• Lilith74

Svenskar på Irland del V

Hailey, för mig blir det tyvärr värre för varje år här... Jag har bott här i 5,5 år. Det är som att jag märker fler och fler dumheter för varje år!! Nu har jag tex. förstått att massor av irländska föräldrar tror att man inte behöver borsta mjölktänderna "för dom ska ändå ramla ut". Det är en sådan okunskap och obildning så det knappt räcker att gå tillbaka till Sverige på 50-talet längre!
    Det är inte meningen att göra dig ledsen Irrajk, det här är bara mina erfarenheter. Irland är efterblivet på massor av sätt och mysigheten har försvunnit mycket tycker jag, säkert på grund av den hysteriskt upptrissade ekonomin och köphetsen. Dock är folk MYCKET vänligare än i Sverige, här pratar ju alla med en! I alla fall i Cork och på landet.

En annan sak som jag HATAR är trafiken, folk är så äckligt dåliga på att köra bil. För någon månad sedan körde jag cirka 60mph (nästan 100km/h) på motorvägen, men en lastbil bakom tyckte att jag körde för sakta så först låg han och pressade precis bakom, sedan körde han in i min bil bakifrån. Hela bilen skakade till och jag hamnade på hard shoulder. Då körde aset om. Vi hade kunnat dö allihop!

• Lilith74

Ja, fy, jag passar verkligen inte in här. Men det tar jag som en komplimang!!

• Lilith74

Irrajks sambo: I understand you like your country and would like to defend it, but to be honest with you, things like that happens daily. Irish drivers are the most ignorant and dangerous creatures I know. It might be that I should have called the Gardai after that but twas to late to take the registration number. I suppose I was in a shock asw, with a baby in the car and all.
    About 18 months ago I was in Kenmare Co Kerry, waiting with my car at a junction, and a driver behind thought I should have gone out, so he drove into the back of my car so my car was pushed out on the road. I went out and asked him what his problem was then but got nothing out of him. It's not a once off, Irrajks sambo, the people in this country are that ignorant when it comes to driving. If you don't believe me, take a look in todays Examiner, they go through the accident's statistics the last few years.
    About four times as many people are killed here compared to Sweden. Ireland have if not the highest road death toll in the EU the second or third highest. The argument "people are the same everywhere" just doesn't fit here. It's more foolish not to see reality here than to not report one of the thousand cases of dangerous driving.
    The same ignorance is not seen on Swedish roads and that's just how it is.

Irrajk, det handlar nog inte bara om att de som inte gillar Irland inte passar in, det handlar också om att det här är ett ganska hårt land. Man slår barn både privat och offentligt, hela synen på barnuppfostran tex. skiljer sig betydligt från i Sverige och flera andra civiliserade länder. Man kan ju lika gärna säga att utlänningar är konstiga som trivs i detta land där man slår barn, till exempel. *ilsknar till*

• Lilith74

Irrajks sambo: So you are saying that I'm making this story up? What do you base that on???

• Lilith74

Ok, alla kan förstås se olika på det hela.
    Jag personligen är ganska less just nu, det kanske bidrar till min negativa bild. Inte vad gäller trafiken, den är jag alltid lika negativ till, men andra grejer.
    Nu tex. lade vi handpenning på ett hus, som jag enormt gärna ville flytta till. Vi hade visning på vårt eget hus i flera veckor, tills mäklaren plötsligt ringde och sade att byggaren ändrat sig och inte ville sälja längre - de ville ha ett bättre pris längre fram. Det kändes som vilda västern ungefär - men visst kan sånt säkert hända i Sverige också.

Lilla Mej: Folk ÄR väldigt vänliga, det är en bra grej tycker jag. Just det här härliga småpratandet i affärer tex, kontakten mellan människor. När jag var i Stockholm sist hände det två gånger att folk bara struntade i att svara när jag sade något. Kändes helt sjukt, som att jag inte fanns. Här ler alla mot vår bebis också, pratar och gullar mot henne. I Sverige kan det hända att hon står och ler och vinkar mot någon och vill ha kontakt men de bara struntar i henne. Visst, man orkar inte alltid snacka med bebisar, men det är mysigt att de ser henne här tycker jag.

Sedan håller jag med dig Irrajk, om att Irland faktiskt utvecklas till det bättre, på ett sätt som Sverige ofta inte gör. Här ska de till exempel bygga en ny skola, mitt ute på landet med pyttelitet elevunderlag. I Sverige tror jag inte att det hade skett, där struntar de mer i landsbygden.

• Lilith74

Irrajks sambo: You don't even deserve an answer for having the guts to not believe what I write, but you are just so wrong and so Irish so I have to correct you. The road infrastructure has nothing to do with road deaths. If the road is crap, drive slowly. If the road is narrow, slow down to 30mph.
    I know without asking that you are a irish male between 20 and 30, perhaps on a provisional license. You are part of the generation that are killing themselves on the road because of your lack of sense, even though you claim you're 30+ and have had a license for 100 years.

Now being the TS I ask you kindly to leave this thread to whom it concerns, ask Irrajk if you don't understand "Svenskar på Irland" actually means "Swedes in Ireland". Feel free to start a thread for "Irish in Sweden", I promise I won't come in and spoil the thread.

Also - I knew that low comment would come "if you dislike it why don't you go home" - it's such a stupid comment I won't even bother answering it.

Nu återgår vi till svenska i tråden och de som bor i Sverige kan gott lära sig svenska. Hur många jobb tror han att vi skulle få om vi bara snackade svenska på Irland?

• Lilith74

Nu pratar vi svenska här, vännen. Respektera det.

• Lilith74

Jag har anmält dina påhopp, irrajks sambo. Försök skilja på sak och person så blir det trevligare.

• Lilith74

Irrajks sambo: I don't know what your aim is, do you think you by behaving like this can make someone love your developing country? Hardly.
    I like a lot of things in Ireland but certainly not people who attack others on a personal level when their arguments ran out. I suggested your partner could translate "Svenskar på Irland" as you in spite of having lived in Sweden for three (3) years still don't understand the simple sentence "Swedes in Ireland". This thread is for us and I believe that a lot of us would be grateful could we keep it that way. I haven't involved her in any other way.

• Lilith74

That'll give you a warning, love. Ask someone to translate the rules for FL and you soon learn something new. Gobshite.

Svar på tråden Svenskar på Irland del V