• junimagi

När är man kriminell?

Funderar lite över vad ordet kriminell egentligen menas med. Vad är en kriminell människa för dig? När blir man kriminell? De flesta tänker väl ( precis som jag själv) på personer om begått grova brott  och suttit i klammer med lagen tillräckligt mycket för att även fått tagit konsekvenserna av detta ( som tex fängelsestraff, fotboja, osv) Kan man verkligen säga att tex en person som snattat i affärerer eller tagit saker från jobbet är kriminell? Hur tänker du? När är man kriminell?

• Svar på tråden När är man kriminell?
  • Lillamamma05

Det är en brottslig handling så klart! Det var inte jag som skrev alla ordlistor så skyll inte på mig ! Man klassas som kriminell när det är en vana! Däremot räknas ett brott som en kriminell gärning! Men det är inte samma sak! Förstår dock din tanke. Sedan har det inte att göra med om man ångrar sig eller inte.

Jag är inte bara mamma utan även jag
  • Lillamamma05

MajaMaria: Och det finns inga dumma människor heller, bara dumma handlingar...eller? Eller snälla människor, bara snälla handlingar... Är lite med på din åsikt men inte fullt ut. Däremot kan man sluta vara kriminell! KRIS är väl ett typexempel!

• LillaLulla

går mot rött ljus: inte kriminell.
    kör i fyllan: kriminell.
    snattar: inte kriminell.
    mördar: kriminell.

kort sagt, för mig är det faktiskt inte så farligt om man gör något mindre brottsligt. Men om någon annan person får lida av det är det desto värre! Snatteriet är ju redan inräknat i priset, sägs det...

• Lillamamma05

Sen har jag för mig att man får gå mott rött om det inte är några bilar som åker...

• junimagi

Lillamamma: En människa är ju sällan bara En sak. Allting är ju inte svart eller vitt. Bara för att man gjort onda saker behöver man inte vara ond. Man brukar säga "en människa är inte sitt brott" och det tror jag verkligen på. Det är nog lite de MajaMaria är inne på också.

• Nbottning

När man stjäl mer än man orkar bära...

• MSI

Lillamamma05: Nej det är inte tillåtet att gå mot rödgubbe vid något tillfälle faktiskt. Däremot är det inte straffbelagt längre.

• Karl

Kriminell för mig är när man gör det vanemässigt, att det blir en livsstil som någon annan skrev.

• KickStart

Kriminell är man när man begått en brottslig handling.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden När är man kriminell?