• Annafeb06

Vi som har barn med spalt...

Hej!
    Tyckte att det var lika bra att fixa en tråd för oss med barn med spalt så blir det lättare att prata Så välkomna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-15 20:44:30:
    Koje: Mamma till Nicky 8 år. Vi bor i Skånes Fagerhult i Skåne och vi tillhör MAS i Malmö

Nika: bor i Enköping och till hör UAS - Uppsala

Mollymajs:Mamma till Ella och bor i Mönsterås 4 mil norr om Kalmar och vi gör op US i Linköping

Banky: Mamma till Elin, bor i Lindome, 2 mil söder om Göteborg och tillhör Sahlgrenska

Annafeb06: Mamma till Liam, bor i Solna, tillhör Karolinska sjukhuset i Solna, gör op på Astrid Lindgrens barnsjukhus

KamJo: Mamma till Alicia, bor i Lövånger fem mil söder om Skellefteå, tillhör Umeå Universitetssjukhus

Kami74: Mamma till Tobias, bor i Motala, tillhör US i Linköping

Pilar: Mamma till Linus och vi bor i Västerås, vi tillhör
    UAS -Uppsala

Sussepuss: Mamma till Adam och vi bor i Säffle (fem mil söder om Karlstad). Vi tillhör UAS - Uppsala

Janet(Jtoao)mamma till Vidia bor i Skelleftehamn tillhör NUS Umeå

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-15 20:59:39:
    Jenny mamma till Love bor i Uppsala, tillhör UAS- Uppsala

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-28 12:25:53:
    Cathrine heter jag och har jennie född 1999 som föddes med gomspalt. Vi bor i Sollefteå och tillhör Umeå.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 09:03:00:
    Koje: Mamma till Nicky 8 år. Vi bor i Skånes Fagerhult i Skåne och vi tillhör MAS i Malmö

Nika: bor i Enköping och till hör UAS - Uppsala

Mollymajs:Mamma till Ella och bor i Mönsterås 4 mil norr om Kalmar och vi gör op US i Linköping

Banky: Mamma till Elin, bor i Lindome, 2 mil söder om Göteborg och tillhör Sahlgrenska

Annafeb06: Mamma till Liam, bor i Solna, tillhör Karolinska sjukhuset i Solna, gör op på Astrid Lindgrens barnsjukhus

KamJo: Mamma till Alicia, bor i Lövånger fem mil söder om Skellefteå, tillhör Umeå Universitetssjukhus

Kami74: Mamma till Tobias, bor i Motala, tillhör US i Linköping

Pilar: Mamma till Linus och vi bor i Västerås, vi tillhör
    UAS -Uppsala

Sussepuss: Mamma till Adam och vi bor i Säffle (fem mil söder om Karlstad). Vi tillhör UAS - Uppsala

Janet(Jtoao)mamma till Vidia bor i Skelleftehamn tillhör NUS Umeå

Jenny mamma till Love bor i Uppsala, tillhör UAS- Uppsala

Cathrine heter jag och har jennie född 1999 som föddes med gomspalt. Vi bor i Sollefteå och tillhör Umeå.

Thess Sthlm: Mamma till Dolby. Bor i Stockholm. Tillhör KS. Op kommer göras på Astrid Lindgrens barnsjukhus.

Muskedalen: Lotta mamma till Tilda född med dubbelsidig LKG 061121, tillhör Sahlgrenska i Göteborg. Bor i Tanums Kommun Bullaren.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-30 22:49:16:
    Ann-Louise (Aprilkatten): Mamma till Hanna, född 2006. Bor i utanför Kalmar, tillhör US Linköping

• Svar på tråden Vi som har barn med spalt...
  • Kami74

Mollymajs, Robin Hood har stängt, men i stället har vi Willy´s och OnOff därute och får nu El-Giganten och Burger King och något mer på det området också
    Så du var här och festade runt på Folkracefestivalen, det är ju så kul Och att avsluta det hela i Varamon kan väl inte bli bättre, ett av de bättre ställena att träffa hur mycket folk som helst

Agnes prova den här länken, det är det häftet med information vi fick först och det gav oss en bra grund att förstå LKG.

www.lio.se/upload/dokroot/Enheter/Kliniker/Kak_Rc/Broschyr/ENKELSLKG0131.pdf

• Kami74

Hmmm Anna...tyvärr är jag redan gift, men blir det skilsmässa så slår jag en pling

