  • Skruffsen

När jag toastmastrade använde jag en tamburin istället för en såndär klassisk litan klocka att plinga i för att få uppmärksamheten (finns att köpa för 150 pix på musikaffärer). Det blev kul!

• Skruffsen

Också kul med en "tävling" där olika personer får dra lotter ur en hatt och vinner fina "priser" som utgörs av äran att få bjuda brudparet på roliga saker, t.ex. middagar, bio, videokväll etc.

• Lok

När den ena av brudparet( tex mannen) lämnar rummet rusar alla herrarna på festen fram och pussar bruden och tvärt om. Då blir det lite fart. Skoleken: Brudparet ställer sig rygg mot rygg med en egen och en av partnerns skor. Sen ställer man frågor till brudparet där de ska svara genom att räcka upp skon som det stämmer in på. Tex Vem damsugar och så räcker de upp killens sko. Kul att se om de känner varandra väl.
    Men ett tips är att gå in på bröllopstorgetshemsida. Där finns verkligen allt!
    Lycka till

• MuminMy

Mitt bästa tips är att du tar dig in på bröllopstorget och läser i forumet där under "festen och arrangemang" - ha dock i åtanke att de flesta som skriver där är mer eller mindre "stressade" inför sitt bröllop och inte alltid tänker helt klart *ler*

Själv tycker jag att den här mannen har mycket vettigt (om än lite väl överdrivet för ett "vanligt" bröllop *ler*) http://www.brollopsguiden.se/tips/brfest/toastmaster.shtml

Jag var nyligen toastmadame på ett informellt bröllop med ca 50 gäster och jag tycker att det viktigaste är att du och brudparet kommer överens om vad som är dina uppgifter så att inget "hamnar mellan stolarna".

Jag tyckte det var kul att göra festprogrammet så det hjälpte jag till med och kunde därför smyga in lite överraskningar till brudparet där.

Vi hade bland annat ett gemensamt tal och "sko-leken". Skoleken gjorde jag som så att de "vann" "events" från sina vänner vid rätt svar, t.ex. picnic, galleribesök, bio, middag osv. Mycket uppskattat! Sedan hade jag klistrat in ett litet fyrkantigt papper i varje festprogram som gästerna fick vika varsitt hjärta av och skriva en hälsning och sätta i en vas till brudparet. Jag hade också fixat med en ballongsalut som vi invigde kvällen med. Lite roliga "fejk"-telegram lättade upp stämningen. Vi sjöng rätt mycket - jag tycker det är trevligt och gör att stämningen stiger. Men man får inte glömma bort att låta huvudrätten ätas i lugn och ro och att mellan tal och spex låta gästerna prata lite också.

Tänk på att blanda tal och spex så att det blir "jämt" fördelat mellan brud och brudgum och att låta de mer allvarsamma talen komma tidigt.

Det är också din roll att koordinera med köket och det är en stor fördel om man kan få träffa serveringspersonalen i förväg och "göra upp" om hur det ska gå till. Jag gav köket en kopia på kvällens "körschema" så de skulle ha en hum om när saker och ting inträffade (t.ex. huvudrätt in efter sången xxxx).

Toastmastern är den som verkligen kan "göra" festen så se till att förbereda dig ordentligt.

Lycka Till!

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy

tuta: jag hade en barncykeltuta från leksaksaffären, kostade 30 spänn och väckte verkligen uppmärksamhet

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • izza29

Tack för era bra tips!! Verkligen upskattat.... väntar på mer..... *L*

• Ulle 74

Några saker som vi uppskattade vid vårt bröllop var:
    mellan vigseln och middagen fanns mingeltid då hade tostmasterparet gjort ett stort korsord på ett dubbelsängsunderlakan. till detta fanns det frågor om mig och min man. Skapade god stämning och gästerna började prata med varandra.
    de hade även samlat in bilder från våra familjer och vänner. dessa var upplistarde på tomma ark, gästerna fick går runt och skriva dit bildtexter. Vi fick sedan ett fotoalbum

håller med tidigare skribenter att planering och nogrann fördelning av arbetsupg. fundera på vad du/ni (om du ska dela tostmaterrollenmed någon) anser ingår i ert ansvar och att dte överenstämmer med brudparets bild. kom gärna med egna idéer

för att få igång dansen hade vårt tostmasterpar gjort en dansbingobrika som varje manliggäst fick, damnerna fick ett nummer var. när kavajeren fått en rad gick han till tostmastarna och fick ett då ett litet pris.

• izza29

Har en fråga till!!

Ska toastmastern stå för ev kostnaderna ?
    eller får denne en viss summa av de som ska gifta sig?

• Ulle 74

vi gav våra tostmastar en ram som de skulle hålla sig till, samt att sa om de behövde mer så fick de prata med oss
    de samlade kvitton som vi fick ef bröllopet och då fick de betalat
    för oss var det självklart att vi skulle stå för utgifterna.
    tror faktiskt att de betalade något själva men det var för att de ville stå för en del av underhållningen

en tid etfer bröllopet bjöd vi dem på middag som tack för hjälpen

Svar på tråden Toastmaster tips tack!!!