• lilla mej

Svenskar på Irland del V

men herregud det är klart att det blir olyckor om man släpper ut vem som helst på vägen, dom behöver ju inte ens ha någon som "lärare" i bilen när dom övningskör här det är bara att slänga på en L skylt och sen är det bara tuta och köra.... ehhe vavvava helt sjukt, klart bilen blir som ett dödligt vapen om man inte vet hur man ska använda den.

Men jag håller med Lilith74 , irland är nog efter ca 10år med det mesta, kan faktiskt inte komma på en enda sak jag träffat på som jag har känt som nytt eller före här.
    Jag jobbar ju som sagt var i en blomster affär, igår skulle jag buda blommor till någon och var osäker på efternamnet så ringde numerupplysningen för det är inga problem med det hemma, och bad dom kolla vem som har telefonnrxxxx och bor på adressxxxx men nej det visste dom inte hur man gjorde..... och dom skickade mig runt till en massa olika folk, sen tillslut kom jag till en dam som sa att hon visste men hon gjorde inte sånt!!!!!!så hon vägrade hjälpa mig..... jag skrev bara Mum på kuvertet för det var till någons mum.... visst en liten strunt sak, men det känns som det händer sånna struntsaker hela tiden. ÅÅÅ jag blir bara mer och mer trött på detta landet, tyvärr. Tycker inte heller att folk är så vänliga längre.....

ja ibland tror jag oxå att det kan bero på att jag sakna familj och vänner men får denna känslan för ofta nu....

• lilla mej

om man bara tar det här med att införa alkohokltester!!!! Va det borde ju vara en självklarhet, hur länge har vi inte gjort det i sverige..... och det har införts först i år här.... själv kör jag aldrig här efter typ 21 för det är ssååååå många som är rattfulla.... skrämande att folk inte kan tänka så långt själva.

jag har lärt känna ganska många svenskar sen jag flyttade in till dublin och det verkar inte som så många svenskar verkar passa in här på irland isf...

Nä jag är riktigt trött på hur jäkla dåliga husen är här, och vi bor i en NY lägenhet. Här kan bara 2 pers ta en dusch för sen tar allt vatten slut.... man kan se ut genom springor mellan fönster och väggen.... det finns ingen tvätt stuga eller extra rum för tvätt så tvätten hänger nu presis över allt och tar typ 4 dagar att få torrt....

ni som säger att det finns saker som är bättre här, kan ni ge mig exempel för jag kommer inte på några själv....

• lilla mej

varför skriver ni på engelska? Bara undrar..... tycker det är så skönt att få skriva och läsa på svenska när man till 98% av tiden gör det på engelska annars..... det gör ju inget men orkar bara inte läsa.

• lilla mej

the population in sweden is 9.x million and we hav about 440 road deaths per anum. Sweden have the hard winter and wild animals that is a big cause to road accidents. So far this year in Ireland there has been 340 people killed on Irish roads, and the population here is only 3.x million. You will find bad drivers every where, and I´m not sayin that all Irish divers are bad drivers but what´s wrong here is that you dont even have to have a driverslicens to drive here...... and if you dont know how to drive you ARE a bad driver and a big danger to others. For example my boss have been driving for 10 years and still havent got her drivings licens, and she has been in 2 accidents ( her self and her doughter was in hospital for a long period of time . Her son now 19 has no driverslicens and has crashed 2 cars (no injuries thank god) and they are still driving leagely no problem!!!

It´s not that we can´t take critisism, but it´s a fact that Ireland have hig numbers of traffic accidents and sweden has less accidents now than ever.

Exuse my bad english....

• lilla mej

solobad: Ingen rolig historia, en kväll såg vi en stor fet räv sitta och smaska i sig kattmaten jag ställt ut. Sen dess har vi inte sett kattungarna. Vet inte vad som hände men man kan ju gissa varför räven var så fet...

• lilla mej

irrajk: ehheeh är du svensk eller irländsk? Du säger här att du är irländsk men i din presentation att du är svensk? Har jag missat något

• lilla mej

oooh I see you are two people using same nick....or you r usin your wifes.

So you DO have to get a full licens and get a good training before you drive in Ireland? I´m not making these things up for fun, maby that´s why it´s like this here because you wont face the facts. It is a big problem here......why are you attacking the swedish people? We have said nothing bad about Irish.... only that the attitude to driving has to change...it is accepeted here to drive whitout a driverslicens and to have a good few pints before driveing here, and do you think that a good thing, do you not think it has to change? I have been drivin here for 5 years and been stopped once for a tax and insuans check, and I have never seen a alkoholcheck.... there is a whole lot more to be done. Even the Irish goverment says so..

• lilla mej

I only put the numbers in my comment to show you that yes Ireland is strugelin with traffic issues. I know that there is things to be done in sweden to, the swedish would have a different attitude to driving when it comes to a good education in how to drive, drinking and driving, seatbelts, good seats for children and so on. And you have a typical irish mind.

• lilla mej

hi agin, you´r right no way sweden is the greater place to be at all times. Even myself(after living away from my contry) can se that the swedes can be a bit ignorant and loving them self a bit to much somtimes. My boyfriend whos a kiwi thinks that ve are way to serious about things, and he´s right. Life is way much more easy going over here wich is a great thing, there is NO stress. And thats something we have to learn from you guys.... the swedes needs to take a chill pill...

Please tell me more what you think about sweden and the swedes good and bad, I´m a bit nervous how my kiwi man is going to cope with it all...did u have a hard time finding a job in swe?

Svar på tråden Svenskar på Irland del V