• solobad

Svenskar på Irland del V

Lovande flyttade hem till sverige....så mycket vet jag

• solobad

nu är vill tillbaka i Malahide! Och här är det ju fortfarande lite sommar kvar även om det regnar som vanligt. jag har dock lyckas bli förkyld...men i dag är det lite bättre!

I dag ska jag in till stan för att se om jag får rösta på ambassaden-hann inte det när jag var hemma men jag tror att det är för sent...
    Är det nån som känner för en fika i veckan? lilla mej, jobbar du må-fre 9-17 eller?

• solobad

ja men då kör vi på tisdagen den 19 ! Det kanske bara blir vi två, verkar som om en massa (3) tjejer som förut var med här, har flyttat hem... Men Hailey du kanske har lust att komma in till stan?

• solobad

lilla mej,
    kul! vad sägs om att vi träffas på nåt cafe klockan 13. Klara brukar äta då och då kan den som kommer först ta ett bord (det är ju lunchtid) och vänta...Det är ju lite svårt med cafeer och barnvagnar men marks & spencers cafe (ja vet lite tråkigt men men) funkar...Ingången till det ligger på duke street ...vad tror du?

• solobad

ok, bra ! Du får väl gå och sjunga nån sång på svenska också
    Skämt åsido, jag har en svart barnvagn och har halvlångt hår /axellångt och så sitter det troligtvis en baby i en babystol bredvid mig
    Brukar ha matta vita gympadojjor på mig och en beige knälång kappa med dubbelknäppning.
    Ska kolla runt och se om nån annan kommer...eller så nån som är inne på denna tråd kanske?

• solobad

lilith74, kom upp vetja!

lilla mej, det blir troligtvis 2 personer till som kommer, också de svenskor med barn...
    vi syns!

• solobad

strawberryicecream, det är klart du får vara med! Grattis till plusset!

Ang. fika och sånt, träffas vi mest i Dublin eftersom det är där de flesta bor men du kanske kommer ned nångång?

• solobad

irrajk, i gårdagens irish times var det en artikel just om barnomsorg och där stod det att utläsa bl.a vad olika typer av barnomsorg kostar (au-pair, child minder, dagis, nanny)

Barnomsorg är det tredje dyraste alternativet efter au-pair och child minder, som för baby kostar i mellan ?700-1100 och för en "toddler" ?670-900 I MÅNADEN så det är inte billigt...

Det beror dock på var man bor skulle jag tro och Dublin är nog dyrast...

Sen är dagisen här lite annorlunda än i Sverige - det är lite mer förvaring över dem...

• solobad

tredje billigaste menar jag ju-au-pair är billigast

• solobad

irrajk, ja jag vet...jag har kollat runt lite grann med mammor här vad som finns och det verkar som om man får leta länge innan man hittar ett dagis som har lite aktiviteter också

Artikeln sa dessutom att au-pair är billigt men inte speciellt pålitligt...Det beror ju naturligtvis på vem man anställer men ofta är det ju unga människor som är i landet för att lära sig ett språk och barnpassning kanske inte är första prio...

Det finns ganska mycket att göra här dock om det är så att man är hemma med barn- många mamma-barn grupper och andra aktivitetsgrupper.

Svar på tråden Svenskar på Irland del V