Jag fick svar på mitt klagomål på deras melodi:
"Hej Peter!
Ditt mail har kommit mig tillhanda och jag svarar enligt nedan.
Jag beklagar att vi stör sömnen för Era barn.
Låt mig få börja med en kort beskrivning.
Hemglass är verksamma i Sverige, Norge, Danmark och Finland och omsätter en dryg miljard på den nordiska marknaden.
I Sverige finns 240 st. säljbilar, som alla är utrustade med ett nivåreglage från 1-10.
Det är förstås viktigt att säljaren alltid anpassar nivån och frekvensen till den miljö denne befinner sig i vid varje tillfälle.
Ljudnivån har undersökts, bland annat av Miljöförvaltningen i Göteborg, och man har där kommit fram till att den inte överstiger det stipulerade.
Dock är juridik inget som vi vill bygga vår affärsidé på. Vi vill ju glädja och inte förarga. När vi fått synpunkter på signalen, så tar vi alltid hänsyn så långt det är möjligt utan att vi för den skull upphör med verksamheten.
Exempel på åtgärder kan vara att dra ner ljudet på aktuellt område, flytta hållplatsen eller på annat sätt finna en lösning som kan vara acceptabel för både den som har synpunkterna och för företaget.
Den tidsmässiga förläggningen av turschemat är en mycket komplex historia. Säljaren skall arbeta 8 timmar/dag och bästa säljtid är mellan17.00-20.00. Att få in alla hållplatserna på ett dagschema är inte alldeles så enkelt. Dock skall vi alltid sträva efter att besöka barnfamiljer, så tidigt som möjligt. Och hänsyn skall vi alltid ta."
I slutet på brevet står det lite kontaktuppgifter, telenr osv som jag inte tar med här.