• fröken

William eller Vilhelm!

Jag undrar en sak, eller två när allt kommer omkring.

1 Min son heter Vilhlem, men varför kan folk inte fatta det utan kallar honom William? Det stör mig att jag måste förtydliga hela tiden.

2 Vilket av namnen föredrar ni?

• Svar på tråden William eller Vilhelm!
  • malin ulrika

babykaboom,
    ja får vi en son till (just nu känns det inte som jag orkar med ett tredje barn, men den känslan vet jag att jag glömmer om ett par år...) då skulle jag verkigen rösta för Willem. Men jag vet inte om maken går med på det.
    Han tyckte det var "konstigt" att våra två söner har samma initialer (Victor och Vincent).
    Willem är ju förvisso med dubbel-v, men vet inte hur han tänker...
    FINT är det i alla fall.

Och TS, Vilhelm är jättefint, det är ju verkligen "svenskt", jag har en förkärlek för "gamla traditionella" namn...

• AMA68

Har inte läst tråden nu men vår son heter Ville och alla frågar om han heter Vilhelm eller Villiam då?
    Inte heller så kul.

• andersdeval

Uppenbarligen är kunskapen om namnen låg, även om frågan om huruvida namnen är fina endast är en fråga om smak.

Vilhelm/Wilhelm är ett svenskt germanskt namn som sedan länge burits av svenskar. Det finns många namn som är vanliga både i Sverige och de tyskspråkiga länderna. Sannolikt har namnet varit vanligare undre perioder när Sverige lutat mer åt det tyska hållet, som runt förra sekelskiftet.

William är en anglosaxisk variant på samma namn. Under andra hälften av 1900-talet har det blivit vanligt med anglosaxiska namn i Sverige, men också i många andra länder. I Sverige är det vanligast med anglosaxiska namn inom de lägre samhällsklasserna. Initialt kom de så kallade y-namnen, Ronny, Conny, Sonny osv men så småningom även Kevin, William mfl.

Willem är en nederländsk/vallonsk variant på samma namn. Detta namn har existerat länge i Sverige inom släkter med ursprung i nämnda områden. Exempel på sådana släkter är de Geer och de Besche.

• En blå giraff

Vilhelm är mycket finare, klassiskt och mer ovanligt än William. Jag tycker William känns väldigt trist för det är så många små barn som heter det nu.

• BigMami

Vår dotter heter Villemo. Ofta får vi höra "Lillemor, Villmo, Villamo". Sjukt irriterande!! Drygt att rätta till folk som inte hör heela tiiden!

Nu väntar vi en pojke och Vilhelm/Villiam mfl har varit uppe för förslag, MEN risken finns ju att han kommer att kallas för Ville, som blir så likt Villemo. (Gillar inte med W, det blir för engelskt)

• Johan70
    babykaboom skrev 2006-08-10 23:33:40 följande:

gillar båda!

men min man tycker vilhelm låter för "tyskt", och jag tycker william är för vanligt!

är i förtjust i namnet Willem! En engelsk variant av vilhelm, lite ovanligare än william!

Vad tycker ni om Willem?

Jag trodde att Willem var den nederländska varianten av namnet.

Nederländernas kung heter Willem-Alexander.
  • suziz

Oh, Vilhelm tycker jag är så fint! Har en finare klang på svenska än vad William har enligt mig.

De kommer väl bara ihåg första delen av namnet och då är William vanligare så då blir det som de säger? Jag har svårt med vissa namn typ Tove och Tova, Alex och Axel och så vidare men det är barn som går i någon aktivitet med mina barn så jag har inte direkt behövt lära mig namnen.

• Johan70

Jag föredrar Wilhelm eller Vilhelm. William är också ett snyggt namn, men på något sätt tycker jag inte att det passar i svenskspråkiga sammanhang.

• Johan70

Det låter konstigt att folk skulle blanda ihop namnen Vilhelm och William, eftersom de inte låter så lika när man uttalar dem. William låter ju ungefär "Oiljäm", medan Vilhelm låter som det stavas.

• fluu

Vilhelm(eller Willem) alla dagar i veckan!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • tjoohalia

Min son heter Wilhelm och kallas för Wille. Han envisas dock med att han heter Wille och att Wilhelm är hans smeknamn...

Många säger fel, ofta är det nog för att han kallar sig för Wille iofs, de vet helt enkelt inte om hans namn..

Trodde att vi skulle träffa på många barn som heter William men hittills ingen, varken i förskolan eller nu när Wille går i skolan.

Inte heller på lillebrors avdelning. Födda 08 och 10. Är kanske inte lika vanligt med William längre?

• neo3

Jag är ju lite partisk då jag har en William men tycker att Vilhelm oxå är fint. En på sonen avdelning på heter så :)

Det måste vara jättetråkigt att få höra fel namn på sitt barn, det är ju inget komplicerat namn att uttala så borde ju inte kunna bli fel. Måste ju vara att folk inte "lyssnar" ordentligt.

Just vad det gäller vanligheten av William är jag förvånad över att jag inte träffat på fler eftersom det legat i toppen så länge. Men bara han på förskolan (inte bara avdelningen ), ingen i bekantskapskrets (sen innan eller efter), och efter att jobbat i skolan i över 15 år har jag haft 3 st William (bara en av dem innan jag fick sonen). Enda stället är Öppna Förskolorna vi hängde på första 1,5 året där träffa vi på 2-3 st andra William.

• MittÄlskadeBarn

William låter bättre än Wilhelm. Det flyter på bättre. Wilhelm låter väldigt, väldigt tyskt. För att slippa tysk-vibbarna, så är Willem bättre på svenska.

• MittÄlskadeBarn
    andersdeval skrev 2015-01-15 11:38:13 följande:

Uppenbarligen är kunskapen om namnen låg, även om frågan om huruvida namnen är fina endast är en fråga om smak.

Vilhelm/Wilhelm är ett svenskt germanskt namn som sedan länge burits av svenskar. Det finns många namn som är vanliga både i Sverige och de tyskspråkiga länderna. Sannolikt har namnet varit vanligare undre perioder när Sverige lutat mer åt det tyska hållet, som runt förra sekelskiftet.

William är en anglosaxisk variant på samma namn. Under andra hälften av 1900-talet har det blivit vanligt med anglosaxiska namn i Sverige, men också i många andra länder. I Sverige är det vanligast med anglosaxiska namn inom de lägre samhällsklasserna. Initialt kom de så kallade y-namnen, Ronny, Conny, Sonny osv men så småningom även Kevin, William mfl.

Willem är en nederländsk/vallonsk variant på samma namn. Detta namn har existerat länge i Sverige inom släkter med ursprung i nämnda områden. Exempel på sådana släkter är de Geer och de Besche.

Nu är ju inte namnet William ens i närheten av namn som Kevin, Liam, Milton, Robin, Charlie, etc.

Namnet William har för övrigt använts i Sverige sedan 1600-talet, googlade jag mig precis fram till.

William klingar bättre, - flyter på bättre, än Wilhelm (Wilhelm låter alldeles FÖRS tyskt).
Svar på tråden William eller Vilhelm!