• Seat

Akta Graco Duologic för och nackdelar?

Jag har haft duologic 2 till bägge barnen. Varav minstingen fortfarande använder den. Vi har köpt två stycken så vi har en i vardera bil.

Duologic 2 är den bilbarnstol som jag rekommenderar allra mest! Bärhandtagen kan man fälla ner i stolen och så finns det små hjul och ett teleskophandtag så man kan dra/skjuta stolen och slippa bära längre sträckor. Och så är det tre olika lägen.

Läge 1,2 och 3.

Stolen blir lite stum när man drar den på småhjulen men det funkar riktigt bra inne i en affär tex. En grusig väg är inte att rekommendera.

Dom tre olika lägena är för barnens olika åldrar.

Barnen ska ligga i läge 1 till 1års ålder sen flyttar man upp till läge 2 till 2års ålder sen flyttar man upp i sittande läge, läge 3 till 4år ålder. Man ska absolut aldrig någonsin flytta mellan lägena beroende på om barnet sover eller är vaken. Lägena finns där av säkerhetsskäl så barnet sitter i rätt vinkel vid en eventuell olycka.

Har man fel läge vid en olycka och barnet tar skada kan man nog ha svårt att leva med det i tanken resten av livet!

Jag bytte stol när äldsta barnet var 3år då jag ansåg att han vuxit ur stolen då den är rätt komprimerad mot ryggstödet i bilen. Jag har svårt att tänka mig att en 4åring skulle kunna sitta bra i stolen då dom vid den åldern är så pass långa att dom får sitta med benen i en väldigt hög vinkel.

Men stolen har vunnit priser som säkraste barnskyddet flera år i rad.

Att stolens nackstöd skulle skymma höger sidospegel beror helt på vilken bil man monterar den i.

Jag har en Seat Leon Stella -05 och den skymmer lite men man ser fortfarande om man vrider på huvudet 2g till och min hustru har en peugeot 307 -02 och där har man full sikt i spegeln.

Jag rekommenderar stolen till 110% och kan garantera att man blir nöjd :)

Det är värt varenda krona som stolen kostar.

Svar på tråden Akta Graco Duologic för och nackdelar?