• Annafeb06
    kami: jo jag är ju också redan gift, får väl hoppas att han är ett diskställ

mollymajs: oj det visste inte jag att det kunde finnas 10 generationer tillbaka i släkten då är det ju verkligen jätte svårt att veta.

agnesblomma: vad konstigt att ni inte fick kontakt genom BB med lkg-teamet. När Liam föddes så började de direkt efter förlossningen att ringa fast det var söndag. säger som molly, ring BB eller MAS!! När vi låg inne på BB så hade de en massa info-papper liggande + att de gick in på internet och skrev ut en massa info, vi vart helt bombaderade så man orkade inte läsa. som jag har förstått det så gör en läppspalt ingen verkan på resten, utan endast en spricka i läppen, så som jag fattat det så kommer allt att vara klart för er del efter en läpp-op. det kan ju hända att det kan komma att bli näs-korrigeringar i tonåren beroende på hur näsan blir. man ska ju inte sticka under stolen med att det var JÄTTE jobbigt med op. man var så ledsen, jätte jobbigt att se sin lilla bebis vara ledsen osv, men det känns ändå skönt att veta att han inget kommer att veta sedan, det är bara en själv som får komma ihåg det vet inte heller när de gör enbart läpp-op. men jag såg en kille här på fl som hade bara läpp-op som var född i feb som Liam o han gjorde sin op när han var runt 4 månader.......
  • Mollymajs

Anna feb. ja kan ha fel om det med 10 generationer fast jag frågade Sambon nu och det är nån antingen på BB eller LKG teamet som sagt det. Och enligt Henke så är det så med det mesta man kan ärva i sjukdommar/missbildningar att de kan hänga med 10 generationer.

• Mollymajs

Anna Feb ja bomaderade med matelial blev vi med. Ja kan säga at tja viiste inte så mkt mer innan ja kom hem från BB om spalt för ja orkade inte läsa va så mkt med att ha blivit mamm aändå.

• Annafeb06
    mollymajs: ja jag har också hört om många saker att det kan ligga långt bak i släkten. har tänkt att om nån haft lkg i släkten så borde ju nån komma ihåg, men det kan ju ha vart som så att det var så långt tillbaka o de behöver ju inte ha haft lkg, de kan ju haft bara käk eller gomspalt så att det inte syndes på kort osv, sen kanske det inte var nått man pratade om o så glömdes det bort, vem vet man blir nog aldrig klok på dessa funderingar. jag orkade inte heller att läsa all info vi fick, ska jag vara ärlig så kollade jag enbart på bilderna o de bilder jag såg först var ganska gamla o inge vidare lyckade op:s så jag vart bara ledsen o lovade mig själv att inte läsa dem, tog nog nästan en månad innan jag började att titta i papprena och lkg-föreningens hemsida.

vi hade ju våra grannar på middag igår kväll o efter att de hade gått hem så hade jag så svårt att somna. efter ett tag hörde jag hur nån pratade utanför vårt sovrumsfönster, vart nyfiken o kika ut men såg ingen, så jag vart lite misstänksam, för det har hänt 2 ggr på 8 månader att det har vart nån o slangat bensin från bilarna på vår parkering (vi har klarat oss än så länge som tur är) men i alla fall så går jag till vårt gästrum för att öppna fönstret för att lyssna vart rösten kom i från. jag har endast ett nattlinne på mig o när jag öppnar fönstret så hör jag en röst: oj förlåt jag ska inte störa!!
    jag kollar mot rösten o där står en polis på bergsklippan sen började han att förklara att de misstänkte att det var inbrott på byggarbetsplatsen på tomten bredvid oss.
    jag tyckte bara att det var sååååå pinsamt, kände mig verkligen som en nyfiken pensionär sen vart jag ju så nyfiken så jag stod o kika bakom rullgardinen i vårt sovrum fram till klockan 2 på natten, de var o sökte med hund inne på området jätte länge, men sedan så åkte de så de hitta väl inte på dem som vart där. men jag är trött idag, david gick upp 6.30 för han skulle åka o jobba, o han är som en elefant i köket på morgonen..........
  • Kami74

När det gäller det här med att det gäller många generationer bakåt, så fick vi exakt samma information...ända upp till 8-10 generationer bakåt. Och inte vet man någonting om dem när det gäller spalt iaf Så visst kan det finnas i släkten, men inget vi vet.

