Adopterad från Sverige???
Hej!
Jag tillhör också den "lilla klick" som är svenskadopterad. Jag är född -74 och bodde under mina 3 första levnadsmånader på ett barnhem. Jag har en underbar adoptivfamilj och en adoptivsyster (mina adoptivföräldrars bio), men hade en ganska jobbig och splittrad tonårstid, mkt till stor del på det ursprung som saknade. I samband med att jag själv bildade familj växte frågorna och för en tid sedan sökte jag upp min biologiska mor. Till skillnad från många av er andra hade hon inte samma skäl att adoptera bort mig, hon kom från en fungerande och välutbildad familj, dock med stora krav på sig att prestera och utbilda sig. Hon lever idag tillsammans med min biologiska pappa och har gjort det sedan 70-talet, vilket var en chock för mig. Jag hade inga uppgifter på honom då. De har båda satsat på karriär, de har inga gemensamma barn.
Jag har träffat båda och känner en samhörighet med dem, inte bara pga fysiska likheter. De har båda ångrat sitt beslut och de är mkt glada över kontakten med mig. Jag känner dock att det är min adoptivfamilj som har präglat mitt sätt och mina värderingar i livet, men det är egentligen först nu som jag känner mig "hel". Jag börjar nu få svar på varför och med det väcks även andra frågor. Jag har alltid vetat om min bakgrund och kan inte minnas när mina adoptivföräldrar berättade för mig. Jag har även varit öppen mot min omgivning.
Min förhoppning är att ha en fortsatt kontakt med min biologiska föräldrar. Däremot kan jag inte säga att jag känner dem så väl ännu så det kan säkert dyka upp bakslag i vår relation!
Hälsn Mia