• pimms

min son har blivit biten 55ggr på dagis. hur mycket ska man tolerera?

min kille har bilvit biten 5ggr av två andra barn. jag kan förstå att de bråkar om leksaker etc, men igår gick killen fram till min son helt oprovocerat och bet honom i armen. nu har peronalen börjat fråga om sonen har fått stelkrampsspruta osv.

det har bilvit ett stort blåmärke varje gång och en gång gick bettet genom huden, han kan ju även ha bilvit biten flera gånger utan att det ha bilit märke.

personalen gör så gott de kan, men de kan ju inte vara överallt sammtidigt. ska man verkligen bli tvungen att anställa livvakt åt den lille? man börjar bli less på att alltid få höra att han har blivit biten. han älskar verkligen sitt dagis och jag vill absolut att han ska gå kvar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-15 19:53:56:
    det ska givetvis stå 5ggr i rubriken.

• Svar på tråden min son har blivit biten 55ggr på dagis. hur mycket ska man tolerera?
  • frugiraff

hanna du kan ju inte dra alla tvååringar över en kam... och vaddå inställning till deras förmåga. jag vet vad mitt barn kan och inte kan... att han tex som 4 åring inte kan cyklas fast de har tränat det på dagis massor... och nu snackar vi trehjulingar... att han bara kan rita steck och prickar, skulle det vara min inställning det med eller?? tolkar det lite som om du tror att jag vill att han skulle bitas eller att jag inte pratade med han för det gjorde jag. kan tillägga att han är 4 år nu och går på resursavd... men det kanske är min inställning det med....

• jojjo113

Jag vet mycket väl att min tvååring förstår det absolut mesta och skulle jag inte prata med honom?!

Det är just denna pajkastning på föräldrar som har barn som bits/knuffas osv som uppstår av sådanahär saker. De blir anklagade för att inte prata med sina barn och att de inte kan sätta gränser (hårddra man det= dåligt föräldrar) och just av den anledningen ni skriver: klart en tvååring förstår och då måste ju föräldrarna göra fel! Eller hur menar ni??

All skuld läggs på föräldrarna när man väntar sig att en tvååring ska vara i utvecklingen som en 5-6 åring!

• and

frugiraff, vi talar inte om ditt barn utan generalliserar. Jag vet väl ingenting om ditt barn utom det du nu berättar.

• frugiraff

and nej det är just det att du inte vet... du vet inget om andras barn heller det är därför det är så fel att hoppa på föräldrarna... går man och pratar med personalen och kräver en lösning sköts det på ett proffisionellt sätt för det är MYCKET jobbigt att vara förälder när ens barn bits. man vill inget hellre än att få hjälp med att lösa det...

• and

en sak till. vi berättar hur man kan tala med sitt barn inte att föräldrar med bitande barn inte kan ta hand om sitt barn. Men jag vill trots allt absolut hålla på att en tvååring förstår väldigt mycket. Man skall alltid tro att ens barn kan och klarar. Sedan kan det som i ditt fall hända att barn är sena av olika skäl men man måste tro på dessa barn med hur ska de annars kunna tro på sig själv i framtiden?

• ebben

Jojjo113-håller med! ditt inlägg nr 13!
    Min 2åring tar INTE till sig o "gör som man säjer"!
    Klart man ändå tillrättavisar mm,men det räcker INTE med att säja till o sen är "allt bra".

• frugiraff

and... så du tror att jag inte tror på mitt barn... jag tar allt efter hans förmåga och utveckling. försöker inte skynda på något jag ser att han inte klarar. så klart jag vet att tvååringar förstår mycket men alla är inte lika. han får massa uppmuntran och beröm men det sker i hans takt...

• frugiraff

ebben... skönt att se att det finns fler barn som inte är som robotar som gör allt man säger till dom... fast vad enkelt det hade vart då

• ebben

Oh ändå! folk har INTE träffat MIN 2åring-det fattar man.För då skulle alla fatta vad man menar!!
    Vi har minsann sagt till o visat o gjort på alla de sätt för att få honom att fatta att man INTE får tvätta händerna i toan eller slå på vattenkranar eller hänga i taklampan mm ,mm.
    MEN det har slutat med att inte ha nåt bord i vardagsrummet,att ha haspar på alla badrumsdörrar osv.osv.
    Visst jag tycker INTE man ska ta bort allt,MEN vi har blivit tvungna..........DÅ kanske vissa fattar HUR sonen är?
    Det går alltså INTE att "säja till honom o att han fattar"!

Svar på tråden min son har blivit biten 55ggr på dagis. hur mycket ska man tolerera?