Anna: Vilken kul natt du verkar ha haft...nyfiken blir man ju dock, det blir jag med...har stått på balkongen när det hänt nåt på gprden

Vår natt var värre dock, Hugo kommer in till mig och säger att han luktar konstigt och måste ha spillt mjölk på sig igår (han vällte ett helt glas) och jag var lite lagom trött och sa att han kunde byta pyjamas. När han kommer tillbaka luktar jag på honom och håller på att kräkas. Då har han spytt ner hela sig själv och hela sin säng i sömnen. Det var bara att slänga honom i duschen, slita bort sängkläder, madrass och gosedjur och leta reda på extramadrassen....yuck...idag har vi gjort rent överallt, försökt rengöra madrassen och bytt matta i vardagsrummet, då den andra var fulöl av mjölk från igår.
    Tack och lov var det bara något tillfälligt för idag mår Hugo bra och ingen annan har fått det, så det kan ha varit för mycket chips och godis eller att yoghurten var dålig (den är nu kastad) för yoghurten åt bara han.

Och jag fick sovmorgon för första gången på 2 månader...och då ringer min morfar och väcker mig, då vi har en telefon i sovrummet jag är trött...finns det någon som vill byta

• Annafeb06

men fy kami, spyor det är väl det värsta som finns det. jag fasar för den dagen liam får magsjuka, barn har ju en förmåga att inte inse att de mår dåligt o sen göra som hugo o spy ner hela sig själv.

Liam somnade 15.15, va skönt tänkte jag o la mig för att vila, hann precis somna, vaknar av ett evigt pipande, låter precis som en brandvarnare, så jag upp eftersom jag tror att det är hemma hos oss, sen visar det sig att det är nått på den dära jäkla byggarbetsplatsen som tjuter, jag blir galen, är det inte telefonen som ringer så är det jämt nått annat. till råga på allt fick jag just reda på att min kära svärfar har tänkt sig att han ska sova här ons-tors = förpesta hela min torsdag o tro att han ska bli uppassad med mat o allt, glöm det, jag ska fly fältet, jag har ingen som helst lust att umgås med han!!!!! behöver jag nämna att mitt humör är inte på topp????

• Mollymajs

kami74 Ja spyor är riktigt hemsk
    t. Längtar inte till den dagen Ella spyr riktiga spyor. Jobbar ju inom hemtjänseten och en gång har det hänt att en tant spyt när ja varit där. Ja gav den stackars tanten en hink och ursäktade mig med att jag måste gå på ett larm så skikade ja in en annan som fixade att va bland spyor. Bajs o kiss är OK men inte kräks

Vi har en snuvig Ella här. Hon har nyst o hostat hela natten. Sen sover hon mest. Blir så nojjig at tdet är RS men hon har ingen feber och hon äter så det är nog bara lite snuva.

Idag va vi en sväng hos farfar, pappa, svärfar o kattvakt som vi kallar han för och då fick Ella poatais o broccoli först och sen plommonpure det va kul ända till hon började nysa. Blev broccoli o plommon överallt. Tom på Fasrmors fina duk Tur att dom är vana med småbarn och inte har några exluciva dukar som kostar miljoner.

Nu ska ja ta hand om en tre veckers stryk tvätt. Har tom börjat plocka kläder ur den för användning.

• jtoao

Hej
    Kräks är verkligen ingen höjdare jag vågar nästan inte säga det här men Indra har bara kräkts en gång(förutom efter maten som pyttebäbis)på 2,5 år och Vidia aldrig.

Anna nästa gång du ska vila får du ringa o bombhota bygget då utrymmer dom *flin* fast det kanske var det dom hade gjort när polisen var där...

!0 generationer är ju omöjligt att hålla reda på, då dog säkert många LKG-barn för att dom inte fick i sig mat.. Fast vi har ju tydligen en uslig LKG-gen på sambons sida.

Vi bygger golv i huset det blir bra och nu flyttar jag lådor varje dag fast sambon säger att vi ska vänta till helgen *less*
    Insåg hur mky blommorna gör hemma, ställde in sex blommor i köket och genast blev det hemma =))

Molly: jag är en usel tvätterska och gör så OFTA!! Och inte stryker eller manglar jag heller bara viker och sen kommer det inte in i garderoben iaf.

*smaskar daimmarabou*

Svar på tråden Vi som har barn med spalt...