Inlägg från: Marcus pappa |Visa alla inlägg
  • Marcus pappa

Ang Stockholmslag.

Att kalla solna aik för ett Sthlmslag är faktiskt fel. Solna är både egen stad och egen kommun, så rent tekniskt är de inte från Sthlm även om de råkar ha 08 som riktnummer. Sedan är det ju så att vi "dryga" Djurgårdare kallar er för solna aik för att det inte finns något bättre sätt att irritera er, ungeför som ni kallar oss för apor och skansen. Den stora skillnaden är att vi förnyar våra "hån" medan ni ligger kvar i samma gamla spår hela tiden.

Men som sagt, ska man vara rent teknisk är solna aik inte ett Sthlmslag utan ett Solnalag. Att säga att Solna är Stockholm är som att säga att Lund är Malmö...

• Marcus pappa

1: Jag är inte skåning, är född och uppvuxen i Stockholm, men bor sedan fyra år i Malmö. Så där faller din teori om att jag är skåning rätt fett...

2: Du är ju knappast Stokolmare själv, då hade du vetat att det är mer än Gamla Stan som ligger innanförtullarna. Sknstull, Danvikstull och Hornstull ligger ju alla på Söder, medan Norrtull och Roslagstull ligger nere vid Vasastan/Östermalm. Med andra ord ligger både Södermalm och Djurgården innanför tullarna. Gränsen för Sthlm går vid stads/kommungränsen tycker jag.

• Marcus pappa

1: Jag är inte skåning, är född och uppvuxen i Stockholm, men bor sedan fyra år i Malmö. Så där faller din teori om att jag är skåning rätt fett...

2: Du är ju knappast Stokolmare själv, då hade du vetat att det är mer än Gamla Stan som ligger innanför tullarna. Sknstull, Danvikstull och Hornstull ligger ju alla på Söder, medan Norrtull och Roslagstull ligger nere vid Vasastan/Östermalm. Med andra ord ligger både Södermalm och Djurgården innanför tullarna. Gränsen för Sthlm går vid stads/kommungränsen tycker jag.

• Marcus pappa

Pyrets Pappa: Inte helt oväntat hoppas jag på ett annat resultat idag. Men det ser tufft ut, tror iofs inte på någon superrolig match. Blir väl 1-0,0-1 eller 0-0. Sedan håller jag med dig om indelningen av Stockholm. Ingen som bor i Södertälje skulle ju säga att de är stockholmare.

Paparauk: Hmmm... du har bott i Sthlm i hela ditt liv, men vet inte vad som räknas som innanför tullarna? Sen älskar jag dina generaliseringar, att Djurgårdare bara skulle bry sig om fotbollen när det går bra. Själv gick jag på mer matcher i ettan och superettan än allsvenska. Självklart bryr jag mig om hockeyn med, men där skäms jag inte för att erkänna att jag är en medgångare. Sedan fattar jag inte hatet mot medgångare, de betyder ju att det går bra för laget. Sist jag kollade låg Djurgården innanför tullarna och det var på Djurgården, tom Djurgårdsvägen om jag inte missminner mig, som Djurgårdens IF bildades 1891.

Föresten, anser du att Norrtälje är Stockholm? Bålsta och Kungsängen? Trots allt går ju SL där ute med, lär dig skilja på län och kommun, det lärde man sig på mellanstadiet...

Fred: Så Södertälje är alltså Stockholm? Trots att det ligger i ett annat län och bara har 08 gemensamt med Sthlm?

• Marcus pappa

Paparauk: Jag får verkligen respekt för dig nu. Bara för att jag och Pyrets Pappa har en annan åsikt än dig är vi ärthjärnor och jag är ju dessutom slut. Du verkar vara en riktigt trevlig kille du...

Erasmus: Jag instämmer och håller med vi är eniga om att vi är oeniga. Dessutom tycker även jag ILLA om alla människor som på ett eller annat sätt förstör fotbollen.

Pyrets Pappa: Det är såna som du, de verkliga supportrarna, som drabbas av det skit dräggen står för.

• Marcus pappa

Paparauk: Det är skönt att du känner mig så bra så du vet hur jag fungerar och tänker...

Sedan hålle rjag med Pyrets Pappa, derbyn behöver inte vara mellan lag från samma stad. Se på Örebro - Degerfors som är mellan ett lag från Närke och ett från Värmland, eller Leksand - Brynäs eller varför inte alla skånederbyn. Djurgården - solna aik eller Hamarby - solna aik är länsderbyn.

Dessutom är det väl ändå Djurgården som är storebror, även om man lägger till solna aik till Sthlm. Vi har trots allt flest SM-guld och det är väl ändå det som räknas?

• Marcus pappa

Pyrets Pappa: Ypu're point taken . Det blir lite lätt sandlådenivå här.

Paparauk: Detta blir mitt sista inlkägg här i tråden. Eftersom vi redan är nere på sandlådenivå stannar vi kvar här. Ren fkta är det bästa som finns. Djurgården är aldrig lillebror till solna aik, oavsett vem som bildades först. Varför? Jo, Djurgården är den mest framgångsrika idrottsföreningen vi har i detta land. Ingen förening har fler SM-guld än Djurgården (detta om vi räknar alla idrotter). Dessutom (har kan jag dock ha fel) är det Hammarby som har näst mest SM-guld. När det gäller de två stora idrotterna fotboll och hockey ser det ut på följande sätt för Sthlm (räknar dit solna aik för att du inte sk bli ledsen). Fotboll: Djurgården 11 SM-guld, solna aik 10 sm-guld och Hammarby 1 SM-guld. Ishockey. Djurgården 16 SM, IK Göta 9 SM, Hammarby 8 SM och solna aik 7 sm.

• Marcus pappa

Erasmus: bara du inte rör min blåa bil så

• Marcus pappa

Men om DIF är lillebror, är det inte lite pinsamt att vi är så mycket bättre än solna aik. Rent faktamässigt alltså? Dessutom är ju kusinen från söder mer framgångsrik... alltså om vi ska fortsätta leka i sandlådan.

Erasmus: Bor iofs inte Sthlm mer. Men hade jag gjort de thade jag bott inom tullarna. Testade att bo utanför... nu bor jag i Malmö. Gissa om jag bytt upp mig.

• Marcus pappa

Åh fan, men jag kör med golfregler där det gäller att ha så låga poäng som möjligt. Så då ser Sthlmtoppen ut så här.

DIF 4p
    HIF 7p

Svar på tråden Ang Stockholmslag.