Inlägg från: Lillamamma05 |Visa alla inlägg
  • Lillamamma05

När är man kriminell?

Eh varför ska man ändra dess egentliga betydelse? Kriminell är man när man vanemässigt begår brott! Vill inte vara besserwisser, men det är lättast att hålla sig till ords rätta betydelser annars kan det lätt bli missförstånd. Till exempel: En kompis snattar, men ångrar sig och gör det inte igen...och så kallar du kompisen för kriminell. KOmpisen går efter den rätta definitionen och blir därför ledsen. En liten tanke bara...för alltsom oftast använder folk ord i dess felaktiga betydelse vilket skapar missförstånd! Det var däremot en bra trådstart för att se hur folk tänker, vad man lärt sig och hur man blivit påverkad av andras uppfattningar så jag dömer inte någon för att de har en annan uppfattning av detta begrepp.

Jag är inte bara mamma utan även jag
  • Lillamamma05

Det är en brottslig handling så klart! Det var inte jag som skrev alla ordlistor så skyll inte på mig ! Man klassas som kriminell när det är en vana! Däremot räknas ett brott som en kriminell gärning! Men det är inte samma sak! Förstår dock din tanke. Sedan har det inte att göra med om man ångrar sig eller inte.

• Lillamamma05

MajaMaria: Och det finns inga dumma människor heller, bara dumma handlingar...eller? Eller snälla människor, bara snälla handlingar... Är lite med på din åsikt men inte fullt ut. Däremot kan man sluta vara kriminell! KRIS är väl ett typexempel!

• Lillamamma05

Sen har jag för mig att man får gå mott rött om det inte är några bilar som åker...

• Lillamamma05

Junimagi: Menar inte att en människa är EN sak. Om jag skulle snatta eller råna flertal gånger skulle jag vara kriminell-men jag skulle fortfarande kunna vara en bra mamma och fru! Jag menar bara att det är bra om man följer ordens rätta betydelse för att slippa missförstånd! Läser man en bok bör man som författare göra det! För att det inte ska bli missförstånd hos läsaren-svårt för författaren att förklara vad han eller hon menar när man läser. Däremot kan man använda ord som en metafor-med det är ju en helt annan sak än vad som diskuteras här. Om det finns ord som kan ha olika betydelser, tex skola (man kan mena skolan som begrepp-skola som institution eller skola när man hänvisar till en speciell skola) måste man förklara vilken betydelse man använder när man skriver det i tex en bok. Jag skrev mitt första inlägg utifrån vad som står i ordlistan så "don't blame me"! Ni får fortfarande ha era egna uppfattningar om ords betydelse-men det kan FORTFARANDE lätt bli missförstånd. Skulle någon säga till mig att en person är kriminell så utgår jag faktiskt från en ordlistas betydelse! Ursäkta!

Svar på tråden När är man kriminell?