• gealach

Kondomer för barn?

Vad tycker folk om det här?

http://www.aftonbladet.se/vss/karleksex/story/0,2789,859909,00.html

”Motståndarna hävdar att det kommer att bidra till att barn börjar ha sex tidigare.” Hmm... avsaknaden av kondomer verkar inte ha stoppat dem hittills. Ungdomar kommer att ha sex i alla fall, är det då inte bättre att man ger dem sätt att skydda sig lättare? Det är nog vad jag tycker i alla fall...

Storbritannien, som nämns i artikeln, är ju dessutom det land i Europa som har flest tonårsgraviditeter, kanske det vore en bra idé med kondomer i rätt storlek?

• Svar på tråden Kondomer för barn?
  • Carisma95

Min första fråga är; försöker de få en att tro att ALLA kondomer är 52 mm i omkrets..?! Det finns väl olika storlekar på kondomer redan idag? Även om de vanliga nu är 52 mm så finns det väl garanterat både mindre och större. Inte ens vuxna män har ju samma storlek!

Och håller med dig TS; det är väl bättre att ungdomar har preventivmedel som funkar/passar för annars har de ju sex UTAN!

• Bonanza

Men vaddå barn? Man är ju inte ett barn när man är 15-16 år? Och om man nu har sex som trettonåring (vilket jag tycker är alldeles för tidigt) är det ju bara bra om det finns anpassade kondomer!

Come what may
  • Carisma95

Barn vid 15 eller inte; kan väl diskuteras när de gäller mogenhet för sex iofs... Men självklart är det olika.

• Bonanza

Carisma95 - varken jag, någon av mina kompisar eller bekanta var barn vid femton år. Vi var ungdomar. 15 är en helt ok ålder för sex enligt mig, så att det finns kondomer riktad till den åldern är bara bra - om det kan förebygga könssjukdomar och oönskade graviditeter.

Come what may
  • Carisma95

Håller med om det sista.
    Jag tyckte inte heller jag var "barn" vid 14-15, men i efterhand så vete f-n....

• Fru Juli

Vadå man blir ju byxmyndig vid 15! Jättebra om det finns mindre kondomer anpassade för debutanter, annars sitter de ju slappt! Det leder inte till att grabbarna väntar med sex tills de vuxit i dem, utan till att de skiter i kondom (för att det är pinsamt att de inte fyller ut den) eller att de har för stor kondom (som riskerar att halka av).

• LRX

Jag tror egentligen inte att kondomer för "barn" får ungdomar att ha mer sex. Men för en del är det här med att bli av med oskulden en väldigt stor grej (redan vid 13 års ålder), och om det då dyker upp en kondom gjord för knappt byxmyndiga kan jag förstå att unga personer som oroar sig över oskulden kan känna sig ännu mer stressade...

Men jag tror den centrala frågan här är: kommer ungdomarna som _har_ sex verkligen använda kondom oftare bara för att det kommer en modell speciellt för unga? Mina gissningar på varför unga inte använder kondom är att

1. de är svåra/pinsamma att få tag i
    2. Det är knöligt i stundens hetta: kanske pinsamt att fråga osv.

Den nya kondomen ändrar inte på detta, visst kanske den är lättare att sätta på, men detta tror jag inte har så stor betydelse.

• blunda
    jenesaispas skrev 2006-07-20 18:12:01 följande:
    låter inte klokt Vilket?Kika in på gealach.bilddagboken.se
    kondomer för barn låter inte riktigt klokt...tycker att man är för lliten när man är under 15 att ha sex helt enkelt.
Svar på tråden Kondomer för barn?