• LMLF

måste få veta om parlodel

hoppas att någon kan hjälpa mig. jag har behövt sluta amma min lillalillapojke (11 dagar) och har fått en hormonmedicin som heter Parlodel, som ska avstanna produktionen. Dessutom har jag fått massor av antibiotika mot stockningen. Det jag undrar är, Hur länge dröjer det innan hormonmedicinen börjar fungera? Jag vet inte hur många fler dagar jag orkar med med mjölkstockning.

• Svar på tråden måste få veta om parlodel
  • ErraB

Jag åt parlodel när jag slutade amma på grund av mjölkstockningar... Så här gjorde jag; pumpade ur allt vad jag kunde, tog på mig 2 sportBH:ar och ett supertajt linne sedan började jag med medicinen. Under de första dagarna jag åt den var jag tvungen att pumpa ur för att inte ha så infernaliskt ont, jag duchade varmt och masserade vid pumpning och sen på med tajta BHarna igen...

Men jag märkte rätt snabbt (nästan samma dag) att produktionen avklingade och efter tre-fyra dagar behövde jag inte pumpa längre och efter ytterligare några dagar behövde jag inte ens oroa mig för stockningar längre! Jätteskönt och en sån enorm lättnad!

Hoppas att det går bra för dig! Ta hand om dig själv och lillkillen, det kommer att bli toppen!!

• tjockmage 78

Vet hur det är med stockning... Häng i, det är jättemysigt att flaskmata!!! Kram!

• Julia85

Haha dom åt jag också. Fick sluta amma så där ganska fort då dottern var 6 ½ månad för jag gick ner väldigt mycket i vikt. Mådde så dåligt så jag fick blodtrycksfall så fort jag reste på mig.

Parlodel är det i tablettform? Det fick jag iallafall. Kan bara säga att det ökar sexlusten till 100 % Haha

• Julia85

Jo föressten så åt jag dom bara i 3 dagar då jag inte tålde dom utan blev dålig och kräktes av dom och fick utslag och yrsel.. Så var försiktig!

• Naana

Bra tråd! Exakt samma problem som jag har nu. Jag äter både penicillin och parlodel nu - nice! Har haft 39 graders feber i tre dagar, men nu äntligen känns det som jag håller på bli bättre. Har pumpat ut lite för hand nu bara så att den värsta spänningen skall gå över.

• LMLF

storty tac för era svar!
    kvinnan som jag träffade på ammningshjälpen sa att jag inte fick mjölka ur något. inte ha tajta bh:ar, inte ens en t_shirt som kunde stimulera bröst vårtorna... Men nu har jag pratat med en läkare som sa att de va ok. Och om det funkade för dig erra8 så hoppas jag på samma resultat. ber om ursäkt för stavning oh så. liten på magen

• Julia85

Jag slutade ju efter 3 dagar.. Sen så blev det mjölkstockning som jag "duschade" bort. dvs att jag stod i duschen och lät mjölken rinna som den ville. När det inte kom mer så slutade jag duscha just då. Brösten slutade ömma för några timmar iallafall.

Sen visste jag inte hur jag skulle göra. Fick så ont i ena bröstet. Lät dottern få en sista slurk efter ca 6 dagar efter jag slutat. Sen efter det så sinade mjölken jättefort.

• LMLF

Julia85: slutade du amma efter tre dagar eller slutade det göra ont efter tre dagar?
    Skulle vilja tömma ur brösten mer, men jag törs inte riktigt. Efter som de uttryckligen sa att det kan hålla igång produktionen. jaja. det blir nog bra tillslut.
    Var det jobbigt för er att sluta amma? Känslomässigt?

• ErraB

För mig var det en lättnad att sluta amma, visst kan jag tycka att det var synd att det inte funkade men jag hade inte den ork som krävdes att både lära mig vara mamma och att kämpa med amningen. Så för mig var det inte ett dugg känslomässigt jobbigt att sluta, men innan jag slutade hade jag det tufft, grät jättemycket och kände mig aldig "på topp". Det var som natt och dag när jag hade slutat, det var jätteskönt! Ännu bättre var det ju såklart att lillan mådde lika gott av att få äta med flaska!

Jag pumpade bara såpass att det inte spände och gjorde ont, jag resonerade som så att medicinen ska ju stoppa produktionen så om jag pumpar för att inte sprängas borde det ju inte stimulera så värst mycket...

• teec

Här är en till som slutar med amning.

Dock har jag ej tagit paroldel utan kört på att mjölka ur när brösten spänner. Och det har varit väldigt olika när de har gjort det.

Är nu inne på min 3dje dag och känner stor skillnad.

Dock undrar jag över om man måste ha tajta sportbh:s på sig? Hjälper det? Påskyndar det förloppet?

Svar på tråden måste få veta om parlodel