Inlägg från: Ejnie |Visa alla inlägg
  • Ejnie

Tvångskastrering/Peddo/våldtäktsmän

- eftersom våldtäkter inte nödvändigtvis drivs av sexualdrift hjälper inte kastrering.
    - vi har helt enkelt inte kroppsbestraffning av brottslingar i Sverige => det är att överskrida en gräns att införa sånt.

• Ejnie

markattan,

orsaken är att svensk fångvård inte syftar till att skrämma eller straffa utan att VÅRDA fångarna till ett normalt brottsfritt liv...

• Ejnie

markattan,

om man inte anser att brottslingar ska låsas in för gott (med alla problem det medför!) så är det väl en rätt bra ide att försöka få brottslingar att kunna leva ett normalt liv utan att begå brott efter strafftiden? För annars blir resultatet att du släpper uta _precis_ samma individ som du låste in men om möjligt mer negativ och fientlig till samhället => fler brott...

• Ejnie

markattan,

jag har ingen aning om hur många som kommer tillbaka till t.ex. ryska fängelser, eller andra för den delen, MEN jag tycker ändå att svansk fångvård ska handla om VÅRD och inte om HÄMND. Jag tycekr inte heller vi ska införa kropps- eller dödsstraff.
    Jag tror att det är vettigare för samhället att de som kommer ut kan fungera normalt. Och jag tror inte att det är någon lek att sitta i svenskt fängelse heller...

• Ejnie

Och jag skulle inte säja att du är just "konservativ".
    Och givetvis har du samma rätt att yttra dig som andra.

• Ejnie

Varför våldtar män kvinnor?
    Beror det på en inneboende lust att skada och kan man läka detta? Eller är det förtappade människor som är "sjuka"?

• Ejnie

Men ingen _försvarar_ väl brottet, men det väsentliga är väl att minska mängden lidande, att förhoppningsvis rehabilitera brottslingar och därmed att färre brottsoffer skapas?

Och jag håller HELT med Dr Cox!

• Ejnie

"Är det då inte samhällets skyldighet att med alla tillgängliga medel söka skydda sina medborgare från denna typ av våldsbrott? "

Tja, det ultimata tillgängliga medled är ju avrättning... och det är det väl ingen som vill ha?

• Ejnie

Pasion,

det handlar inte om huruvida man gråter utan om principiella ställningstaganden till om det är rätt med statliga mord och rättsäkerheten kring dessa. Det är enkelt att säja att vi ska avrätta dem, men hur vet man t.ex. till 100% att de är skyldiga? Det finns ju mer än en som fått upprättelse t.ex....

• Ejnie

iverem,

fysisk kastrering får betraktas som ett kroppsstraff och är inte heller tillåtet i sverige. Jag _tror_ att kemisk kastrering är frivillig som en del av behandling.

Svar på tråden Tvångskastrering/Peddo/våldtäktsmän