Har ni brödet i kylskåpet?
Jag har sett folk som har brödet i kylen. Har ni det? Varför? Vi har det inte i kylen utan i en låda.Finns det fördeöar/nackdelar med att ha det i kylen?
Jag har sett folk som har brödet i kylen. Har ni det? Varför? Vi har det inte i kylen utan i en låda.Finns det fördeöar/nackdelar med att ha det i kylen?
Vi har det i frysen och tar fram efter behov.
Man ska inte ha bröd i kylen! Brödet "dör" då......sas....
Har jag hört!
Vi har vårt i frysen och tar fram skivor efter behov. Annars möglar det alltid. Jag är såååå trött på att slänga halva bröd.
Nej, det var väl det jag tänkte!Jag undrar om de som har det i kylen tror att det håller längre där, fast det är tvärtom?
Men det ÄR så att brödet håller sig längre i kylen, sen att det blir torrt & tråkigt och inte smakar detsamma är en annan sak. Men det håller längre i kylen...
www.brodinstitutet.se
"Bröd behåller sin färskhet bäst om det förvaras i rumstemperatur i en väl försluten påse. Kylskåpsförvaring gör att brödet snabbt blir torrt, grynigt och får en gammal smak."
Med andra ord så håller sig brödet bättre i rumstemperatur.
Om brödet blir tort, grynigt och får en gammal smak fortare i kylskåp, hur kan man då säga att det håller sig längre i kylen?
Smultron och glass:
Jadu, det undrar jag också.
jag förvarar det på micron i köket..
Formfranska o annat skivat bröd i frysen. Allt annat framme. Hinner oftast inte bli gammalt!
Det håller sig längre så till vida att det inte möglar lika snabbt i kylen. Om man MÅSTE välja så äter man nog hellre torrt & grynigt bröd än mögligt. Alltså borde juh det då betyda att det "håller sig" längre!
Jag påstår inte att man ska förvara brödet i kylskåp. Det blir tråkigt och smakar inte gott! Bättre att äta upp det så snart som möjligt eller möjligtvis frysa det. Men det var inte frågan. Frågan var: varför folk har brödet i kylen. Och faktum är att brödet(iaf vitt) inte möglar lika snabbt där. Det var bara det jag ville få fram...
Vi köper helst sådant som går bra att ha i frysen och plocka fram några skivor av vid behov. Rostbröd, polarkakor, rågkusar etc.
Nu när barnen flyttat har vi brödet i kylskåpet, jag tycker det fungerar utmärkt.
Har inte märkt att det blir torrt, tycker det smakar bra.
Jag tror att folk som förvara brödet i kylen, kanske inte har plats för det någon annanstans.
Jag skulle aldrig lägga en limpa i kylen, men folk stoppar det mesta i kylen pga just platsbrist.
Nope, har inte mer bröd uppe än vad som går åt på en dag och dagen efter.
köper alltid sånnadär bröd som går att frysa och sen rosta..
Ibland äter vi massa bröd ibland inga alls.. känns mer säkert att ha dem i frysen så man inte behöver slänga massa om man råkar glömma att äta mackor ibland..
Och just nu är vi bara två som äter mackor så det går inte åt så jätte många