• lilla mej

Svenskar på Irland del V

halloj, vill me hem......men vi kommer stanna ett ar till blaaa.
    Men enda fordelen ar val att vi bada har bra jobb har och tjanar pengar, vilket verkar vara svart i sverige nu fortiden. Ar ni inte oroliga for att ni inte kommer hitta jobb, eller ar det bara jag¥

Var hemma forra veckan och ALLT e sa mycket battre dar. Inget verkar ju for 17 funka har, jag bestallde ett wierless internet, och da tycker man ju att det ska vara utan wiers och sant.... men nu sitter jag har och visst funkar det men visst fan ar det wires!!! aaaahh jag ar bara sa trott pa detta land just nu....

sa blir det nagon fika eller kanske en ol

• lilla mej

lilith74
    far man foraldrarpenning fran sverige fast man bott pa irland..
    hur gar det till..
    jag trodde att man fick det fran det land man bott och betalat skatt i de senaste aren.
    eller far man rakna sitt irlandska jobb som inkomst nar man soker foraldrarpenning i sverige....
    vet du hur det funkar.

• lilla mej

oj det visste jag inte, jag har ju inte ens skrivit ut mig ur sverige tror du det har nagon betydelse....

hahahah jag e ju inte ens med barn kom jag just pa....
    men e lite sugen och skulle det handa sa vill jag hem till sverige. sa du tror alltsa att jag kan fa rakna min inkomst har pa irland pa foraldrapenningen i sverige aven fast jag inte betalt skatt i sverige. Har du kollat upp detta med svenska myndigheter eller irlandska...

ursakta alla fragor, men detta ar grejer jag har undrat over lange...

• lilla mej

ja ja det ar ju liksom ett tag dig sa nar det hander sa far jag val kontakta forsakringskassan, det finns ju sa manga undantag och regler sa man blir helt snurrig...

nar flyttar ni hem

• lilla mej

lycka till med allt, tror nog det ar det enda ratta att bara ta steget och sen far allt losa sig nar man kommit dit.... vilket det brukar gjora tillslut...

• lilla mej

tuvasnuva: jag bor på irland pga att min sambo som är nya zea ländare spelar rugby här och det är så mycket lättare med jobb här förtillfället. Det finns sååååå mycket jobb här, vilket det inte verkar som i sverige. Men annars så är det inte mycket annat att heja för här. Levndsstandarden är så mycket lägre här allt kostar skjortan och vädret är nästan jämt skit. och nu är det snart dags för bebisar å sånt och det är bättre system för sånt hemma med....

• lilla mej

lilith74: så man kanske skulle ta och klämma ut en innan man flyttar

solobad: det låter ju bra att det finns jobb även för dem som inte pratar svenska.... jag har hört att det skulle va svårt även för mig att hitta jobb ett riktigt fast heltids jobb alltså.. men du verkar inte tycka det är några problem på den fronten alltså?

• lilla mej

jag e florist, men kan tänka mig vad som helst ett tag...
    min sambo e lärare, men pratar ingen svenska. Vi ska försöka hitta en rugby klubb i sverige som kan fixa jobb åt honom om han kommer och spelar för dom.... borde gå för han e ju semiproffs och rugbyn e ju inte på elit nivå i sverige presis..
    Det är bara så svårt att släppa allt man har här och ta en risk att flytta hem, det kan bli bra men det kan ju gå åt skogen med... vi båda har jätte bra jobb här och tjänar väldigt bra + att vi inte har några utgifer för det tar hans rugbyklubb hand om. Men pengar är ju inte allt men det gr livet så mycket enklare.....
    men solobad om du e mamma ledig då har du inte varit här så länge eller? kan man få föräldrapenning från sverige även när man bor utomlands?

• lilla mej

jo nya zeeland är jätte fint och allt detdär du hört, men det är på andra sidan jorden och jag klarar mig inte så länge utan min familj som han gör. Och sen är det bättre att bo här för man tjänar bättre så det är lättre att få råd att åka över dit. Lönerna över där är ungefär hälften av vad vi tjänar här men flygen är samma pris. Kanske senare i livet, men inte nu.

Han spelar med ett lag som heter Del la selle palmerstown.
    Han har ju skrivit ett nytt kontrakt som varar till maj nästa år och sen får det vara nog med irland, då blir det enkelbiljett till sverige....

Svar på tråden Svenskar på Irland del V