Mitt bästa tips är att du tar dig in på bröllopstorget och läser i forumet där under "festen och arrangemang" - ha dock i åtanke att de flesta som skriver där är mer eller mindre "stressade" inför sitt bröllop och inte alltid tänker helt klart *ler*
Själv tycker jag att den här mannen har mycket vettigt (om än lite väl överdrivet för ett "vanligt" bröllop *ler*) http://www.brollopsguiden.se/tips/brfest/toastmaster.shtml
Jag var nyligen toastmadame på ett informellt bröllop med ca 50 gäster och jag tycker att det viktigaste är att du och brudparet kommer överens om vad som är dina uppgifter så att inget "hamnar mellan stolarna".
Jag tyckte det var kul att göra festprogrammet så det hjälpte jag till med och kunde därför smyga in lite överraskningar till brudparet där.
Vi hade bland annat ett gemensamt tal och "sko-leken". Skoleken gjorde jag som så att de "vann" "events" från sina vänner vid rätt svar, t.ex. picnic, galleribesök, bio, middag osv. Mycket uppskattat! Sedan hade jag klistrat in ett litet fyrkantigt papper i varje festprogram som gästerna fick vika varsitt hjärta av och skriva en hälsning och sätta i en vas till brudparet. Jag hade också fixat med en ballongsalut som vi invigde kvällen med. Lite roliga "fejk"-telegram lättade upp stämningen. Vi sjöng rätt mycket - jag tycker det är trevligt och gör att stämningen stiger. Men man får inte glömma bort att låta huvudrätten ätas i lugn och ro och att mellan tal och spex låta gästerna prata lite också.
Tänk på att blanda tal och spex så att det blir "jämt" fördelat mellan brud och brudgum och att låta de mer allvarsamma talen komma tidigt.
Det är också din roll att koordinera med köket och det är en stor fördel om man kan få träffa serveringspersonalen i förväg och "göra upp" om hur det ska gå till. Jag gav köket en kopia på kvällens "körschema" så de skulle ha en hum om när saker och ting inträffade (t.ex. huvudrätt in efter sången xxxx).
Toastmastern är den som verkligen kan "göra" festen så se till att förbereda dig ordentligt.
Lycka Till!