• randiga tigern

AVA kliniken i Åbo

Hej

Tänkte bara höra om det är flera som går just nu på AVA i Åbo.
    Vi (min man o jag) ska dit i oktober på vårat första besök.
    Det är så spännande.

Jag kommer säkert få svar på alla min frågor men jag tänkte jag kan ju fråga en här iaf att det är någon som vet!
    Hur många försök ingår i en behandling?

Kram

• Svar på tråden AVA kliniken i Åbo
  • MissC

Hej,

Vi har oxå en första tid på AVA i Åbo i oktober. Jag har frågat vad som händer om det inte blir några ägg att återföra och fick då besked om att man får ett nytt försök gratis. Om det "endast" blir ett ägg att återföra får man halva priset på ett andra försök eller hälften av pengarna tillbaks. Lycka till!

• barnlängtan

Hej på er!

Ni som snart är på väg till Åbo för äggdonation. Vad har ni fått för pris? Det var ju väldigt upplytftande att höra att man fick ett nytt försök om det inte blir några ägg och att man får tillbaka pengar om det endast blir ett ägg att återföra. Jag har haft lite mailkontakt med Karolinska i Huddinge och har fått veta att man inte kan göra privat äggdonation där om man är skriven i Sverige men om man bor utomlands är det ok. Verkar inte detta lite konstigt? Är det någon som vet om det går att göra privata försök i Uppsala?

Mvh Barnlängtan

• MissC

Hej Barnlängtan,

Det pris som står i prislistan är 5950 EUR. Jag känner inte till att man kan göra privata försök i Sverige. Om det är möjligt så är jag självklart oxå intresserad av det. Någon annan som vet? Lycka till! KRAM

• Bohuslän

Näpp, inga privata försök i Svedala, det är bara universitetsjukhusen som har "rättigheter" att utföra ÄD...... trött.....

• Fiaflopp

Bohuslän: Umeå gör privat ÄD...

• Fiaflopp

sedan 2005 kanske jag ska tillägga...

• Bohuslän

Åh 17! Vad kostar det då?

• MissC

Hej hej,

Bohuslän - Följande info finns på villhabarn.com. Jag har mailat till adressen i veckan men har inte fått något svar. Lycka till! KRAM

IVF-kliniken i Umeå i samarbete med Norrlands Universitetssjukhus i Umeå
    090-785 26 00 Du kan även maila till ivf@vll.se

Privatbetalande:
    Väntetid med egen donator: Högst 6 månader (nödvändig tid för
    smittskyddsproverna)
    Väntetid anonym donator: (beror i hög grad på tillgång på donatorer)
    Kostnad: 50 000 kr (inkl. ev en frysåterföring)
    Åldersgräns mottagare: Ej fyllda 43 år
    Åldersgräns blivande pappa: 55 år
    Åldersgräns donator: Ej fyllda 38 år

• Bohuslän

Hmm... vi har ju en egen donator får genast forska lite i detta nu.... TACK så mycket för info

• randiga tigern

Hej!

Tänkte bara skriva av mig lite....Det börjar närma sig...snart åker vi till Åbo för vårat första besök på AVA kliniken.
    Det är så spännande jag har en hel A4 sida med en massa frågor som jag antagligen kommer att få svar på. =)

Just nu verkar det vara 6 månaders väntetid, men man undrar ju om det kan gå fortare!? 6 månader framåt känns inte så lång tid, det går nog ganska fort eller så släpar det sig fram bara för att man väntar o väntar! Man får väl försöka att sysselsätta sig med både det ena och det andra så man får tiden att gå! =)

Är det någon som vet hur man som bäst förberder sin kropp för att ta emot ett ägg? Ska man äta något speciellt som hjälper kroppen att hamna i topptrim? =)

• Gravid 2007

Hej,
    Vi ska till Åbo i januari.
    Det skulle vara roligt om du ville berätta hur det var, när du kommer tillbaka. Jag är lite nervös inför besöket, men glad att vi har kommit igång. Det har tagit två år från tanken om äggdonation till att kontakta kliniken.
    Lycka till

• Margita38

Vi var där i december 2005 första gången. Läkaren ställer mycket frågor om orsak och behandlingar till ofrivillig barnlöshet. Ta med kopior på dina journaler för det är svårt att kunna allt utantill när man väl sitter där. Läkemedel och doser pratade vi också om. Läkaren gör också en undersökning av dig vaginalt och känner igenom dina bröst.

Priser:
    Två befruktade äggceller lämpliga att överföras 5950 eur
    Bara en befruktad äggcell lämplig att överföras 2975 eur
    Inge överföring 0 eur
    Nerfrysning 290 eur

Lycka till!

• randiga tigern

Jaha....då gick man ett steg bakåt igen då!
    Det går inte att änvända min sambos spermier och frågan är då kan man göra både äggdonation och spermadontion.
    Jo man kan göra det men är det verkligen något man ska göra?
    Då har ju barnet ingen koppling till föräldrarna alls.
    Våran doktor på Ava sa att det går men det är väldigt ovanligt.

Nu ångrar man sig att man inte har ställt sig i adoptions kö tidigare....men man lever ju på hoppet hela tiden att det ska gå på andra vägar att få barn.
    F-n att det ska vara så krångligt för en del att bli föräldrar!!
    När man bara längtar o längtar!!!

Skönt att skriva av sig lite!
    Nu ska jag försöka att tänka på nåt annat!

Ha det så bra alla andra som kämpar där ute!

• Fiaflopp

Kram kram kram vill jag börja med...håller med dig i ditt FAN att det ska var aså förbannat svårt för en del!
    Vore jag er så skulle jag testa både ägg och spermiedonator,läs om det på ww.villhabarn.com

Där finns det dom som gjort det!!

STOR kram igen

• MissC

Hej, Skickar en stor kram. Ibland känns det som att man bara jobbar i medvind. Jag hade absolut kunnat tänka mig att använda donerat för både ägg och spermier. Det genetiska är inte så viktigt för mig. Om läkaren sa att de gör det så kan det ju vara värt att prova. Ett stort lycka till! KRAM MissC

• MissC

UPPPS! Jag menar motvind så klart!

Svar på tråden AVA kliniken i Åbo