• solobad

Svenskar på Irland del V

Hallo,
    vi är fortfarande i Sverige på semester- kommer tillbaka till Dublin i början av september. Sommaren har varit helt underbar!

Lilith74, kul för er att få flytta hem!

Jag kan också känna den där hemlängtan och vi kommer nog också att flytta hem till Sverige om inte så för dagis och för att livskvaliten blir bättre för oss i Sverige än i Dublin, iaf som det ser ut nu. Men vi är kvar fram till efter jul...

• solobad

Jaaa en fika eller en öl blir det definitivt iaf för mig!!... men inte förrän efter den 9 september för jag är inte i stan förrän dess....

• solobad

Lilith74, jag har ett jobb i Stockholm (och lgh också) som jag är mammaledig från så för mig funkar det med jobb. VÄrre är det med min sambo men han vill ändå lära sig svenska(han hann inte med det sist) så det är inte hela världen den första tiden iaf.Men vi har inte helt bestämt oss, vi är fortfarande i planeringsstadiet.

Lilla mej, jag tror att du kan få a-kassa också genom att åberopa jobb inom annat EU-land men jag vet inte 100% säkert, jag har bara hört det.

• solobad

Jag har hört att SFI är så himla mycket beroende på vilken SFI du hamnar i...Tydligen är det väldigt stor variation mellan dem även om de har en viss indelning beroende på exempelvis på om man har lärt sig språk tidigare.
    Har inte hört nåt om Folkuniversitetet- har de heltidskurser eller?
    SFI är det väl många som går också för att man då får aktivitetsbidrag eller vad det nu kan heta...
    Jag har försökt fråga runt tidigare om andra alternativ men detta verkar vara det som finns...
    Var i Stockholm vill ni bo? Har din sambo/man bott i Sverige förr?

• solobad

lilith74, vi har bott lite varstans i Stockholm men de senaste åren har vi på på Söder som vi gillar, men det gör ju många andra också.
    Det är ju bra om du kan fixa lägenhet redan nu- tar ju bort det bekymret...Din man borde inte ha problem att hitta jobb tror jag även om han pratar engelska. Min sambo jobbade flera år i Sverige och lärde sig aldrig svenska eftersom alla pratade engelska med honom. Jag antar att det är olika dock beroende på vilken bransch man jobbar inom..

Tuvasnuva, Jag har en irländsk sambo, som jag tror många andra har och vi har bott fram och tillbaka på Irland och i Sverige men med barn är det faktiskt mycket lättare i Sverige....och så går bussarna i tid, husen är varma och hyran är billig.... så för oss känns Sverige rätt.

• solobad

Lilith74, vet inte riktigt hur det är i byggbranschen men de bygger ju fortfarande ganska mycket i stockholmsregionen så det kan nog gå. Däremot kanske det just inom byggbranschen är bra att kunna svenska...men man vet aldrig

• solobad

lilla mej, det beror definitivt på vilken bransch man jobbar i och vilken erfarenhet man har, men för mig (jobbar inom internetbranschen) är det inga problem eftersom jag redan har ett jobb som jag bara är mammaledig från. Det skulle kanske ta lite längre tid för min sambo att få jobb men helt omöjligt skulle det nog inte vara. Han jobbar i IT-branschen

Vad jobbar du med?

• solobad

lilla mej
    jag bodde på Irland till för 2 år sen då jag åkte hem (jag och min sambo blev särbos) och började jobba i Sverige. Sen när jag blev med barn och blev föräldraledig beslutade vi oss för att vara på Irland ett tag eftersom min sambo fortfarande jobbade där.

Jag kan definitivt förstå dig och med tanke på din sambo så är nog Irland bättre ett tag med tanke på rugbynivån i Sverige...men de behöver säkert tränare .... jag kan inte tänka mig annat och säkert ännu hellre spelande tränare ...Vilket lag spelar han för förresten på Irland?
    Ni vill inte till Nya Zeeland då, eller? Det verkar ju vara helt fantastiskt där borta. Jag skulle jättegärna vilja åka dit och vi har tyska vänner som bosatt sig där permanent och de älskar det!

Florister vet jag inte hur det är med i Sverige men om man har god erfarenhet borde det vara lättare...

• solobad

lilla mej,
    Förstår vad du menar med att det är långt bort från familjen- jag kände likadant när vi bodde i Kalifornien under 1 år- det blir som ett helt projekt att ta sig hem...och det vill man ju inte..

Ang Sverige så låter det som ni har bestämt er, eller kanske är det bara du . Blir det Stockholm då eller?

Min sambo är rugbyfan så kanske går vi och ser nån match med din sambo ....

• solobad

lilla mej, jo min sambo gillar sverige och stockholm framförallt på sommaren ! Han tycker att det är helt fantastiskt att allt fungerar så bra- det är rent och fint och man kan gå ut och käka på en restaurang utan att det kostar skjortan.
    Sen gillar han svenskarna också men det är lite svårt att lära känna svenskar om man inte jobbar. Svenskar går ju inte till en pub och träffar folk som irländarna gör så det är lite annorlunda, men om man jobbar och har arbetskamrater så är det betydligt lättare.
    Stockholm har ju också en massa irländska pubar där många pratar engelska och där man kan se på landskamper med hemmanationen. Det är faktiskt jättebra!

Vi kommer nog på en match då. Min sambo har hört talas om laget men går sällan på klubbrugby, det är mer landskamper som han tittar på helt enkelt p.g.a tidsbrist, men det skulle vara skoj att se en match live- det blir ju inte så ofta.

Svar på tråden Svenskar på Irland del V