• sarah

Glasvägg istället för kakel i kök

Vi funderar på att ha glasvägg istället för kakel i köket, så snyggt!
    Har dock lite frågor...

1. Är det svårt att få upp?
    2. Vad har ni bakom, tapet, färg?
    3. Vad gör man om man tröttnar på motivet bakom?
    4. Vårt kök kommer gå längts 2 väggar. På den ena kommer det vara bänkskiva och så skåp ovanför men på den andra kommer vi bara ha bänkskiva och på väggen kommer det vara fönster och en spisfläkt... alltså inga skåp utan tom vägg.... hur gör man med glaset där? Ska man sätta det ända upp i taket eller bara lika högt som de andra trots att det inte finns några skåp som tar vid...förstår ni hur jag menar?

* * * Mamma till Mathilda född 04.03.23 och Emma född 06.03.25* * *
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-16 21:39:36:
    en fråga till...
    Vi ska förmodligen ha en fontapet på en vägg i köket, ska man ha samma tapet bakom glaset eller blir det för mkt? (vi kommer förmodligen ha vita luckor och vita väggar) Vad ska man annars ha för nått bakom????
  • Svar på tråden Glasvägg istället för kakel i kök
  • Sussi75

Har inga svar men vi har tänkt ha glasskiva när vi gör om i köket så jag hjälper dig att puffa tråden så vi kan få lite tips

• Gisse the one and only

Silikon och en list fäster bra. (runt kanterna.)

Sätt på samma höjd på andra sidan skit jobbigt att hålla rent längst upp

• sarah

vill gärna se lite bilder!!!

• sarah

puttar upp lite...

• Vikingafrun

Min syster "nämenhej" har glasskiva istället för kakel i köket....titta in i hennes galleri!!! Man ser det lite iallafall.

• sarah
    Vikingafrun skrev 2006-09-17 10:17:05 följande:
    Min syster "nämenhej" har glasskiva istället för kakel i köket....titta in i hennes galleri!!! Man ser det lite iallafall.
    har faktiskt redan varit inne på hennes sida och kikat för ett tag sen fint!

Jag undrar lite om en gej. Om man nu inte har glasskivan ända upp i tak, hur gör man vid fläkten? Blir det inte solkigt på väggen då?
  • cornelia2

Jag kanske kan hjälpa dig lite i dina frågor...

Det finns olika typer av glas att sätta som stänkskydd.
    Du bör inte sätta en skiva som är tunnare än 4mm. Glaste bör vara härdat och lätt fasat i kanterna.

-Det vanligaste glaset är ett ofärgat glas med en laminerad baksida (ser ut som man målat baksidan med färg.) Du kan välja din favoritfärg. Väljer du vitt kommer glaset att få en turkos ton.

-Optiwhite heter glaset om man vill ha ett vitt glas utan grön/turkos nyans. Även här kan man laminera baksidan med en färg.

-Klart glas, används när du vill sätta en tapet bakom glaset.

Du kan fästa glasskivan på flera sätt. Väljer du en laminerad baksida på glaset kan du fästa med silikon eller sättlim. Hör efter med glasmästaren om vad som är lämpligast så limmet inte fräter igenom laminaten. Väljer du istället att ha en tapet bakom rekommenderar jag dig att istället fästa skivan med metall distanser. Distanserna kan se ut på olika sätt men tillåter dig att byta ut tapeten om du tröttnar utan att skivan förstörs. Du skruvar bara ner den.

Sätter man glasskivan på distanser bör man ha en bakkantslist på bänkskivan för att inte fukten ska tränga in och förstöra tapeten.

Sarah, du undrar om hur du ska göra med glaset när du inte har några överskåp. I ditt fall skulle jag sätta lika höga glasskivor på varsin sida.
    Har man bara en vägg med frihängande fläkt och inga överskåp brukar en höjd mellen 35-50 cm vara fint. För att undvika att det blir flottigt på väggen runt fläkten målar man vägen i en väggfärg som harminst 20 i glans. Det gör att det blir lättare att hålla rent. Väljer man en tapetserad vägg går det att mattlacka tapeten för att undvika feta fläckar.

Jag har ritat in ett 30-tal olika glasstänkskydd åt mina kunder genom åren och det är roligt att fler och fler upptäcker möjligheterna med en helglasad vägg istället för traditionella stänkskydd.

När det gäller tekniska frågor bruka glasmästarna vara duktiga på olika lösningar. Glasmästaren kommer hem till er måttar (mallar om det behövs) tillverkar glaset och monterar det. Busenkelt!! Allt du behöver göra är att bestämma hur du vill att det ska se ut. Priset brukar ligga runt 1000-2500:-/kvm.

Lycka till.

• sarah

Cornelia2:
    TACK för dina svar!!!!

Jag har inte bestämt mig för om vi ska tapetsera väggen eller måla. Jag tror vi bör välja klarglas med metalldistanser för oavsett vilket så kommer jag säkert vilja måla om/tapetsera om om några år, eller vad tycker du?

Alltså runt fläkten, menar du att vi ska sätta den lika högt som resten av väggen eller menar du ända upp i tak?
    jag har tänkt att sätta den på samma sätt/höjd som den väggen med överskåpen.

Vi kommer ha vita köksluckor och oljad ek bänksiva. tråkiga som vi är har vi tänkt att ha vita väggar i köet också men de väggarna som köksskåpen sitter på har vi tänkt bryta av med färg/tapet och sen sätta på glaset så det kommer vara samma färg under glaset som övriga väggen, blir det snyggt?

Är det snyggt med glas, eller är det snyggare med kakel?
    Har inte sett så mkt glasstänskydd än.

• sarah

Nu har jag pratat med en glasmästare.
    Problemet tycks vara lite hur man ska sätta fast skivan. Jag vill kunna ta av den och då måste man ju skruva fast den och i och med att vi inte ska ha överskåp på vissa delar så kommer ju skruvarna synas och blir det snyggt???

• MagnusA

Det vanligaste är att dessa köksglas "fogas" fast i kanterna, men då du vill kunna lossa glaset emellanåt så blir det omständligt.

Problemet är egentligen inte att fästa det, för den punkten krävs inte något särskilt för att hålla det på plats (lite upp till var och en vad som blir snyggast). Det som är knepigt är smuts, damm och flugskit bakom skivan, speciellt under sommartid.

Det man kan göra är att förbereda kanterna på glaset med en tunn fog eller dylikt (som ej fästes på väggen/skåpen, utan enbart på glasskivan). Men då dyker det upp ett nytt problem, och det är att väggen behöver vara nästintill spikrak för att det ska "täta" när man väl placerar dit skivan.

Det blir INTE snyggt utan tätning kan jag lova, ser ut som "hej kom och hjälp mig" efter en sommar. xD

Svar på tråden Glasvägg istället för kakel i kök