• Mollgansson

Varför leker tjejer alltid två och två?

Igår kväll fikade jag och min man med några kompisar. Vi började prata om att tjejer och killar ofta tänker väldigt olika.

Denna diskussion ledde till frågan: Varför leker tjejer alltid två och två. Killarna undrade varför det kommer sig att killar har lättare att hänga ihop som en stor grupp, medan tjejer ofta är två och två.

Ja, hur kommer det sig egentligen?

• Svar på tråden Varför leker tjejer alltid två och två?
  • Alisa

Jag vet inte, jag har alltid umgåtts i större tjejgrupper men faktiskt ofta tre och tre. Var därför tvungen att skriva ett inlägg. Ha en bra helg

• Mollgansson

Någon annan som vet?

• Mollgansson

Ingen som har någon tanke kring detta?

• Winnertaco

Det beror nog som allting annat på hur man uppfostrar dom, det är vi som genom våra förväntingar och hur vi behandlar tjejer skapar detta beteende, inget de har med sig från födslen.

• astri

Vi har också diskuterat det mycket.

Vi umgicks tre tjejjer när vi var yngre och allt var bra, utåt sett.
    Värsta inbördeskriget emellanåt Massor av skitsnack och back-stabbing

Det spelar ju nästan ingen roll hur små flickorna är - blir de tre blir det bråk.
    Ganska underligt.

• Mollgansson

Jag tycker också att det är underligt, det är därför jag frågar om det är någon som har en bra förklaring.

Jag har sett mönstret i min klass under hela min skolgång och nu är jag lärare och samma sak är det där. Så fort tjejerna är fler än två börjar det snackas skit om varandra och det blir en massa tjafs. MÄRKLIGT!!!

• tigerbebis

Jag har precis det problemet just nu med min dotter, hon går sista året på dagis och problemet är att det är bara 3 tjejer i samma ålder - som alltså skall gå i samma klass sedan. Ena dagen leker hon med den ena tjejen och då hör jag hur de snackar "skit" om den tredje, nästa dag får hon inte vara med de andra två som gaddar ihop sig. Hoppas det löser sig tills de börjar skolan, annars kan det bli ordentligt jobbigt för någon av tjejerna. Vi föräldrar försöker lägga grunden för att de ska kunna leka tillsammans alla tre, men det fungerar bara så länge vi styr upp det. Får de bestämma själva leker de 2 och 2.

Man känner sig ganska maktlös när dottern kommer hem och är ledsen för hon har ingen att leka med, samtidigt finns det ju ingen bov i dramat eftersom hon är lika som dem så jag hoppas verkligen att det löser sig med tiden.

• Mollgansson

Det är precis den här erfarenheter jag har av tjejer. Precis som du skriver tigerbebis så är det svårt att ge någon skulden eftersom alla tre agerar likadant.

Den stora frågan är ju hur det blir så.

• Mollgansson

Det verkar vara ett svårt ämne det här.

• astri

Kanske det har något att göra med typen av lekar de leker?
    Kan det vara lite att samhällets förutfattade meningar för hur en flicka respektive pojke ska vara spelar in lite också?
    Pojkar brukar ju ha ganska tuffa lekar medan flickor leker mer.. ja, försikigt. Rent generellt alltså, det finns ju naturligtvis de som inte gör det och de som enbart leker med pojkar.
    Men om man ska filosofera lite fritt så där....

• Mollgansson

Det här verkar verkligen vara en kluring.

• förtja

För att två av tex tre tjejer aldrig kan låta bli att snacka skit om den tredje.

• Jamirl

Ja, det är en fråga värd att ställa...har oxå funderat...har nämligen svårt att vara 3 st...nån blir lite utanför fast man inte menar det. Jag kan ofta känna mig lite utanför ifall man är 3...är man 4 går det bättre, man har varsin:) Men jag bodde med 2 tjejer, inge kul....

• Mollgansson

Jag har också erfarenhet av att tjejer ofta väljer att leka två och två, men jag vet inte varför det är så.

• Mollgansson

Hittade min gamla tråd under mina favoriter. Jag känner inte riktigt att vi kom fram till något bra svar. Någon som har någon fundering???

• sorgmantelns

Jag hittade den här tråden efter att ha diskuterat samma sak med min man och tänkte att jag skulle dela med mig av våra tankar. Vi tror att det beror på att flickor "övar sig" på tvåsamhet och att leva i par medan pojkar snarare fokuserar på leken i sig och förbereder sig på "jakt" och större projekt. Den tredje flickan som kommer in i leken blir då alltså ett hot mot parbildningen och en slags rival.

• trollhona
    Mollgansson skrev 2006-10-07 12:59:36 följande:
    Varför leker tjejer alltid två och två?

Igår kväll fikade jag och min man med några kompisar. Vi började prata om att tjejer och killar ofta tänker väldigt olika.

Denna diskussion ledde till frågan: Varför leker tjejer alltid två och två. Killarna undrade varför det kommer sig att killar har lättare att hänga ihop som en stor grupp, medan tjejer ofta är två och två.

Ja, hur kommer det sig egentligen?

Det är biologiskt betingat, unga flickor var och är fortfarande ett lättare jaktbyte. Det är därför även äldre tjejer går på toaletten två och två. Genom att alltid vara två så har man koll på varandra och man har ett skydd.

En extra person innebär att man måste ta uppmärksamheten från en till den andra, det ger inte samma skydd, därför umgås flickor i tvåsamhet istället för själva eller ojämnt antal.
Svar på tråden Varför leker tjejer alltid två och två?