• Lilith74

Svenskar på Irland del V

Lilla mej:
    Nästan det enda som skulle kunna hålla kvar mig här är att förlossningsvården är så fantastisk!!! Enligt min erfarenhet tio ggr bättre än i Sverige. Men jag är inte ens gravid med tvåan än så det är inte mycket till skäl att stanna

• Lilith74

Här är jag *ropar och viftar*

Men ni menar förstås... Hailey, lovande etc?
    Jag länkar i gästböckerna.

• Lilith74

*vill också fika*
    Nån som ska till Cork?

• Lilith74

Åh dessa katter!!! Vi har haft två kullar på vägen bara i sommar. En med tvåveckors-kattungar, mamman låg död bredvid. Så en flock med äldre katter varav en flyttade in hos oss. Nu har jag fixat ett hem åt den som flyttat in hos oss. Det måste ju vara folk som åker ut och dumpar sina katter när de fått ungar!

• Lilith74

Jag är i Sverige och svettas i oktoberhettan! Tänk att det så ofta är varmare i Sverige än på Irland. Konstigt.

• Lilith74

Skandinaviskt dagis! Vilken underbar idé! Efter jul ska jag och en svensk tjej till (J, Solobad) försöka dra igång en svenskinspirerad mum&toddler-group nära Cork. Aktiviteter, fika, musik för barnen. Välkommen till tråden Irrajk.

• Lilith74

Egentligen är Irland så jävla värdo!!! Fattar inte varför jag bor där. Noll föräldraledighet, usla föräldrar som slår sina barn, noll barnsäkerhet, alla usla lösningar i husen, kallt inne, dyrt, jävligt...! Nu ska vi köpa ett nytt hus och jag frågade om det finns en sån där sluttande plastskiva under diskmaskinen "Nej, det behövs inte". Nehej, varför inte det då? Blir det aldrig läckage i irländska diskmaskiner? Och i badrummet är det inte vattentätt under kaklet, utan de tror att kaklet gör golvet vattentätt! I Sverige betraktas kakel som ett ytskikt i stil med tapet och badrum måste vara vattentäta under kaklet. Men icke på Irland! Usch vilket skräpland. Vi ska bo där cirka två år till men sedan flyr jag!

• Lilith74

Irrajk: Min dotter är bara 15 månader så jag vet inte så mycket om att växa upp. Men mångas barn får ju börja i förskola väldigt tidigt, tidigaste jag vet var 8 veckor. Jag + maken tycker inte att statliga skolan verkar bra, det är för mycket religion i undervisningen och de lär sig inte särskilt mycket fast de börjar så tidigt. Vi känner flera 8-åringar som inte kan läsa fast de gått i skolan i fyra år. Men det kanske inte gäller alla. Däremot tror jag att gaelscoil är bättre, mer engagerade lärare.

Svar på tråden Svenskar på Irland del V