• bambi7

Ska vi berätta om MF?

Ska börja utredning nu i september då vi försökt nu i snart 2,5 år. Men har hört många här berätta att så fort de får veta att man haft ett MF så får man vänta 1 år till med försökandet. för "vi har ju lyckats bli gravida en gång..."
    Fick MF i mars i år och inget mer händer nu...vill inte vänta längre!!!Utredningen i sej kan ju ta en evighet den med...

Så vad ska vi göra? Tror inte jag kan hålla det inom mig...pluppar nog ut iallafall..?vad e bäst att göra?

• Svar på tråden Ska vi berätta om MF?
  • Hatter

Tala är silver, tiga är guld.

• Utlandssvensk

Jag skulle nog berätta, för det kan ju ge läkarna tips på vad som ev. kan vara fel...

• bambi7

tack så mycket för era råd...men om vi nu berättar tror ni att de låter oss vänta ett år till nu för att det gick tidigare?
    Det orkar man bara inte?
    Nån som varit med om det?

• Luddvar

SScchh!! Håller helt med Hatter.

• Betty2

Man kanske kan göra utredning privat (hos annan läkare) om de inte vill göra utredning pga missfallet (graviditeten)? Jag vet inte om alla privata kliniker/privatläkare är lika hårda på att man skall ha försökt ett år? Bara en idé, men jag vet som sagt inte hur det är... (Jag tycker spontant att om det tog 2 år att bli gravid, när det slutade i missfall, så borde de väl kunna göra en utredning ändå. Då tog det ju ändå lång tid innan det blev ett + menar jag.)

• bambi7

tack så jättemycket alla... jag sk försöka att inte säga nått.. frågar de så kan jag nog inte ljuga..tycker som dig betty att har det gått 2 år innan viblev gravida och det inte blev nått så e de ju elaka annars. Lyckka till själva nu..kram

• Pess

Jag hade helt klart berättat. Det kan ju vara just precis DÄR felet ligger. Vem vet hur många gånger du haft en "preklinisk" graviditet. Dvs. gravid innan du vetat om det, med en något sen "mens"?

Det är värdefull info för läkaren att veta om du varit gravid tidigare. För dem räknas ett levande fött barn.

Jag har varit gravid två gånger. Fått missfall båda gångerna. Den senaste gången under pågående utredning. Läkaren sa inget om att avbryta pga av det. Tvärtom....

• Mirren

Klart att ni ska berätta. Kanske har ni, precis som Pess säger, fått fler missfall än vad ni känner till. Det är svårt nog att ta reda på var problemet ligger som det är, utan att man behöver göra det svårare genom att undanhålla information. Om problemet är att få kroppen att "fortsätta" vara gravid, snarare än att bli gravid, så finns det mediciner för sådant (Progesteron till exempel).

• looby

Hej!
    När vi satt igång med barnlöshets utredning blev jag gravid men fick tidigt missfall.Fick fortsätta med utredningen.Gyn till och med kommentärade att ja,ni vill ha barn och inte bara blir gravid!Det var alltså självklart att vi skulle fortsätta.Hade då försökt i 2år med ett missfall efter 1år.
    Jag skulle berätta och stå på mig!

• Amatea

Klart ni ska berätta; det är ju viktig information!!!

• bambi7

åhhhh va gulliga ni e. Tack så jättemycket.. blev så lättad av det ni skriver... har så svårt att ljuga och undanhålla saker.. så jag blir så glad av vad ni skrivit.

Ska verkligen berätta nu men som looby skriver STÅ PÅ MIG.
    tusen tack för alla råd. Kramar till er.

Svar på tråden Ska vi berätta om MF?